Neurologische ontwikkeling en neuropediatrische revalidatie (B-KUL-L07A0E)

4 studiepuntenNederlands38 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Feys Hilde (coördinator) |  Buyse Gunnar |  Feys Hilde |  Mailleux Lisa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Op het einde van dit opleidingsonderdeel is een student in staat om:
-  de ontwikkelingstheorieën, ontwikkelingsprincipes, de normale motorische ontwikkeling en andere ontwikkelingsdomeinen te kennen en toe te passen
-  verbanden te leggen tussen de vroeg-motorische ontwikkeling in verschillende houdingen en de ontwikkeling in andere domeinen (zintuigelijk, cognitief, ...)
- in grote lijnen de pathogenese te kennen van de belangrijkste neurologische ziekten bij kinderen die de motoriek en functie verstoren
- de symptomen en tekenen van de neurologische ziektebeelden te herkennen bij kinderen
-  klinisch te redeneren met betrekking tot het klinisch beeld, de evaluatie- en behandelingstechnieken bij kinderen met neurologische aandoeningen
-  bij kinderen met neurologische aandoeningen een gepaste techniek (van onderzoek en behandeling) te selecteren, de keuze te beargumenteren en de techniek correct toe te passen
-  praktische vaardigheden uit te voeren voor onderzoek en behandeling van kinderen met neurologische aandoeningen
-  het ICF-model te integreren in de klinische evaluatie en behandeling in de neuromotorische revalidatie
-  kritisch een wetenschappelijk onderzoek in het domein van de pediatrische revalidatie te evalueren en te interpreteren
- taalgebruik tijdens de praktijktoets aanpassen aan de leeftijd van het kind.

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat studenten:
-  kinesitherapeutische termen correct kunnen gebruiken
-  wetenschappelijke artikels kritisch kunnen lezen en interpreteren
-  op een kritische wijze de verschillende behandelingsmogelijkheden kunnen evalueren
-  evidence-based kinesitherapeutisch leren handelen
-  de patiënt veilig kunnen positioneren en op een veilige manier oefeningen kunnen laten uitvoeren
-  van respect getuigen voor de fysieke en psychische integriteit van hun patiënt

Dit opleidingsonderdeel kan enkel gevolgd worden door studenten ingeschreven in de bachelor/masteropleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie, de bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen of de masteropleiding Bewegings- en Sportwetenschappen.

Beginvoorwaarden creditcontract. Naast de gestelde beginvoorwaarden en studievoortgangsvereiste is een toelating noodzakelijk omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag met vermelding van competenties en motivatie.

 

Kennis:
- opbouw van het lichaam (osteologie, arthrologie, mylogie,  neurogene systeem)
- principes van ziekte en gezondheid
- proces en werkwijze van evalueren en behandelen in de kinesitherapie
- elementen en principes uit het klinisch neurologisch onderzoek
- opbouw en visie van het ICF-model

Vaardigheid
- basistechnieken van de algemene evaluatie- en behandelingstechnieken der motorische revalidatie kunnen uitvoeren
• palpatie
• algemene inspectie
• goniometrie
• spierkrachtmeting
• spierversterking
• spierverlenging en meetmethodes
- het evalueren en behandelen in de kinesitherapie volgens het juiste proces en werkwijze toepassen

Attitude
- de student hanteert een kritische houding bij het volgen van de les
- de student hanteert een kritische houding bij het lezen van wetenschappelijke literatuur
- de student brengt respect op voor het lichamelijke aspect tijdens de practica

