Psychotherapiepraktijk en supervisie deel 3 (B-KUL-P0O17A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit OPO:
- heeft de student de fenomenologische methode ontwikkeld.
- heeft de student de relationele grondhoudingen leren vormgeven.
- heeft de student de werkalliantie leren opbouwen.
- heeft de student de eigen persoon als werkinstrument leren hanteren.
- kan de student kritisch reflecteren op de eigen therapiepraktijk, te samen met medetrainees en supervisor.
- kan de student kritisch reflecteren op de eigen therapiepraktijk, te samen met externe supervisor.
Begintermen
Bereikt hebben van de doelstelling van 'Psychotherapiepraktijk en supervisie deel 2 (P0O14A).
Het met succes afgelegd hebben van het tweede studiejaar van het postgraduaat cliëntgericht psychotherapie.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Groepssupervisie intern (B-KUL-P0O18a)
Inhoud
In een kleine groep van 5 à 7 trainees en met een supervisor brengen de supervisanten om beurt een moeilijkheid uit hun praktijk ter bespreking. Per sessie van anderhalf uur komt één supervisant aan bod. In het eerste en tweede jaar van de opleiding dient elke therapeut-in-opleiding minstens 4 praktijksupervisies van eigen cliënten gehad te hebben. In het derde jaar komt elke trainee nog eenmaal aan bod.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in programmabrochure).
Toelichting werkvorm
De supervisant dient zijn vraagstelling zo nauwkeurig mogelijk te illustreren aan de hand van een fragment uit een op band opgenomen gesprek; van dit fragment (of een gedeelte ervan) wordt vooraf een transcript gemaakt en gecopieerd ten gerieve van supervisor en medesupervisanten. Achteraf maken supervisant en supervisor een schriftelijk verslag van de supervisie, aan de hand van een daartoe geëigend formulier.
3 sp. Groepssupervisie en -intervisie extern (B-KUL-P0O19a)
Inhoud
Vanaf het derde jaar worden er geen interne supervisies meer georganiseerd, maar vinden deze uitsluitend plaats buiten de opleiding. De groepssupervisies worden dan georganiseerd in kleinere groepjes van 3 à 4 personen, met een vaste supervisor. De sessies (waarin telkens 2 supervisanten aan bod komen) worden in onderling overleg gepland. Daarnaast komen deze groepjes ook samen als intervisiegroep, d.i. zonder supervisor. In totaal (supervisies en intervisies samen) dient elke trainee minstens 6 praktijkbegeleidingen per jaar van eigen cliënten gehad te hebben, waarvan 3 onder leiding van een supervisor.
Studiemateriaal
Reader met vakliteratuur (opgenomen in de programmabrochure).
Toelichting werkvorm
De supervisant dient zijn vraagstelling zo nauwkeurig mogelijk te illustreren aan de hand van een fragment uit een op band opgenomen gesprek; van dit fragment (of een gedeelte ervan) wordt vooraf een transcript gemaakt en gekopieerd ten gerieve van supervisor en medesupervisanten. Achteraf maken supervisant en supervisor een schriftelijk verslag van de supervisie, aan de hand van een daartoe geëigend formulier.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychotherapiepraktijk en supervisie deel 3 (B-KUL-P2O17a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
- Evaluatievorm:
Psychotherapiepraktijk betreft een continu leerproces dat voortdurende reflectie en bijsturing behoeft.
Als algemene voorwaarde wordt gesteld dat de trainees wekelijks 5 uur en optimaal 10 uur therapie dienen te doen. Deze voorwaarde om tijdens de hele opleiding voldoende praktijkervaring te hebben geeft studenten de nodige input, voedingsbodem en toetssteen voor de inzichten die tijdens de opleiding worden aangereikt. Deze voorwaarde geeft een optimale situatie weer, maar sluit niet uit dat er in bepaalde periodes hetzij aan een lagere rato wordt gewerkt, hetzij aan een hogere rato. Per academiejaar dienen de studenten minstens 150 uur therapie-ervaring te kunnen voorleggen. Deze vereiste uren dienen gespreid te worden over minstens 6 maanden.
Deze praktijkvoorwaarde geldt als ontvankelijkheidsvoorwaarde voor het vaststellen van het examenresultaat van dit opleidingsonderdeel. Indien er aan deze voorwaarde niet voldaan is bij de start van de derde examenperiode, dan zal de examencommissie de resultaten van de opleiding als NA beschouwen.
Het opvolgen van de therapiepraktijk gebeurt 2x per jaar, met name tijdens de tussentijdse en de eindreflectie. De trainees rapporteren voorafgaandelijk aan deze reflectiedagen hoeveel cliënten ze volgen, hoeveel gesprekken ze met elke cliënt hebben gehad en voor welke cliënten ze supervisie hebben gevolgd (intern en extern).
Na elke praktijksupervisie maken de trainees een verslag. De specifieke instructies en vormvereisten van het verslag zijn geëxpliciteerd op Toledo. De trainees worden beoordeeld op het totaal van de ingediende verslagen welke horen te voldoen aan de vooropgestelde vormvereisten.
In de supervisorenvergadering (2x per jaar) worden de supervisies van elke trainee besproken. Dit gebeurt aan de hand van een protocol. Ditzelfde protocol wordt ook ingevuld door de externe supervisor. - Beoordeling:
Bij de beoordeling worden de volgende componenten in rekening gebracht: de beoordeling van staf, de beoordeling van de externe supervisor en de kwaliteit van supervisieverslagen. Het eindoordeel van de staf is beslissend. - Voorwaarden:
Er is een aanwezigheidsplicht van 100%. Studenten die gewettigd afwezig zijn, kunnen in samenspraak met de opleidingsverantwoordelijke bekijken of een alternatieve opdracht mogelijk is voor de gemiste sessies. Wanneer de alternatieve opdracht bestaat uit externe supervisie, kunnen deze kosten worden gedragen door de trainee.
Toelichting bij herkansen
De externe groepssupervisies dienen voor de tweede examenkans te worden vervangen door individuele supervisies bij een externe supervisor. Dit gebeurt in overleg met de opleidingsstaf. De kosten voor deze externe supervisies kunnen worden gedragen door de trainee.