Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd (B-KUL-P0M03A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel wordt niet meer gedoceerd
Na het voltooien van dit OPO
- kan de student in eigen woorden de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van baby’s, peuters, kleuters en lagere schoolkinderen weergeven.
- kan de student de voor- en nadelen van de belangrijkste theorieën uit de ontwikkelingspsychologie opsommen.
- kan de student de voor- en nadelen van ontwikkelingspsychologische onderzoeksmethoden opsommen.
- kan de student maatschappelijke vraagstukken zoals de kwaliteit van kinderopvang vanuit de invalshoek van de ontwikkelingspsychologie analyseren.
- kan de student de behandelde theorieën uit de ontwikkelingspsychologie integreren en toepassen op concrete, alledaagse situaties.
- geeft de student blijk van een passieve beheersing van academisch Engels in teksten van gemiddeld niveau (door het bestuderen van het Engelstalige handboek).
- kan de student een beperkt aantal kritische bedenkingen formuleren bij recent ontwikkelingspsychologisch onderzoek.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0L59A : Ontwikkelingspsychologie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd: hoorcollege (B-KUL-P0R43a)
Inhoud
Tijdens de hoorcolleges worden de volgende thema’s behandeld:
- Theoretische perspectieven en onderzoek over de menselijke ontwikkeling
- Prenatale ontwikkeling, geboorte en neonatale fase
- Fysieke ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
- Cognitieve ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
- Sociaal-emotionele ontwikkeling van babytijd tot adolescentie
Studiemateriaal
Feldman, R.S. (2020). Ontwikkelingspsychologie (8e editie). Nederlandstalige bewerking: D. van Loon, L. Voets & G. van der Wielen. Amsterdam: Pearson Benelux.
Toelichting werkvorm
Aan studenten zal gevraagd worden elk college voor te bereiden door het betreffende hoofdstuk in het handboek en eventueel bijkomend materiaal door te nemen om de basisinformatie te assimileren. In het college wordt op een interactieve manier verdiepend gewerkt over geselecteerde thema’s uit het betreffende hoofdstuk.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ontwikkelingspsychologie, deel 1: kindertijd (B-KUL-P2M03a)
Toelichting
Evaluatievorm:
Examen met 30 meerkeuzevragen, met correctie voor raden (-1/3 punt per fout antwoord). Verdeling van de vragen over de examenstof: Deel 1 (Hoofdstukken 1 en 3): 10 vragen; Deel 2 (Hoofdstukken 5 en 6): 10 vragen; en Deel 3 (Hoofdstukken 7, 8 en 9): 10 vragen.