Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen (B-KUL-P0V88A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Bachelor Psychologie

Na het voltooien van dit OPO:

kan de student de stappen van het klinisch psychodiagnostisch proces doorlopen.

kent de student de grondvragen uit de klinische diagnostiek: onderkenning (wat is er aan de hand met de patiënt of het systeem?), verklaring (hoe kan ik begrijpen wat er aan de hand is?), predictie (hoe zal het probleem verder verlopen?), indicatie (wat kan er gedaan worden om het probleem te verhelpen?) en evaluatie (was de interventie succesvol?) en de theorieën waarop deze grondvragen gebaseerd zijn.

kan de student elk van deze grondvragen beantwoorden volgens de stappen van de empirische cyclus: (a)  intake, (b) formulering van probleemsamenhang en hypothesen, (c) selectie van betrouwbare en valide instrumenten om hypothesen te toetsen, (d) testresultaten correct corrigeren en interpreteren, (e) hypothesen evalueren in het licht van de testresultaten en (f) mondeling en schriftelijk verslag uitbrengen van de conclusies en de manier waarop die bereikt werden.

kan de student elk van deze grondvragen beantwoorden binnen het domein van de psychiatrische ziektebeelden bij volwassenen en ouderen.

Het strekt tot aanbeveling dat de student kennis heeft van de psychiatrische ziektebeelden bij volwassenen en ouderen (klinische syndromen, persoonlijkheidsstoornissen) en de basisbegrippen van psychometrie (betrouwbaarheid, validiteit).

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen (B-KUL-P0V88a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Bachelor Psychologie

In dit OLA maakt de student kennis met de grondvragen uit de klinische psychodiagnostiek (onderkenning, verklaring, predictie, indicatie en evaluatie) en het proces dat doorlopen wordt om deze grondvragen te beantwoorden: (a)  intake, (b) probleemsamenhang en formulering van hypothesen, (c) selectie van betrouwbare en valide instrumenten om hypothesen te toetsen, (d) testresultaten correct corrigeren en interpreteren, (e) hypothesen evalueren in het licht van de testresultaten en (f) mondeling en schriftelijk verslag uitbrengen van de conclusies en de manier waarop die bereikt werden. De stappen van het diagnostisch proces worden aangeboden in een inleidend college en vervolgens geïllustreerd aan de hand van de diagnostiek van specifieke ziektebeelden en hun onderliggende processen in het domein van de volwassen en ouderenpsychiatrie. Per hoofdstuk maakt de student kennis met de definitie (categoriaal/dimensioneel), de prevalentie en de verklaringsmodellen van de specifieke pathologie (met oog voor differentiaal-diagnostiek) vanuit een multi-method en multi-informant diagnostische benadering, om tot slot te komen tot inzicht in factoren die het verloop van de pathologie (predictie) en de optimale behandeling (indicatie) ervan bepalen.

Cursustekst, slides, en illustraties (video’s, casuïstiek)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychodiagnostiek in de hulpverlening aan volwassenen en ouderen (B-KUL-P2V88a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen