Stage I: initiatiestage (B-KUL-O0H13A)

3 studiepuntenNederlands20 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master ontwerpwetenschappen

  • De student is zich bewust van – en kan kritisch reflecteren op de eigen subjectieve onderwijsbiografie. De reflectie wordt gevoed door de zich ontwikkelende vakdidactische inzichten.
  • De student kan zich documenteren in functie van de observatie maar ook in functie van het analyseren van mogelijke lesinhouden.
  • De student is in staat om de beginsituatie te analyseren.
  • De student kan relevante invalshoeken en/of perspectieven bepalen voor de observatie van leer – en onderwijsprocessen.
  • De student herkent elementen van een positief leef – en leerklimaat met oog voor gelijkheid, gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie.
  • De student kan kritisch reflecteren op de eigen observaties ifv. het eigen toekomstige handelen als leraar.
  • De student communiceert helder en constructief met de betrokken personen (vakmentoren, stagebegeleiders, medestudnten, leerlingen, ouders, leerkrachten,…)

  • De student communiceert helder en constructief met de betrokken personen (leraaropleider, medestudenten, leerlingen, ouders, leerkrachten,…)
  • De student kan verantwoordelijkheid nemen en dragen
  • De student toont initiatief
  • De student is puntueel

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN (GELIJKTIJDIG( A34509 ) OF GELIJKTIJDIG( A43120 ) OF GELIJKTIJDIG( AG0070 ) OF GELIJKTIJDIG( AB0070 ))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
A34509 : Inleiding tot de vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
A43120 : Inleiding tot de vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
AG0070 : Vakdidactiek architectuur I
AB0070 : Vakdidactiek architectuur I (Brussel/Gent) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0H14A : Stage II: ingroeistage

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Initiatiestage (B-KUL-A51428)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage20 urenBeide semesters
OC Educatieve master ontwerpwetenschappen

De observatiestage gebeurt zowel in de tweede als in de derde graad van het secundair onderwijs.

De student observeert een aantal lessen in een secundaire school en maakt hiervan een kritische reflectie op basis van wetenschappelijke literatuur.

Daarnaast is de student gedurende de stageperiode minimum 1 keer per week een hele dag aanwezig op school. De student kan in deze stageperiode ook helpen bij taken op schoolniveau (meso-stage).

De stageperiode wordt afgesloten met een intervisiemoment op de campus. Daarin reflecteren studenten met hun peers over de geobserveerde momenten.

De student houdt een groeiportfolio bij waarin alle documenten in verband met de stage bijgehouden worden (denk aan specifieke reflectieopdrachten, groei in eigen competenties, reflecties met peers en besprekingen van de stageactiviteiten).

Zie Toledo

  • vakdidactische literatuur
  • praktische formulieren voor de stage (sjablonen voor observatieverslagen, intervisiemomenten, groeiportfolio…)
  • praktijkvoorbeelden

Lesobservatie - Observatiestage - Oefensessie - Participatiestage

stage/practicum/microteaching

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage I: initiatiestage (B-KUL-O2H13a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Portfolio


Het OPO Stage I wordt geëvalueerd op basis van de volgende elementen:

  • Een groeiportfolio waarin de student zijn/haar proces bijhoudt en evalueert (60%)
  • Aanwezigheid en participatie op de intervisie- en contactmomenten (30%)
  • De eindevaluatie gebeurt door de stagebegeleiders (10%)

De deelname van de student is verplicht tijdens de stagemomenten, stagebezoeken en intervisiemomenten. Ongewettigde afwezigheid, d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen (vakmentor, stagebegeleider) leidt tot een NA (niet afgelegd) voor het OPO. Het laattijdig of niet-indienen van het groeiportfolio resulteert in NA.

Een tweede examenkans is enkel mogelijk als de stageplaats niet meer betrokken moet worden (bijvoorbeeld herwerking van het portfolio). Dit kan enkel in samenspraak met de titularis van het OPO.