Stage godsdienst, deel 1 (B-KUL-O0A46C)

9 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master godsdienst

Door een gediversifieerde praktijk in de reële klassituatie, zich professioneel bekwamen om godsdienstonderricht in verschillende types van het secundair onderwijs, voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren overeenkomstig de oriëntaties van het programma educatieve master in de godsdienst en de theologische en godsdienstwetenschappelijke basisopleiding.

 

OLA 1 Stage godsdienst, deel 1

  • Observatiestage: Door de observatiestage leren de studenten, door gerichte opdrachten, een aantal aspecten van het onderwijsleerproces of van het interactieproces kennen en het optreden van de leerkracht te begrijpen. Door een systematische wisselwerking tussen observatie- en lesstage wordt de ontwikkeling van een verantwoorde onderwijsstijl nagestreefd.
  • Lesstage: Door een gediversifieerde praktijk in de reële klassituatie, leert de student zich professioneel bekwamen om godsdienstonderricht in verschillende types van het secundair onderwijs, voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren overeenkomstig de oriëntaties van het educatieve master-programma en de theologische en godsdienstwetenschappelijke basisopleiding.
  • Finale: Als slot van de stage geeft de student voor elk stagegedeelte een mondelinge presentatie (voor een jury van minstens twee personen, samengesteld uit vakdidacticus en praktijklector). Hierbij geeft de student weer in welke mate de eigen leraarstijl beantwoordt aan deze die de gids in het geactualiseerde leerplan voorstelt. De student leert over de eigen vaardigheden en groei als leraar te reflecteren en dit te illustreren met concrete voorbeelden uit de eigen stage-ervaring en lespraktijk. 

 

OLA 2 Stageportfolio godsdienst, deel 1

  • Studenten leren specifieke lesvoorbereidingen voor het vak rooms-katholieke godsdienst te ontwikkelen met aandacht voor lesonderwerp, doelstellingen, hermeneutische knooppunten, perspectieven, bronnen en materiaal, lesverloop, ondersteuning van het lesverloop. Studenten hebben hierbij aandacht voor het identiteitsprofiel en leercontext van een klasgroep, de geïntegreerde aanpak van het leerplan en ontwikkelen een goede onderwijsstijl om de leerinhoud aan te brengen en te evalueren. 
  • Studenten verkennen de werking van de school en verschillende initiatieven die in schoolverband worden opgezet.
  • Studenten ontwikkelen het vermogen tot meta-reflectie op hun eigen professionele onderwijskundige vorming aan de hand van een uitgebreid portfolio.
  • Studenten ontwikkelen een houding van permanente vorming door deelname aan verschillende nascholingsactiviteiten die hun professionalisering als godsdienstleerkracht verder versterken.
  • Studenten werken aan hun eigen profiel van leerkracht in gesprek met de praktijkassistent van de KU Leuven (supervisie).
  • Studenten maken kennis met de diocesane overheid en inspectie als inleiding tot het reële werkveld door een ontmoeting met een bisschop en de inspecteurs-adviseurs rooms-katholieke godsdienst. 
  • Studenten ontwikkelen vaardigheden om actief deel te nemen aan de elektronische omgeving van Thomas voor leerkrachten rooms-katholieke godsdienst in Vlaanderen.

  • OPO Stage godsdienst deel 1 - OLA 1 Stage godsdienst deel 1: De stage bouwt voort op de eerste colleges van het opleidingsonderdeel O0A41A Vakdidactiek Godsdienst waarin de verschillende observatietaken zowel theoretisch als praktisch worden toegelicht en het lesvoorbereidingsformulier wordt uitgelegd.
  • OPO Stage godsdienst deel 1 - OLA 2 Stageportfolio godsdienst deel 1: Bezig zijn met het volgen van de Stage godsdienst 1 – OLA 1 Stage godsdienst,deel 1 en van het opleidingsonderdeel O0A41A Vakdidactiek Godsdienst (of dit reeds afgelegd hebben).

