Theoretisch-technische vorming deel 4: existentiële therapie (B-KUL-P0U21A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit OPO:
- kan de student specifieke technieken, interventies en werkmethodes van Existentiële therapie toepassen.
- kan de student omgaan met de eigenheid van specifieke therapie-eenheden (individu, partnerrelatie, gezin, groep).
- is de theoretisch-technische kennis uit deel 1, deel 2 en deel 3 verder uitgediept.
- kan de student op persoonlijke wijze theoretisch-technische kennis integreren in therapeutisch repertorium.
- is de kennis vergroot die noodzakelijk is voor het verantwoordelijk therapeutisch handelen in de klinische praktijk.
- is de student in staat tot praktijkgericht uitdiepen en op een ervaringsgerichte manier exploreren van de therapeutische kennis.
- heeft de student vaardigheden, technieken en methodes van Existentiële therapie ingeoefend.
- heeft de student de principes van de Existentiële Therapie leren toepassen op verschillende cliëntgroepen: rouw- en palliatieve problematiek, angststoornissen, trauma en posttraumatische groei, persoonlijkheidsproblematieken,…
Begintermen
Bereikt hebben van de doelstellingen van 'Theoretisch-technische vorming deel 3.
Het met succes afgelegd hebben van het derde studiejaar van het postgraduaat Cliëntgerichte psychotherapie – optie Existentiële Therapie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Postgraduaat in de cliëntgerichte psychotherapie: volwassenen (programma voor studenten gestart vóór 2020-2021) (Leuven) (Optie: Existentiële Therapie) 75 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Werkgroepen (B-KUL-P0U21a)
Inhoud
De werkgroepen hebben een uitgesproken interactief karakter, ze vertrekken van de eigen praktijkervaring van de trainees en vinden plaats in kleinere groepjes. Vaak wordt het rollenspel gehanteerd als onderwijsmethode gevolgd door gedetailleerde nabespreking aan de hand van groepsobservaties en audio- of video-opnames. De werkgroepen hebben een uitgesproken interactief karakter, ze vertrekken van de eigen praktijkervaring van de trainees en vinden plaats in kleinere groepjes. Vaak wordt het rollenspel gehanteerd als onderwijsmethode gevolgd door gedetailleerde nabespreking aan de hand van groepsobservaties en audio- of video-opnames. Kennisoverdracht gebeurt in de vorm van interactieve seminaries waarbij een actieve medewerking wordt verwacht van de trainees: grondige bestudering van de opgegeven literatuur en persoonlijke deelname aan de bespreking. De begeleiding van de seminaries is in handen van iemand van de vaste stafleden of een externe expert die het betreffende thema kadert vanuit de relevante literatuur, het onderzoek en de eigen therapie-ervaringen. De seminarie-onderwerpen worden aangebracht via moderne onderwijsvormen: powerpoint-ondersteunende presentaties, illustratie van praktijksituaties via video- of audio-opname, modeling, micro-teaching.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure). Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).
Toelichting werkvorm
Grondige bestudering van de opgegeven literatuur; actieve medewerking tijdens de oefensessies, de rollenspelen en de bespreking. Grondige bestudering van de opgegeven literatuur; actieve medewerking tijdens de oefensessies, de rollenspelen en de bespreking Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking. Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking.
2 sp. Oriëntatiespecifieke seminaries (B-KUL-P0U24a)
Inhoud
Kennisoverdracht gebeurt in de vorm van interactieve seminaries waarbij een actieve medewerking wordt verwacht van de trainees: grondige bestudering van de opgegeven literatuur en persoonlijke deelname aan de bespreking. De begeleiding van de seminaries is in handen van iemand van de vaste stafleden of een externe expert die het betreffende thema kadert vanuit de relevante literatuur, het onderzoek en de eigen therapie-ervaringen. De seminarie-onderwerpen worden aangebracht via moderne onderwijsvormen: powerpoint-ondersteunende presentaties, illustratie van praktijksituaties via video- of audio-opname, modeling, micro-teaching.Kennisoverdracht gebeurt in de vorm van interactieve seminaries waarbij een actieve medewerking wordt verwacht van de trainees: grondige bestudering van de opgegeven literatuur en persoonlijke deelname aan de bespreking. De begeleiding van de seminaries is in handen van iemand van de vaste stafleden of een externe expert die het betreffende thema kadert vanuit de relevante literatuur, het onderzoek en de eigen therapie-ervaringen. De seminarie-onderwerpen worden aangebracht via moderne onderwijsvormen: powerpoint-ondersteunende presentaties, illustratie van praktijksituaties via video- of audio-opname, modeling, micro-teaching.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure). Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).
Toelichting werkvorm
Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking.Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking. Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Theoretisch-technische vorming deel 4: existentiële therapie (B-KUL-P2U21a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Evaluatievorm:
De trainees maken na de betreffende seminaries een verslag. De specifieke instructies en vormvereisten van het verslag zijn geëxpliciteerd op Toledo. De trainees worden beoordeeld op het totaal van de ingediende verslagen welke horen te voldoen aan de vooropgestelde vormvereisten.
Voorwaarden:
- De trainees worden geacht aanwezig te zijn op alle seminaries. Gemiste seminaries dienen steeds te worden ingehaald d.m.v. een vervangopdracht die door de betreffende docent wordt opgegeven. Indien meer dan 20% van de seminaries niet gevolgd werd, wordt dit opleidingsonderdeel als NA beschouwd.
- Uiterlijk 14 dagen na de seminaries dienen de verslagen te worden gepost op Toledo. De vervangopdrachten worden binnen de zes weken na het seminarie op Toledo gepost.