Psychologie m.i.v. psychologie van de waarneming (B-KUL-P00H0A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semester
Wagemans Johan |  Van Geert Eline (plaatsvervanger)
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

Dit opleidingsonderdeel wil de student vertrouwd maken met de psychologie als wetenschap door een korte inleiding op haar geschiedenis, domeinen, methoden, mogelijkheden en beperkingen.
Dit wordt inhoudelijk gestoffeerd door een behandeling van enkele thema's uit de recente cognitieve en experimentele psychologie die voor ingenieurs en ingenieur-architecten interessant kunnen zijn, zoals visuele waarneming, geheugen, aandacht en andere functies. Daarnaast komen ook enkele meer toegepaste onderwerpen aan bod die de concrete relevantie van psychologische invalshoeken binnen architectuur, computerwetenschappen en andere ingenieurswetenschappen aantonen, zoals onder andere toepassingen van inzichten over visuele waarneming binnen computerwetenschappelijke ontwikkelingen (VR, beeldcompressie, enz.) of toepassingen van psychologische principes binnen architectuur en design.


Via een vrijwillig essay (dat als vervanging ingezet kan worden voor een examenvraag), kunnen studenten ook een onderwerp uitwerken dat op het raakvlak ligt tussen de behandelde inhouden en hun eigen interesse- en expertisedomein.


Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om een systematische inleiding te geven tot de psychologie als geheel, noch een exhaustief overzicht te bieden van alle topics die voor ingenieurs en ingenieur-architecten van belang zouden kunnen zijn. Dit opleidingsonderdeel is eerder bedoeld als een eerste smaakmaker en een voldoende basis voor verdere zelfstudie op dit gebied.

Er wordt geen voorkennis verondersteld. De leerstof wordt op een academisch niveau behandeld waarbij ook voldoende inzet door de studenten verwacht wordt om zich de leerstof op het vereiste niveau eigen te maken.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychologie m.i.v. psychologie van de waarneming (B-KUL-P00H0a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenTweede semester
Wagemans Johan |  Van Geert Eline (plaatsvervanger)
Facultaire POC Ingenieurswetenschappen

De lessenreeks vormt een eerste kennismaking met psychologie als wetenschap. Naast een algemene situering ligt de focus op enkele thema's uit de recente cognitieve en experimentele psychologie die voor ingenieurs en ingenieur-architecten relevant kunnen zijn. Deze thema's houden verband met psychologische functies zoals waarneming, geheugen, aandacht, en hun samenhang. Anderzijds bespreken we ook enkele meer toegepaste thema's die de concrete relevantie van psychologische invalshoeken en psychologisch onderzoek binnen architectuur, computerwetenschappen en andere ingenieurswetenschappen illustreren. De specifieke thema's die worden behandeld kunnen van academiejaar tot academiejaar verschillen.

Studiemateriaal (slides en eventueel bijkomende achtergrondliteratuur) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychologie m.i.v. psychologie van de waarneming (B-KUL-P20H0a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen


Het examen verloopt mondeling, met korte schriftelijke voorbereiding. Elke student krijgt 3 vragen, met een variabel gewicht, afhankelijk van de omvang en de moeilijkheidsgraad. Het gaat om grote, open vragen die peilen naar kennis, inzicht en toepassing. Tijdens de mondelinge bespreking zal de docent bijsturen als de student op een verkeerd spoor zit en de student op weg helpen als die totaal hulpeloos is (uiteraard ten koste van de punten). De docent zal ook bijvragen stellen om eventuele lacunes te proberen invullen of onduidelijkheden te proberen ophelderen. Ook bijvragen die peilen naar dieper inzicht of complexere verbanden kunnen aan bod komen (om naar boven toe te kunnen differentiëren).

De student kan er voor kiezen om 1 examenvraag te vervangen door een zelfgemaakt essay over een zelfgekozen onderwerp (na goedkeuring van de docent). De specifieke modaliteiten worden tijdig op Toledo meegedeeld.

Het examen verloopt bij de herkansing op dezelfde manier.