Theoretisch-technische vorming deel 3: Emotion-Focussed Therapy (B-KUL-P0U18A)

4 studiepuntenNederlands78 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Postgraduaatopleidingen psychotherapie

Na het voltooien van dit OPO:

  • kan de student specifieke technieken, interventies en werkmethodes van de Emotion-Focused Therapy toepassen.
  • kan de student omgaan met de eigenheid van specifieke therapie-eenheden (individu, partnerrelatie, gezin, groep).
  • is de theoretisch-technische kennis uit deel 1 en deel 2 verder uitgediept.
  • kan de student op persoonlijke wijze theoretisch-technische kennis integreren in therapeutisch repertorium.
  • kan de student de kennis vergroten die noodzakelijk is voor het verantwoordelijk therapeutisch handelen in de klinische praktijk.
  • is de student in staat tot het praktijkgericht uitdiepen en op een ervaringsgerichte manier exploreren van de therapeutische kennis.
  • heeft de student vaardigheden, technieken en methodes  van de Emotion-Focused Therapy ingeoefend

 

Bereikt hebben van de doelstellingen van 'Theoretisch-technische vorming deel 2'
Het met succes afgelegd hebben van het tweede studiejaar van het postgraduaat cliëntgericht-experiëntiële psychotherapie.

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Oriëntatiespecifieke seminaries (B-KUL-P0O30a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht26 urenBeide semesters
POC Postgraduaatopleidingen psychotherapie

Kennisoverdracht gebeurt in de vorm van interactieve seminaries waarbij een actieve medewerking wordt verwacht van de trainees: grondige bestudering van de opgegeven literatuur en persoonlijke deelname aan de bespreking. De begeleiding van de seminaries is in handen van iemand van de vaste stafleden of een externe expert die het betreffende thema kadert vanuit de relevante literatuur, het onderzoek en de eigen therapie-ervaringen. De seminarie-onderwerpen worden aangebracht via moderne onderwijsvormen: powerpoint-ondersteunende presentatie, illustratie van praktijksituaties via video- of audio-opname, modeling, micro-teaching.

Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).

Grondige bestudering van de opgegeven literatuur, persoonlijke deelname aan de bespreking.

1 sp. Seminarie voor psychotherapeutische methoden II (B-KUL-P0O31a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Postgraduaatopleidingen psychotherapie

Interoriëntale studiedag aangaande themata die relevant zijn voor de psychotherapie in haar algemeenheid (bijv. deontologie). Casuspresentaties uit andere therapierichtingen.

Reader met vakliteratuur.

Bijwonen van theoretische sessies en klinische seminaries.

2 sp. Werkgroepen (B-KUL-P0O32a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht26 urenBeide semesters
POC Postgraduaatopleidingen psychotherapie

De werkgroepen hebben een uitgesproken interactief karakter, ze vertrekken van de eigen praktijkervaring van de trainees en vinden plaats in kleinere groepjes. Vaak wordt het rollenspel gehanteerd als onderwijsmethode gevolgd door gedetailleerde nabespreking aan de hand van groepsobservaties en audio- of video-opnames.

Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).

Grondige bestudering van de opgegeven literatuur; actieve medewerking tijdens de oefensessies, de rollenspelen en de bespreking.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Theoretisch-technische vorming deel 3: Emotion-Focussed Therapy (B-KUL-P2U18a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Evaluatievorm: 
-De trainees maken na de betreffende seminaries een verslag. De specifieke instructies en vormvereisten van het verslag zijn geëxpliciteerd op Toledo. De trainees worden beoordeeld op het totaal van de ingediende verslagen welke horen te voldoen aan de vooropgestelde vormvereisten. 

Voorwaarden: 
- De trainees worden geacht aanwezig te zijn op alle seminaries. Gemiste seminaries dienen steeds te worden ingehaald d.m.v. een vervangopdracht die door de betreffende docent wordt opgegeven. Indien meer dan 20% van de seminaries niet gevolgd werd, wordt dit opleidingsonderdeel als NA beschouwd.
- Uiterlijk 14 dagen na de seminaries dienen de verslagen te worden gepost op Toledo. De vervangopdrachten worden binnen de zes weken na het seminarie op Toledo gepost.