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 150 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(L01A6A) OF GELIJKTIJDIG(B3103O) ) EN GELIJKTIJDIG(L06C0B) EN ( GELIJKTIJDIG(L03C8B) OF GELIJKTIJDIG(B3076O) ) EN ( ( GELIJKTIJDIG(L04J3A) OF GELIJKTIJDIG(B3066O) ) EN ( GELIJKTIJDIG(L04J6A) OF GELIJKTIJDIG(B3069O) ) ) EN
( SOEPEL(L01A4D) OF SOEPEL(B3054O) OF SOEPEL(L08A9A) )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L01A4D : Functionele anatomie
B3054O : Functionele anatomie
L08A9A : Functionele anatomie
L01A6A : Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren
B3103O : Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren
L06C0B : Ziekteleer en onderzoek van de neurologische patiënt
L03C8B : Anatomie: palpatie en dissecties
B3076O : Anatomie: palpatie en dissecties
L04J3A : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
B3066O : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
L04J6A : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken
B3069O : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05C5A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
L05F6A : Fundamentals of Development and Psychomotor Therapy in Children and Adolescents
L07F5A : Advanced Methods for Neurological and Orthopaedic Disorders in Children (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L07F8A : Evidence Based Clinical Reasoning in Paediatric Rehabilitation: Case Studies
L09G4B : Stage in de pediatrische revalidatie
L09J4A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie deel 1: 15 weken
L09J7A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie : 20 weken
L07F5C : Orthopaedic and Biomechanical Aspects of Rehabilitation in Children
L9X24B : Rehabilitation of Mild Motor Problems in Children with Developmental Disorders
L06F9B : Neurological Aspects of Rehabilitation in Children
L05L1A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 5 weken
L05L2A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken
L05L3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 15 weken
L08M3A : Klinische stage in de revalidatiewetenschappen deel 1: 10 weken

Onderwijsleeractiviteiten

1.5 sp. Neurologische ontwikkeling (B-KUL-L07D2a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College6 urenEerste semester
Feys Hilde |  Mailleux Lisa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

In dit deel van de cursus wordt dieper ingegaan op volgende aspecten van de neurologische ontwikkeling:
- ontwikkelingstheorieën en theoretische achtergronden 
- beschrijving normale motorische ontwikkeling gaande van de prenatale periode tot de vroege kinderjaren
- overzicht van andere ontwikkelingsdomeinen (zintuigelijk, cognitief, sociaal...)

  • Neurologische ontwikkeling via de cursusdienst Apolloon (***)

(***) Sterk aangeraden: essentieel om de leerstof te verwerken. Deze beoordeling is gebaseerd op studentenbevragingen.

Lespresentaties op Toledo
Eigen notities

Online leermodule op Toledo

Hoorcollege - Online asynchroon leren - Werkcollege

Het OLA bestaat uit 2 hoorcolleges, een leermodule en een seminarie. De studenten doorlopen zelfstandig de leermodule op Toledo die les 2 en les 3 van het OLA omvat, en dit vóór het seminarie.

De studenten memoriseren de cursus en leggen daarbij verbanden tussen de ontwikkelingstheorieën, de beschrijving van de motorische ontwikkeling en de andere ontwikkelingsdomeinen.
De studenten concretiseren de theorie bij het foto- en videomateriaal dat ze te zien krijgen tijdens het seminarie.

1.5 sp. Neuromotorische revalidatie bij kinderen: theorie (B-KUL-L07J0a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenTweede semester
Buyse Gunnar |  Feys Hilde |  Mailleux Lisa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Ziekteleer
De pathofysiologie en genetische achtergrond en bijhorende symptomatologie van de meest voorkomende kinderneurologische aandoeningen worden besproken, met name cerebrale parese, niet aangeboren hersenletsel, meervoudige handicap; verstandelijke handicap en genetische syndromen; spina bifida en  neuromusculaire aandoeningen.

Neuromotorische revalidatie
Daarnaast wordt het motorisch beeld, klinische evaluatie en behandeling bij kinderen met volgende neurologische aandoeningen besproken: cerebrale parese, spina bifida, neuromusculaire aandoeningen en het obstretisch plexus brachialis letsel.

Presentaties op Toledo
Eigen notities

Responsiecollege

Interactiecollege

De studenten memoriseren de cursus (theoriegedeelte) en linken de inhoud aan de inhoud van de onderwijsleeractiviteit “Neurologische ontwikkeling” van dit opleidingsonderdeel. De studenten leggen daarbij verbanden tussen het klinisch beeld en de evaluatie- en behandelingstechnieken en integreren dit met de theorie “klinisch neurologisch onderzoek” uit het opleidingsonderdeel “Ziekteleer en onderzoek van de neurologische patiënt”. De studenten concretiseren de theorie bij het videomateriaal dat ze te zien krijgen in de les  en integreren hierbij de informatie uit de wetenschappelijke artikels. Aan de hand van deze activiteiten verwerken de studenten de cursus en leren ze het klinische beeld van de besproken pathologieën en de mogelijke evaluatie- en behandelingsmethoden kritisch te interpreteren.

