Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd (B-KUL-P0M03B)
Doelstellingen
Leerresultaten:
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student
- de belangrijkste basisbegrippen, -theorieën, methoden en inzichten uit de ontwikkelingspsychologie op een academisch niveau beschrijven en begrijpen
- deze begrippen, theorieën en methoden situeren, kritisch evalueren en aflijnen ten opzichte van elkaar
- ontwikkelingspsychologische theorieën en inzichten integreren en toepassen op concrete situaties en maatschappelijke vraagstukken
- ontwikkelingspsychologisch onderzoek en vakliteratuur van een gemiddeld niveau begrijpen
- ontwikkelingspsychologische kennis in een historisch en intercultureel perspectief te plaatsen
- de reikwijdte en geldigheid van informatie over ontwikkelingspsychologische thema’s beoordelen
- de ontwikkelingspsychologische component herkennen en duiden in wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen
Vormingsdoelen:
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel wordt van de student verwacht dat hij/zij:
- een standpunt kan innemen met betrekking tot ontwikkelingspsychologische thema’s, theoretisch onderbouwd en/of gebaseerd op empirische bevindingen
- kan reflecteren over opvattingen (van zichzelf of anderen) met betrekking tot ontwikkelingspsychologische thema’s en deze toetsen aan objectieve onderzoeksresultaten
- een kritische, reflecterende houding kan aannemen ten aanzien van maatschappelijke tendenzen met betrekking tot de ontwikkeling van kinderen en jongeren
- zich bewust is van de relativiteit (context- en tijdsafhankelijkheid) van ontwikkelingspsychologische inzichten
- kritisch kunnen nadenken over de aangereikte leerinhouden en kritische bedenkingen kunnen formuleren bij ontwikkelingspsychologische studies
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Master in de gespecialiseerde studies in de praktische theologie: academische pastoraatsopleiding (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart in 2023- 2024 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd: hoorcollege (B-KUL-P0R43a)
Inhoud
Tijdens de hoorcolleges worden de volgende thema’s behandeld:
- Theoretische perspectieven en onderzoek over de menselijke ontwikkeling
- Prenatale ontwikkeling, geboorte en neonatale fase
- Fysieke ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
- Cognitieve ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
- Sociaal-emotionele ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
Studiemateriaal
Feldman, R.S. (2020). Ontwikkelingspsychologie (8e editie). Nederlandstalige bewerking: D. van Loon, L. Voets & G. van der Wielen. Amsterdam: Pearson Benelux.
Toelichting werkvorm
Aan studenten zal gevraagd worden elk college voor te bereiden door het betreffende hoofdstuk in het handboek en eventueel bijkomend materiaal door te nemen om de basisinformatie te assimileren. In het college wordt op een interactieve manier verdiepend gewerkt over geselecteerde thema’s uit het betreffende hoofdstuk.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd: werkcollege (B-KUL-P0R42a)
Inhoud
Er wordt een beperkt aantal werkcolleges aangeboden ter ondersteuning, verdieping en toepassing van de leerstof. De precieze organisatie wordt bij de start van het academiejaar meegedeeld via het elektronisch leerplatform Toledo.
Studiemateriaal
Studiemateriaal van de hoorcolleges als basis, bijkomende info of opdrachten worden beschikbaar gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
In de werkcolleges werken studenten in kleine groepen onder begeleiding rond een concrete casus. De casussen gaan over kinderen en gezinnen in ontwikkeling, met aandacht voor verschillende aspecten van context en verschillende ontwikkelingsdomeinen. Door de discussies met medestudenten en begeleiders en door het opzoeken, verwerken en integreren van een beperkt aantal nieuwe bronnen wordt het makkelijker de leerstof te verwerken en integreren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd (B-KUL-P2M03b)
Toelichting
Schriftelijk examen met open en gesloten vragen (zie Toledo voor meer informatie).