Statistiek (schakel) (B-KUL-JPI0XO)
Doelstellingen
Doelstellingen
- K1 Wetenschappelijk - disciplinaire basiskennis en inzicht hebben
- I1 Problemen analyseren en oplossen
- I3 Toepassingsgericht onderzoeken
- G2 Communiceren met vakgenoten en niet-vakgenoten
- G3 Kritisch reflecteren
De student kan op een accurate en inzichtsvolle manier de kennis reproduceren die aangeboden is in het studiemateriaal en tijdens de lessen (K1).
De student kent de beperkingen van de in voorgaande voorkomende statistische methodes (K1).
De student heeft een overzicht van de samenhang tussen de verschillende onderdelen van de inhoud (K1).
De student kan de invloed van steekproeven op de resultaten van die methodes voorspellen en verklaren (K1).
De student kent een aantal statistische modellen en technieken die in de ingenieurspraktijk hun belang hebben bewezen (K1).
De student kan relevante berekeningen en grafische voorstellingen bij één of meerdere steekproeven interpreteren, om uitspraken te doen of hypothesen op te stellen over de volledige populatie(s) (I3).
De student kan (statistische) problemen geformuleerd in een natuurlijke taal omzetten in de taal van de statistiek (I3).
De student kan bij een gegeven probleem een gepaste statistische onderzoeksmethode selecteren en deze methode toepassen en de resultaten correct interpreteren (I1).
De student kan het resultaat van een statistische test duidelijk formuleren naar zowel specialisten als naar niet-specialisten (G2).
De student kan kritisch reflecteren over het resultaat van een statistisch onderzoek (G3).
Begintermen
Volgtijdelijkheid: geen
Competenties: voorkennis van beschrijvende statistiek, onder meer begrippen zoals populatie, steekproef, gemiddelde, standaardafwijking, e.d. vereist
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YI1513 : Statistiek (schakel)
ZA0305 : Statistiek (schakel)
B30792 : Statistiek (schakel)
JPI0YL : Statistiek (schakel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: biochemie vanuit PBA agro- en biotechnologie of PBA voedings- en dieetkunde (Gent) 90 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: biochemie vanuit PBA biomedische laboratoriumtechnologie of PBA chemie (Gent) 75 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: chemie (Gent) 77 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: elektronica- ICT (Gent) 89 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica (Gent) 76 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: energie (Gent) 77 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.5 sp. Statistiek: college (B-KUL-JLI0YL)
Inhoud
Het centrale begrip in dit onderdeel zijn hypothesetoetsen. Hierbij leert een student naast de opbouw en uitvoering van de hypothesetoetsen, ook de interpretatie van de verschillende parameters te maken.
A/ Algemene begrippen uit kansrekenen
- Betekenis van het begrip kans en de regels die daarop van toepassing zijn: vereniging van kansen, complementariteit, voorwaardelijke kans (Bayes).
- Begrippen in verband met stochastische veranderlijken: discrete en continue stochastische veranderlijken, kansfunctie en kansdichtheid, karakteristieke getallen bij een kansverdeling
- Bijzondere discrete en continue kansverdelingen
- Kansverdeling van steekproefgrootheden
B/ Van steekproefverdeling naar betrouwbaarheidsinterval van een populatieparameter
- Het begrip betrouwbaarheidsinterval en betrouwbaarheidsniveau
- Betrouwbaarheidsintervallen van populatieparameters bij gebruik van grote en kleine steekproeven
- Betrouwbaarheidsintervallen voor het vergelijken van twee populatieparameters bij gebruik van niet-gepaarde en gepaarde steekproeven
- Bepalen van steekproefomvang
C/ Testen van hypothesen
- Basisprincipes van het testen van een hypothese: significantie, significantieniveau, type I en type II fouten
- Statistische testen over een populatieparameter bij gebruik van grote en kleine steekproeven
- Statistische testen voor vergelijken van twee populatieparameters bij het gebruik van niet-gepaarde en gepaarde steekproeven
D/ Capita Selecta
- Regressie: lineair en niet-lineair
- ANOVA-testen
- Het ontwerpen van experimenten (design of experiments)
- Testen van kanstheoretische modellen
- Chi-kwadraattest voor onafhankelijkheid
- Niet-parametrische testen
- Onderzoek van statistische methodes door middel van simulatie
Studiemateriaal
Statistiek – Een Inleiding’; McClave, Benson, Sincich & Knypstra
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Online asynchroon leren
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
0.5 sp. Statistiek: oefensessie (B-KUL-JLI1FJ)
Inhoud
Inoefenen van klassieke statistische begrippen en hypothesetoetsen
Studiemateriaal
Eigen materiaal beschikbaar op het leerplatform
Toelichting werkvorm
Oefensessie
Begeleide werkcolleges met oefeningen
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Statistiek (schakel) (B-KUL-JVI0XO)
Toelichting
Schriftelijk examen (1 examen met zowel theorie als oefeningen, dus geen deelcijfers)
Het volledig examen is gesloten boek.
Voor Technologiecampus Gent: bij het examen mag een "TI-30X Plus MultiView" of een "TI-30X Plus Math Print" rekenmachine gebruikt worden. Andere toestellen of varianten zijn niet toegelaten.
Puntenverdeling: hoewel onderscheid tussen theorie en oefeningen/toepassingen moeilijk te maken is, worden volgende richtcijfers gegeven: theorie tussen de 15% en 40% van het eindtotaal.
Mogelijke afwijkingen op bovenstaande zaken en andere exameninstructies beschikbaar op Toledo.