Werkveldoriëntatie m.i.v. communicatie en toegepaste ethiek (B-KUL-L08J2A)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- De basisprincipes van een goede therapeut-patiënt-communicatie te herkennen en te benoemen.
- De belangrijkste gedragsregels en deontologische aspecten van de kinesitherapeutische praktijk herkennen en kunnen duiden.
- Het belang van ethische aanspreekbaarheid en moreel oriëntatievermogen kunnen toetsen aan de eigen ervaring en toekomstprojecties.
- Kan de student de courante rechten en plichten van een stagiair-kinesitherapeut benoemen.
- Heeft de student kennis gemaakt met een echte, professionele kinesitherapeutische omgeving.
- Heeft de student een eerste contact gemaakt met de mens als hulpvrager.
- Heeft de student enkele therapiesessies geobserveerd.
- Heeft de student geobserveerd wat er van een kinesitherapeut verwacht wordt en dit binnen alle deeldomeinen binnen de kinesitherapie.
- Heeft de student de eigen verwachtingen over de inhoud van het beroep van kinesitherapeut kunnen toetsen aan de praktijk.
- Kan de student zijn observaties met betrekking tot communicatie en deontologie rapporteren.
Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat studenten:
- een goede therapeut-patiënt-communicatie ontwikkelen.
- een empathische basishouding ontwikkelen/toepassen.
- Bewust, doelgericht en gepast te communiceren met patiënt en derden in een professionele context.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel kan enkel gevolgd worden door studenten ingeschreven in de bachelor/masteropleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie, de bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen of de masteropleiding Bewegings- en Sportwetenschappen.
Attitude:
- De student is bereid om – indien nodig - zijn beeld van de kinesitherapie bij te sturen op basis van de ervaringen tijdens de observaties.
- De student hanteert een kritische houding bij het volgen van de les en het opstellen van een groepswerk.
- De student heeft respect voor de medestudenten en voor de patiënten.
Vaardigheid:
- contactgegevens van een kinesitherapeut kunnen opzoeken en contact leggen.
- gebruik kunnen maken van PC en het internet.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09F8B : De patiënt in een multidisciplinaire context
L9X00B : Aangepaste bewegingsactiviteiten m.i.v. didactiek
B3101O : Aangepaste bewegingsactiviteiten m.i.v. didactiek
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
B3097O : Werkveldoriëntatie m.i.v. communicatie en toegepaste ethiek
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
0.6 sp. Basisprincipes van communicatie in de gezondheidszorg (B-KUL-L08J3a)



Inhoud
De volgende topics worden behandeld:
- Ziekte en communicatie
- Basishouding en rollen van de kinesitherapeut
- Basiscommunicatievaardigheden tijdens verschillende fasen van een consult
- Hoe een consult beginnen?
- Hoe informatie inwinnen?
- Hoe therapeutisch en preventief handelen?
- Hoe een consult beëindigen?
- Motiverende gespreksvoering: inleiding
Studiemateriaal
- Slides en papers
- Online vaardigheidstraining (individuele licentie)
Toelichting werkvorm
Aan de hand van (online) hoorcolleges worden de verschillende topics geïntroduceerd en toegelicht. Vervolgens gaat de student individueel en in kleine groepjes zelf aan de slag met een online vaardigheidstraining.
0.4 sp. Toegepaste ethiek van de kinesitherapie: basisbeginselen (B-KUL-L08J4a)



Inhoud
1. Disciplinaire en ethische future self.
2. Ethiek en integriteit in stage en beroep.
3. Zorgethiek en kliniek.
4. Professioneel gedrag.
5. Kinesitherapie, zorgverlening en samenleving.
Studiemateriaal
Slides, teksten en documentatie beschikbaar via Toledo.
3 sp. Opdrachten met inbegrip van observatiestage (B-KUL-L01J6a)



Inhoud
- Introductieles omtrent disciplinary future self (1u)
- Omschrijven van eigen idee rond future self (e-portfolio)
- Uitvoeren van een opdracht met betrekking tot de verschillende deeldomeinen binnen de kinesitherapie
- Reflectie over eigen idee future self (e-portfolio)
- Introductieles omtrent de observatiestage (2u)
- Uitvoeren van observatiestage op twee locaties
- Observatie van therapiesessies gedurende een hele dag in 2 verschillende zorgsettings
(ziekenhuis, zelfstandige praktijk, revalidatiecentrum, rusthuis,…). De student is verantwoordelijk voor de keuze en het contacteren van deze settings.
- Terugkommoment (2u)
Studiemateriaal
Handleiding bij de opdrachten.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Observatiestage
De studenten krijgen een introductieles om de doelstelling van de opdracht rond future self te duiden. Daarna worden ze verondersteld een aantal videofragmenten te bekijken. Daarna gaat de student voor zichzelf na of zijn idee rond future self is veranderd door het bekijken van de beelden. Tijdens het tweede semester voert de student twee observatiemomenten uit waarna een groepsopdracht wordt uitgevoerd. Daarna is er een terugkommoment met aanwezigheidsplicht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Werkveldoriëntatie m.i.v. communicatie en toegepaste ethiek (B-KUL-L28J2a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Volgende elementen worden geëvalueerd:
- Observatiestages: individuele opdrachten, bijdrage aan de groepsgesprekken en groepspresentatie, evaluatie van de groepspresentatie: De studenten worden verondersteld een geïntegreerde groepsopdracht uit te voeren. Hierbij worden ook elementen van communicatie en ethiek mee geïntegreerd. De opdrachten worden uitgewerkt in groepen van 8 tot 10 personen. Studenten die de stage niet volledig afleggen, krijgen een individuele 'Niet Afgelegd' (NA). Een student met een NA op (minstens) een van de opdrachten, krijgt een NA voor het volledige opleidingsonderdeel. Er is aanwezigheidsplicht tijdens het terugkommoment (behoudens overmacht). Studenten die ongewettigd afwezig zijn op het terugkommoment, krijgen als eindbeoordeling "niet afgelegd".- Communicatie: Binnen de online vaardigheidstraining zal de student een self- and peer assessment moeten uitvoeren. Deelname aan de verplichte vaardigheidsmodules (en indienen bewijsstukken) is een voorwaarde om deel te nemen aan het Toledo-examen van Ethiek en communicatie.
- Communicatie en ethiek: Open boek Toledo-examen met meerkeuzevragen met giscorrectie. Voor het open boek Toledo-examen, is de student zelf verantwoordelijk om over een werkende computer, internetverbinding en Toledo-toegang op het tijdstip van het examen te beschikken (locatie van geen belang).
Een opleidingsonderdeel met een eindoordeel geslaagd/niet geslaagd (en dus geen score op 20) is niet delibereerbaar.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- Basisprincipes: comm. & toegep. ethiek (binnen en over academiejaar)
- Opdrachten m.i.v. observatiestage (binnen en over academiejaar)
Voor het herexamen worden de OLA’s communicatie en ethiek bevraagd op dezelfde manier en vorm als in eerste zit (locatie van geen belang).
- Studenten die een "geslaagd" behalen voor het toledo-examen (ethiek en communicatie) hoeven dit onderdeel niet opnieuw af te leggen in het herexamen en ook niet in een eventueel "bisjaar"
- Studenten die een "geslaagd" behalen voor de opdrachten m.i.v. observatiestage hoeven dit onderdeel niet opnieuw af te leggen in het herexamen en ook niet in een eventueel "bisjaar"
De studenten moeten op beide onderdelen slagen om als eindbeoordeling "geslaagd" (credit) te verkrijgen voor het opleidingsonderdeel.
Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.