Computationeel denken (B-KUL-JPI0UW)
Doelstellingen
Leerresultaten:
- (K1) Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten
- (I1) problemen analyseren en oplossen
- (I2) ontwerpen en/of ontwikkelen
Doelstelling:
De student beheerst de basisvaardigheden van computationeel denken, met name:
- Algoritmisch denken: De student kan een probleem oplossen dmv. een stappenplan en hierbij gebruik maken van iteraties, condities, variabelen, enz. Zij/hij kan dit noteren in een flow-chart.
- Decompositie: De student kan een probleem opsplitsen in deelproblemen en op basis hiervan functies definiëren met gepaste met pre-/postcondities; de student kent concepten zoals de “divide and conquer” aanpak.
- Abstractie: De student kan concrete problemen abstraheren tot meer algemene datastructuren en algoritmes.
- Veralgemening: De student kan patronen herkennen en op gepaste wijze veralgemenen.
- Evaluatie: De student begrijpt hoe een oplossing te evalueren (o.a. door verschillende soorten van testing) en kan nadenken over relevante eigenschappen van een algoritme (bv. tijdscomplexiteit).
De student beschikt bovendien over de nodige kennis om deze vaardigheden in de praktijk te operationaliseren:
- De student kent de beginselen van werking van computer: processor, geheugen, variabelen, …
- De student beheerst voldoende van een state-of-the-art imperatieve programmeertaal (bv. Python, Java, C, …) om hiermee werkende, niet-objectgeöriënteerde programma’s te kunnen produceren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
JPI13N : Ontwerp van een industriële sturing
JPI13O : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
JPI0VH : Objectgerichte software ontwikkeling
JPI0VK : Statistiek en databeheer
JPI0WP : Besturingssystemen 2
JPI0XF : Informatica
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPI0YX : Computationeel denken (schakel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ZA0148 : Computationeel denken
T1ACD1 : Computationeel denken
T1ACD2 : Computational Thinking
YI1376 : Computationeel denken
JPI0V9 : Computationeel denken (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3074G : Computationeel denken
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Gent) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde (Gent) 75 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: biochemie vanuit PBA agro- en biotechnologie of PBA voedings- en dieetkunde (Gent) 90 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: biochemie vanuit PBA biomedische laboratoriumtechnologie of PBA chemie (Gent) 75 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: chemie (Gent) 77 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica (Gent) 76 sp.
- Schakelprogramma: Master in de industriële wetenschappen: energie (Gent) 77 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. Computationeel denken: college (B-KUL-JLI0X0)
Inhoud
De basisvaardigheden van Computationeel Denken (zie “Doelstellingen”) worden aangebracht aan de hand van een aantal concrete toepassingen, zoals bijvoorbeeld:
- Routeplanning (bv. knight’s tour)
- Neurale netwerken
- Computer graphics
- Geluidsverwerking
- Simulatie van eenvoudig fysisch proces
1.5 sp. Computationeel denken: labosessie (B-KUL-JLI0X1)
Inhoud
De vaardigheden van Computationeel Denken worden ingeoefend op computer.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Computationeel denken (B-KUL-JVI0UW)
Toelichting
Hoorcollege en labosessie worden beoordeeld tijdens (a) een opdracht tijdens de labosessie (oktober/november), en (b) een eindexamen (januarizittijd).
De eindscore voor het examen over het hoorcollege en werkcollege is een gewogen gemiddelde berekend met volgende weging:
- 10 % voor de opdracht
- 90 % voor het eindexamen