Lesgeven binnen volwassenenvorming (B-KUL-P0X56A)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Medaer Jan (coördinator) |  Medaer Jan |  Vandenabeele Joke
School of Education Permanente Onderwijscommissie

Leerdoelen :

Het Vlaamse landschap van de volwassenvorming met zijn specifieke settings en maatschappelijke betekenis per setting duiden;

De belangrijkste leertheorieën, die de praktijken van de volwassenenvorming inspireren duiden;

Inzien dat de leertheorieën inzake volwassenenvorming verbonden zijn met specifieke strategieën om het leren bij volwassenen te bevorderen;

Een specifiek profiel schetsen van de doelgroep behorende tot de eigen gekozen volwassenenvormingscontext door onder andere observatie van de beginsituatie, interview, literatuur studie;

Nagaan welke specifieke didactiek er van toepassing zijn binnen specifieke vormen van volwassenenvorming;

Kritisch reflecteren over de leertheorieën van de volwassenenvorming en keuze kunnen verantwoorden voor een bepaalde leertheorie in functie van een praktijkgericht onderzoek;

 

Vormingsdoelen:

Bevindingen vanuit praktijkonderzoek presenteren zodat deze relevantie hebben voor het werkveld;

Bereidheid om op een zelfstandige basis en in constructief overleg of in samenwerking met anderen een bijdrage te leveren tot verdere theorievorming en onderzoeksuitvoering inzake volwassenenvorming;

Bereidheid om een duidelijk persoonlijk standpunt in te nemen op een genuanceerde en beargumenteerde wijze ten aanzien van de manier waarop het leren van volwassenen in diverse settings van de volwassenenvorming tot stand wordt gebracht;

Bereidheid om een educatief perspectief op volwassenenvorming te formuleren op basis van wetenschappelijke onderzoeksliteratuur en eigen opgezet onderzoek.

Voor dit OPO geldt een numerus clausus van 30 hogeschoolstudenten.

Er is geen specifieke voorkennis vereist

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (B-KUL-P0X27a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtTweede semester
School of Education Permanente Onderwijscommissie

Het veld van de volwassenenvorming is enorm uitgestrekt en kent vandaag de dag veel verschillende opvattingen, principes concrete methodieken en doelgroepen. In dit OLA gaan we in op algemene en specifieke eigenheden van volwassenenvormingsveld in Vlaanderen. We verkennen de erg verschillende finaliteiten van de volwassenenvorming, onderzoeken de kenmerken en beweegredenen van de verschillende doelgroepen en analyseren de specifieke methodieken eigen aan de verschillende settings van volwassenenvorming aan de hand van verschillende opdrachten. Bij deze analyse wordt ook gekeken naar werkingsprincipes en valkuilen om te komen tot inzichten die vorm krijgen in een gemotiveerde lijst van do’s and don’ts gericht aan het werkveld.

Verdiepende teksten, achtergrondartikelen en een uitgebreide bibliografie met referenties naar boeken, artikelen, video’s, online didactisch materiaal …

Blended learning: interactieve contactmomenten en zelfstudie van modules via materiaal op Toledo, individueel uitwerken van opdrachten: opdrachtomschrijving zie Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Lesgeven binnen volwassenenvorming (B-KUL-P2X56a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk


Permanente evaluatie o.b.v. tussentijdse opdrachten en paper. 
De student moet geslaagd zijn voor alle onderdelen het OPO succesvol af te leggen.

Bij niet slagen moeten de ontoereikende opdrachten en/of paper herwerkt of hernomen worden in de tweede examenperiode