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Stage godsdienst, deel 1 (B-KUL-O0A46a)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage26 urenBeide semesters
OC Educatieve master godsdienst

  • Observatiestage
    • De inhoud van de lesonderwerpen wordt bepaald door de vakmentor. Bij de observatie door de stagiair(e) van lessen gegeven door de vakmentor wordt op voorhand afgesproken welke observatietaak gemaakt zal worden. Iedere stagiair(e) wordt opgedragen 6 lessen te observeren in verschillende jaren en schooltypes. De observatiestage wordt gespreid over de ganse duur van de stage. Van iedere observatie wordt een verslag opgemaakt aan de hand van gerichte observatietaken. Na de geobserveerde les volgt binnen de veertien dagen een mondelinge bespreking met de vakmentor omtrent de door de stagiair(e) uitgeschreven observatie.
    • Spreek af met de mentor welk aspect u moet observeren, zodat de leerkracht u kan zeggen op welk lesuur dit mogelijk is (bv. Hermeneutische knooppunten kan u niet observeren in een les met veel zelfstandig werk). Indien het u niet gelukt is om een bepaald aspect te observeren, doet u dit in een ander lesuur opnieuw.
    • Volgende aspecten dient u gericht te observeren aan de hand van de observatietaken:
      • motivatie
      • structuur van de godsdienstles
      • leerinhoud: het aanleren van (theologische) begrippen en woordbetekenissen
      • het stellen van vragen
      • didactische werkvormen
      • doelstellingen
  • Ingroeistage: participatie en zelfstandige stage:
    • 20 stagelessen worden gegeven door de stagiair(e). De inhouden en lesonderwerpen worden opgesteld in samenspraak met de vakmentor.
  • Finale
    • Elke student (ook LIO-studenten) geeft tot slot, voor elk stagegedeelte, in een mondelinge presentatie (voor een jury van minstens twee personen, samengesteld uit vakdidacticus en praktijkassistent) weer in welke mate de eigen leraarstijl beantwoordt aan deze die de gids in het leerplan voorstelt. Tijdens de finale beantwoordt de student vijf zelf geselecteerde vragen die het meest representatief lijken in het geheel van de eigen stage om over de eigen vaardigheden en groei als leraar te reflecteren en deze te illustreren met telkens concrete voorbeelden uit de stage. In de finale van 'Stage godsdienst, deel 1' en 'Stage godsdienst, deel 2' worden andere vragen gekozen. De vijf gekozen vragen worden op voorhand ter goedkeuring voorgelegd aan de begeleidende praktijklector.
  • Alle opdrachten worden samengebracht als een portfolio binnen het jaarvorderingsplan op Thomas.

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Startpagina Educatieve Master in de godsdienst: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master/
Observatietaken: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master-formulieren/
Lesvoorbereidingsformulier: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master-instrumenten/
Website Thomas: https://www.kuleuven.be/thomas/page/
Letter & Geest II & III: https://www.kuleuven.be/thomas/page/letter-en-geest/
Geactualiseerd leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs

Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo en op de website van de EM godsdienst.

Observatiestage:

  • Bij de observatie door de stagiair(e) van lessen gegeven door de vakmentor - of door een andere leerkracht wordt op voorhand afgesproken welke observatietaak gemaakt zal worden. Iedere stagiair(e) wordt opgedragen 6 lessen te observeren in verschillende jaren en schooltypes. De observatiestage wordt gespreid over de duur van het opleidingsonderdeel. Van iedere observatie wordt een verslag opgemaakt, dat ten minste veertien dagen na de observatieles aan de vakmentor bezorgd wordt en mondeling besproken wordt.

Lesstage:

