Diversiteitsstage godsdienst (B-KUL-O0A97B)
Doelstellingen
De diversiteitsstage godsdienst leert studenten oog hebben voor en omgaan met de diversiteit op school en dit op micro-, meso- en macroniveau. Doorheen dit OPO ontwikkelen studenten zich tot bekwame, zorgzame, relatievaardige en inhoudelijk competente leerkrachten die leerlingen ondersteunen en helpen groeien in de vorming van hun levensbeschouwelijke identiteit te midden van de pluraliteit aan levensbeschouwingen. Dit OPO sluit zich aan bij het geactualiseerde leerplan godsdienst r.-k. godsdienst, alsook bij de visie op de Katholieke Dialoogschool (‘identiteit in diversiteit’) en de beleidslijn diversiteit van de KU Leuven.
Het OPO beoogt dat studenten zich bewust worden en weten om te gaan met diversiteit op verschillende vlakken:
- Sociaal
- Cultureel
- Religieus
- Fysiek
- Relationeel
- Pedagogisch
De diversiteitsstage godsdienst leert de studenten in het bijzonder rekening te houden met de specifieke religieuze profielen van de individuele leerlingen.
Begintermen
De student voldoet aan de begintermen van de Educatieve Master en volgt vakdidactiek godsdienst.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelors) (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de godsdienst (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelor secundair onderwijs met als vak islamitische godsdienst) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Diversiteitsstage godsdienst (B-KUL-O0A97a)
Inhoud
Introductiesessie
Bij het begin van het academiejaar wordt een introductiesessie ingericht waarbij de opzet van het vak wordt voorgesteld aan de studenten.
Vijf stagecomponenten
De studenten doen een meeloopstage van telkens een halve dag bij vijf leerkrachten of andere personeelsleden, elk gespecialiseerd in een ander aspect van diversiteit, waarbij ze de kans hebben deze leerkrachten of een ander personeelslid aan het werk te zien, vragen te stellen en in gesprek te gaan. Concreet kiezen de studenten uit vijf van de zes rubrieken telkens één plaats voor de meeloopstage, zodat ze in totaal aan vijf verschillende activiteiten komen. Eén (van de vijf) interview(s) mag ook afgenomen worden van een leerling die geconfronteerd wordt met een vorm van diversiteit (bijvoorbeeld andersgelovig, functiebeperking, enzovoort). De leerling wordt voorgesteld, aangedragen en gecontacteerd via de leerkracht.
De verschillende rubrieken (vormen van diversiteit):
- Sociale diversiteit
- Culturele diversiteit
- Religieuze diversiteit
- Fysieke diversiteit (functiebeperkingen)
- Relationele diversiteit
- Diversiteit in pedagogisch project en schoolpastoraal
De opleiding voorziet in een lijst van mogelijke stageplaatsen per categorie maar de student mag ook zelf een voorstel doen van een stageplaats (goed te keuren door de titularis van het OPO). De studenten nemen vooraf per mail contact op met de stagebegeleiders van hun keuze en spreken af op welke halve dag ze hun meeloopstage kunnen doen. De studenten laten een stagecontract tekenen door de leerkracht en bundelen deze in hun portfolio. Daartoe wordt een speciaal formulier (formulier 23) voorzien door de opleiding. De student maakt een beschrijving van de activiteit voor elke stagecomponent (vijf stagecomponenten), ongeveer één A4 pagina per stagecomponent.
Werkstudenten kunnen de diversiteitsstage, na overleg met de docenten van de KU Leuven, ook door laten gaan op hun school van tewerkstelling.
Reflectieluik
De studenten schrijven bij het geheel van de stage een reflectie van twee pagina’s waarin de volgende vragen beantwoord worden:
- Welke vormen van diversiteit ben ik in de loop van de stage tegengekomen? Welke vormen van diversiteit heb ik gemist?
- In welke mate biedt deze diversiteit een opportuniteit voor het pedagogisch gebeuren op school en voor het vak godsdienst in het bijzonder?
- In welke mate vormt deze diversiteit een bedreiging voor het pedagogisch gebeuren op school en voor het vak godsdienst in het bijzonder?
- Hoe proberen scholen met deze opportuniteiten en risico’s om te gaan?