1 sp. Neuromotorische revalidatie bij kinderen: praktijk (B-KUL-L07J1a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum14 urenTweede semester
Feys Hilde |  Mailleux Lisa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

In de practica wordt aandacht besteed aan de handeling en positionering van het jonge kind en hoe we dit kunnen toepassen bij baby's met vertraagde of afwijkende motorische ontwikkeling.
Verder wordt stilgestaan bij de opbouw en aanpak van (oefen)therapie bij kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt dit ingeoefend in kleine groepjes. Tot slot wordt ingegaan op de evaluatie en behandeling van kinderen met centraal neurologische aandoeningen, aan de hand van klinische casussen. Hierbij worden aspecten van het belangrijkste behandelingsconcept voor de revalidatie van kinderen met centraal neurologische aandoeningen, zijnde het Bobath concept, geoefend.

Presentaties op Toledo
Eigen notities

Klinisch practicum

Werkcolleges/oefenzittingen

De studenten oefenen (in de practica) na de demonstraties de technieken in en worden hierbij door de docent gecontroleerd. De studenten worden geacht buiten de lessen de technieken verder in te oefenen ter voorbereiding van het examen.
In de practica worden ook casussen besproken, met als doel de klinische problemen te identificeren, de behandeldoelen en behandelplan op te stellen voor de voorgestelde patiënt en een keuze te maken uit de oefeningen die in de practica aan bod komen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Neurologische ontwikkeling en neuropediatrische revalidatie (B-KUL-L27A0e)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


De examens vinden plaats tijdens de tweede examenperiode.

  • Neurologische ontwikkeling: tijdens de lessenreeks moet de student een online leermodule doorlopen en een kort open boek toets afleggen in twee delen (multiple choice vragen zonder giscorrectie). De beoordeling van deze tests tellen mee in het eindresultaat van dit OLA.  Het examen tijdens de examenperiode is schriftelijk (multiple choice examen met giscorrectie inclusief foto en/of videofragmenten).
  • Neuromotorische revalidatie bij kinderen: theorie: Het examen tijdens de examenperiode is schriftelijk (multiple choice examen met giscorrectie).
  • Neuromotorische revalidatie bij kinderen: praktijk: Praktijktoets wordt georganiseerd tijdens de lessenreeks aan de hand van open vragen in casusvorm.

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien er binnen een OLA 5 of minder practica gegeven worden dient er volledige aanwezigheid te zijn, bij 6 tot en met 10 practica mag een student 1 keer zonder geldige reden afwezig zijn, en indien er 11 of meer practica zijn mag de student 2 keer zonder geldige reden afwezig zijn. Indien een student meer afwezig is dan toegelaten, krijgt de student een NA als resultaat voor het praktijkdeel van het examen in eerste zittijd en mag de student niet deelnemen aan een eventueel afsluitend praktijkexamen in eerste zittijd.

Om vanuit de verschillende deelscores tot een totaalpunt voor het opleidingsonderdeel te komen, worden specifieke rekenregels toegepast. De rekenregels staan vermeld op TOLEDO. Indien de student een ‘niet-afgelegd’ (NA) krijgt voor een onderdeel dan wordt ook de beoordeling van het volledige opleidingsonderdeel 'NA'.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen.

Rekenregels en examenvormen van eerste zittijd blijven behouden.

Bij de OLA Neurologische ontwikkeling krijgt de student de mogelijkheid om de tests van de leermodule opnieuw af te leggen. De student dient hiervoor zelf contact op te nemen met de betreffende docent uiterlijk 5 werkdagen na de bekendmaking van de resultaten. Indien de student dit niet doet, wordt het punt van de test van de leermodules van de eerste zittijd overgenomen.