  • Iedere stagiair(e) geeft in deel 1 van de stage 20 godsdienstlessen, gespreid over verschillende studiejaren en verschillende schooltypes. De door de stagiair(e) gegeven lessen worden door de vakmentor bijgewoond, soms samen met de praktijklector van de KU Leuven. De lessen worden schriftelijk voorbereid op een daartoe ontworpen formulier (downloadbaar van Thomasythotho) en overeenkomstig de opties en richtlijnen bij het lesvoorbereidingsmodel uit de cursus O0A41A Vakdidactiek godsdienst.
  • Iedere les wordt nadien grondig besproken met de vakmentor en eventueel met de praktijklector van de KU Leuven. Een videoregistratie van de les kan een realistische ondersteuning geven voor een kritische zelfevaluatie. De stagiair(e) kan ook een audio opname maken van de gegeven les om het eigen lesgedrag te leren evalueren.
  • Iedere les wordt nadien grondig besproken met de vakmentor en eventueel met de praktijklector van de KU Leuven. Een videoregistratie van de les kan een realistische ondersteuning geven voor een kritische zelfevaluatie. De stagiair(e) kan ook een audio opname maken van de gegeven les om het eigen lesgedrag te leren evalueren.
  • De les, mede door de praktijklector van de KU Leuven gevolgd, geldt als examenles. Voor wie op deze les geen 10/20 behaalt, wordt in principe nog één extra examenles per academiejaar ingericht in de laatste nog beschikbare stagelessen.
  • Iedere stagiair(e) bespreekt met de mentor de mogelijkheid tot zelfstandige stage voor een gedeelte van het lesuur. In OPO1 kan de stagiair maximum voor 2 lessen de volle verantwoordelijkheid voor de klas opnemen, in OPO2 kan dit voor maximum 5 lessen.

Finale:

  • Als slot van elk stagedeel legt de student een mondelinge presentatie af waarbij de student reflecteert over de eigen groei als leraar en hoe de eigen leraarstijl beantwoordt aan deze die de gids in het leerplan voorstelt. 

 

Meer informatie kan u terugvinden in de stagehandleiding.

2 sp. Stageportfolio godsdienst, deel 1 (B-KUL-O0A47a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage10 urenBeide semesters
OC Educatieve master godsdienst

Dossierportfolio:

  • Contactmomenten met de praktijklector: chronologisch overzicht van de contactmomenten met de praktijklector van de KU Leuven (tijdstip, onderwerp van contact en wijze van contactname). 
  • Observatietaken: chronologisch overzicht van de observatietaken. De observatietaken zelf worden voorafgegaan door de taak zelf en gevolgd door het verslag. De observatietaken worden steeds ondertekend door de vakmentor. 
  • Lesvoorbereidingen: chronologisch overzicht van de lessen. De lesvoorbereidingen zelf worden gevolgd door de evaluatieformulieren per les van de vakmentor. 
  • Bezoek bisschop en ontmoeting met de inspecteurs-adviseurs rooms-katholieke godsdienst: aanwezigheid van alle educatieve master-studenten is verplicht. Ter voorbereiding van de ontmoeting met de inspecteurs schrijven de studenten als oefening een curriculum vitae en een brief (fictief gericht aan een vicaris of inspecteur) waarin ze motiveren waarom ze het vak rooms-katholieke godsdienst willen geven. Deze documenten worden minstens twee weken op voorhand via e-mail aan de vakdidacticus en de praktijklector bezorgd. Ze worden ook in het stageportfolio opgenomen. Na de lezing van de bisschop wordt ook een verslag van de lezing met enkele kritische reflecties in het stageportfolio opgenomen. Indien studenten in een jaar afstuderen waarin er geen bezoek van de bisschop is, vragen zij naar een alternatieve opdracht bij de vakdidacticus. In elk geval bevat het dossierportfolio ook een fictieve sollicitatiebrief van de student.
  • Schoolstage/mesostage: minimum 3 verschillende activiteiten – 5 uren. Chronologisch overzicht van de schoolstage, met overzicht van de aard van de activiteit, de datum en het aantal uur. Alsook telkens een reflectieverslag over de verschillende activiteiten van de schoolstage. Wat betreft de schoolstage komen, bij wijze van voorbeeld, onderstaande aspecten in aanmerking. 
    • Contact met het hele schoolkader
      • rondleiding op school door de vakmentor
      • contacten met de directie (o.m. over de ‘katholieke (dialoog)school’ en het studieaanbod van de school), met het secretariaat, met het C.L.B. (over de begeleiding van leerlingen), met de schoolbibliotheek / mediatheek (o.m. de godsdienstige literatuur en het gebruik ervan door de leerlingen en leerkrachten), met leerkrachten van andere vakken, met laatstejaars-leerlingen, met de leraarskamer, groene leerkracht enzovoort.
    • Contacten met de vakgroep godsdienst
      • bijwonen van de vakvergadering van en gesprekken met de godsdienstleerkrachten
      • bespreken van de godsdienstige/ethische opstelling van leerlingen en leerkrachten; stellingnamen van de school als instelling
      • volgen of geven van godsdienstlessen in de eerste of de tweede graad
      • verkenning van de verschillende godsdiensthandboeken en beschikbare didactische toerusting
      • nazicht van de werkschriften godsdienst
      • bespreking van het jaarplan godsdienst met de vakmentor
    • Deelname aan initiatieven van de schoolpastoraal
      • vergaderingen van het pastoraal team bijwonen; contacten met de personen betrokken bij het organiseren van activiteiten in dit verband
      • kennis nemen van de verschillende activiteiten opgezet gedurende het schooljaar
      • bezinningsmomenten, gebedsvieringen, eucharistie, boetevieringen... mee voorbereiden of eraan deelnemen
      • projecten rond Welzijnszorg, Broederlijk delen, enzovoort leren kennen
      • deelnemen aan of kennismaken met bezinningsdagen voor een leerlingengroep
      • gesprek met leerlingen
    • Kennis maken met, deelnemen aan allerlei schoolactiviteiten
      • deelnemen aan een klassenraad
      • het contactuur van de klastitularis met de leerlingen bijwonen
      • gesprek met de graadcoördinator
      • middagactiviteiten mede begeleiden (studieuren, vergaderingen met leerlingen, een projectweek, ...)
      • bijwonen van een oudervergadering
      • lessen van andere vakken bijwonen ...
      • rondleiding in kerken, abdijen en musea
    • Evaluatie
      • het opstellen, afnemen en verbeteren van een toets godsdienst
    • Studiekeuze leerlingen
      • Informatie geven over de studie Theologie en Religiewetenschappen aan laatstejaars

