Theoretisch-technische vorming deel 4: Emotion-Focussed Therapy (B-KUL-P0U19A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit OPO:
- kan de student specifieke technieken, interventies en werkmethodes van Emotion-Focused Therapy toepassen.
- kan de student omgaan met de eigenheid van specifieke therapie-eenheden (individu, partnerrelatie, gezin, groep).
- is de theoretisch-technische kennis uit deel 1, deel 2 en deel 3 verder uitgediept.
- kan de student op persoonlijke wijze theoretisch-technische kennis integreren in therapeutisch repertorium.
- is de kennis vergroot die noodzakelijk is voor het verantwoordelijk therapeutisch handelen in de klinische praktijk.
- is de student in staat tot praktijkgericht uitdiepen en op een ervaringsgerichte manier exploreren van de therapeutische kennis.
- heeft de student vaardigheden, technieken en methodes van Emotion-Focused Therapy ingeoefend.
- heeft de student de principes van de Emotion-Focused Therapy leren toepassen op verschillende cliëntgroepen: complex trauma, sociale en gegeneraliseerde angst, depressie, persoonlijkheidsproblematiek...
Begintermen
Bereikt hebben van de doelstellingen van 'Theoretisch-technische vorming deel 3 –Emotion-Focused Therapy'.
Het met succes afgelegd hebben van het derde studiejaar van het postgraduaat Cliëntgerichte psychotherapie – optie Emotion-Focused Therapy.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Postgraduaat in de cliëntgerichte psychotherapie: volwassenen (programma voor studenten gestart vóór 2020-2021) (Leuven) (Optie: Emotion-Focused Therapy) 75 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Oriëntatiespecifieke seminaries (B-KUL-P0O34a)
Inhoud
Kennisoverdracht gebeurt in de vorm van interactieve seminaries waarbij een actieve medewerking wordt verwacht van de trainees: grondige bestudering van de opgegeven literatuur en persoonlijke deelname aan de bespreking. De begeleiding van de seminaries is in handen van iemand van de vaste stafleden of een externe expert die het betreffende thema kadert vanuit de relevante literatuur, het onderzoek en de eigen therapie-ervaringen. De seminarie-onderwerpen worden aangebracht via moderne onderwijsvormen: powerpoint-ondersteunende presentaties, illustratie van praktijksituaties via video- of audio-opname, modeling, micro-teaching.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).
Toelichting werkvorm
Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking.
2 sp. Werkgroepen (B-KUL-P0O35a)
Inhoud
De werkgroepen hebben een uitgesproken interactief karakter, ze vertrekken van de eigen praktijkervaring van de trainees en vinden plaats in kleinere groepjes. Vaak wordt het rollenspel gehanteerd als onderwijsmethode gevolgd door gedetailleerde nabespreking aan de hand van groepsobservaties en audio- of video-opnames.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in programmabrochure).
Toelichting werkvorm
Grondige bestudering van de opgegeven literatuur; actieve medewerking tijdens de oefensessies, de rollenspelen en de bespreking.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Theoretisch-technische vorming deel 4: Emotion-Focussed Therapy (B-KUL-P2U19a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Evaluatievorm:
Psychotherapiepraktijk betreft een continu leerproces dat voortdurende reflectie en bijsturing behoeft.
Als algemene voorwaarde wordt gesteld dat de trainees wekelijks 5 uur en optimaal 10 uur therapie dienen te doen. Deze voorwaarde om tijdens de hele opleiding voldoende praktijkervaring te hebben geeft studenten de nodige input, voedingsbodem en toetssteen voor de inzichten die tijdens de opleiding worden aangereikt. Deze voorwaarde geeft een optimale situatie weer, maar sluit niet uit dat er in bepaalde periodes hetzij aan een lagere rato wordt gewerkt, hetzij aan een hogere rato. Per academiejaar dienen de studenten minstens 150 uur therapie-ervaring te kunnen voorleggen. Deze vereiste uren dienen gespreid te worden over minstens 6 maanden.
Deze praktijkvoorwaarde geldt als ontvankelijkheidsvoorwaarde voor het vaststellen van het examenresultaat van dit opleidingsonderdeel. Indien er aan deze voorwaarde niet voldaan is bij de start van de derde examenperiode, dan zal de examencommissie de resultaten van de opleiding als NA beschouwen.
Het opvolgen van de therapiepraktijk gebeurt 2x per jaar, met name tijdens de tussentijdse en de eindreflectie. De trainees rapporteren voorafgaandelijk aan deze reflectiedagen hoeveel cliënten ze volgen, hoeveel gesprekken ze met elke cliënt hebben gehad en voor welke cliënten ze supervisie hebben gevolgd (intern en extern).
Na elke praktijksupervisie maken de trainees een verslag. De specifieke instructies en vormvereisten van het verslag zijn geëxpliciteerd op Toledo. De trainees worden beoordeeld op het totaal van de ingediende verslagen welke horen te voldoen aan de vooropgestelde vormvereisten.
In de supervisorenvergadering (2x per jaar) worden de supervisies van elke trainee besproken. Dit gebeurt aan de hand van een protocol. Ditzelfde protocol wordt ook ingevuld door de externe supervisor.
Beoordeling:
Bij de beoordeling worden de volgende componenten in rekening gebracht: de beoordeling van staf, de beoordeling van de externe supervisor en de kwaliteit van supervisieverslagen. Het eindoordeel van de staf is beslissend.
Voorwaarden:
Er is een aanwezigheidsplicht van 100%. Studenten die gewettigd afwezig zijn, kunnen in samenspraak met de opleidingsverantwoordelijke bekijken of een alternatieve opdracht mogelijk is voor de gemiste sessies. Wanneer de alternatieve opdracht bestaat uit externe supervisie, kunnen deze kosten worden gedragen door de trainee.