- Wat heb je zelf geleerd uit deze stage met betrekking tot uw rol als (godsdienst)leerkracht in de omgang met deze aspecten van diversiteit?
Deze reflecties worden toegevoegd aan het portfolio
Praktische toepassing
De student werkt een project uit van drie pagina’s. Het gaat om een concreet initiatief om aan diversiteit vorm te geven in een echte of fictieve schoolcontext en dat in de context van de katholieke dialoogschool of in de context van een ander pedagogisch project.
Het project bestaat uit de volgende aspecten: 1. Titel, 2. Doelgroep, 3. Probleemstelling, 4. Doelstellingen, 5. Uitwerking, 6. Praktische aspecten bij de realisatie, 7. Te verwachten moeilijkheid en weerstanden, 8. Bijdrage tot het pedagogisch project van de school.
Voorbeelden van projecten:
- Hoe de schoolkapel inrichten met respect voor de levensbeschouwelijke diversiteit op school?
- Een visietekst maken over religieuze en andere kentekens, en breder: kledingvoorschriften op school.
- Gebed op school: hoe aanpakken met respect voor identiteit en diversiteit?
- Een nota maken voor de directie met inventaris noden van leerlingen met functiebeperkingen
- Initiatieven om OKAN-leerlingen beter aansluiting te laten vinden bij het schoolgebeuren.
- Hoe ouders van moslimleerlingen beter betrekken bij het schoolgebeuren?
- Een visietekst over maaltijden en eetgewoontes op school, in het bijzonder in relatie tot moslimleerlingen?
- Feesten op school
- Rouwen op school
- Een project interreligieuze dialoog op school
- Schoolpastoraal met een diversiteitsbril
- Het verwerken van een interlevensbeschouwelijke competentie naar keuze
Studenten die een ander onderwerp willen kiezen, leggen dit eerst voor aan de titularis van het OPO.
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.
Toelichting werkvorm
Het programma voor dit vak bestaat uit een introductiesessie, vijf stagecomponenten, een reflectieluik en een praktische toepassing.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Diversiteitsstage godsdienst (B-KUL-O2A97b)
Toelichting
- Evaluatievorm
- Type: permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
- Evaluatievorm: procesevaluatie, portfolio
- Het portfolio bestaat uit de volgende onderdelen:
- Voorblad: naam student, naam titularis, naam van het OPO, jaartal;
- Per stagecomponent een beschrijving van de activiteit (vijf stagecomponenten);
- Vijf bijhorende stageformulieren (ondertekend door de betrokken begeleider die enkel de leerhouding beoordeelt);
- Reflectie: 2 pagina’s over het inhoudelijke leerproces (reflectie over het geheel, nieuwe inzichten inzake diversiteit);
- Praktische oefening: 3 pagina’s.
- Toelichting:
- Permanente evaluatie door de begeleidende praktijklector, de titularis van het opleidingsonderdeel en door de begeleiders in de betrokken school of organisatie.
- Bij de evaluatie wordt er vooral rekening gehouden met:
- De mate waarin de student alle activiteiten van de diversiteitsstage constructief heeft uitgevoerd blijkend uit een attestering door de betrokken begeleiders;
- De mate waarin de student in de reflectie blijk geeft van de opbouw van nieuwe inzichten in de impact van diversiteit op onderwijsleerprocessen;
- De mate waarin de student in de reflectie blijk geeft van de kritische zin om te reflecteren over het eigen handelen en het eigen denken naar aanleiding van de ervaringen die hij in het kader van dit OPO heeft opgedaan;
- De zorgvuldigheid en volledigheid van het stageporfolio met inbegrip van de beschrijving van de stagecomponenten, een reflectieverslag en de praktische oefening.
Evaluatie: beoordelingsschaal
- Vijf stagecomponenten met beschrijving van de activiteit
- Component 1: /2
- Component 2: /2
- Component 3: /2
- Component 4: /2
- Component 5: /2
- Reflectieluik: /5
- Praktische toepassing: /5
Totaal: /20
Toelichting bij herkansen
Herkansing dient te gebeuren door in de volgende zittijd (bij ondermaatse evaluatie) een of meerdere meeloopstages te herdoen en/of het portfolio te herwerken en opnieuw in te dienen.