Ontwikkelingsportfolio:

  • Beginsituatie: bij aanvang van elk stagegedeelte, omschrijving van de persoonlijke beginsituatie (1 blz.).
  • Slotobservatie: een samenvattende reflectie neerschrijven voor elk stagegedeelte over de persoonlijke evolutie (een eigen praktische theorie) op basis van de stage-ervaring en in confrontatie met de beginsituatie (3 blz.).

Het geheel van activiteiten, dossierportfolio en ontwikkelingsportfolio, wordt samengebracht in het digitaal stageportfolio. 

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Startpagina Educatieve Master in de godsdienst: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master/
Observatietaken: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master-formulieren/
Lesvoorbereidingsformulier: https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master-instrumenten/
Website Thomas: https://www.kuleuven.be/thomas/page/
Letter & Geest II & III: https://www.kuleuven.be/thomas/page/letter-en-geest/
Geactualiseerd leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs

 

Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo en op de website van de EM godsdienst.

Dossierportfolio en ontwikkelingsportfolio

  • Het geheel van activiteiten zoals omschreven bij de inhoud van dit OPO Stage godsdienst, deel 1 wordt samengebracht in het online stageportfolio op Thomas (jaarvorderingsplan). Meer gedetailleerde informatie over elk van de stageactiviteiten vindt u terug bij de inhoud van deze ECTS-fiche, op de startpagina van de Educatieve Master in de godsdienst (https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master/) en in de stagehandleiding.  

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage godsdienst, deel 1 (B-KUL-O2A46c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer


De beoordeling bestaat uit 5 componenten die samen op 110 punten staan. Dit resultaat wordt vervolgens herberekend op 20. Dit is de verdeelsleutel van de 5 verschillende componenten: Stageoordeel vakmentor (/20) – Examenles (/40) – Finale (/20) – Dossierportfolio (/20) – Ontwikkelingsportfolio (/10). 

De verdeelsleutel van de evaluatie kan ook teruggevonden worden bij de stageformulieren (https://www.kuleuven.be/thomas/page/educatieve-master-formulieren/). De gedetailleerde verdeelsleutel voor LIO-studenten en voor studenten die de Verkorte Educatieve Master van 51 studiepunten volgen, kan ook bij de stageformulieren teruggevonden worden.  

Als de student niet slaagt voor de examenles, kan de student niet slagen voor het hele OPO. Bij een onvoldoende op de examenles is er in principe per academiejaar één mogelijkheid voorzien om de examenles opnieuw te doen. De voorwaarden worden beschreven in de stagehandleiding.