Accounting A (B-KUL-HBH87E)

3 studiepuntenNederlands38 urenEerste semester
Bulckmans Daisy (coördinator) |  Bulckmans Daisy
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

  • Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en past deze toe bij het oplossen van (bedrijfs-)economische problemen.
  • Heeft inzicht in de actuele regelgeving van de financiële rapportering en past deze toe bij het registreren van financiële transacties.

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • Op basis van verantwoordingsstukken en gebruikmakend van het algemeen rekeningenstelsel, correcte boekingen verrichten binnen het systeem van dubbel boekhouden.
  • De Belgische wetgeving op de boekhouding en de enkelvoudige jaarrekening toepassen bij het registreren van de courante commerciële en financiële verrichtingen, de verrichtingen m.b.t. de vlottende activa en de overlopende rekeningen.

 

De registratie en analyse van financiële informatie zijn essentiële competenties voor studenten handelswetenschappen.  Betrouwbare financiële informatie vormt de basis voor verscheidene economische beslissingen, genomen door interne en externe belanghebbenden van de organisatie (bijv. huidige en toekomstige aandeelhouders, het management van de organisatie, financiële instellingen, leveranciers, enz.)  Deze cursus is ontworpen om studenten te voorzien van een brede basiskennis over accounting.  De student kan de toepasbare artikels van de wetgeving op de boekhouding en de jaarrekening opzoeken, interpreteren en op basis van verantwoordingsstukken en, gebruikmakend van het algemeen rekeningenstelsel, correcte boekingen verrichten binnen het systeem van dubbel boekhouden. Het betreft de courante commerciële en financiële verrichtingen, de verrichtingen m.b.t. de vlottende activa en de overlopende rekeningen.

 

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y05150 : Accounting A
HBA39C : Financial Accounting A
HBE20E : Financial Accounting A (BBEng)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Accounting A (B-KUL-HBH87e)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College38 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

1.     Algemene inleiding met balans, resultatenrekening, journaal, grootboek en basisprincipes dubbel boekhouden + introductie MAR

2.     Commerciële en financiële verrichtingen

3.     Grondige studie van het vlottend actief

4.     Overlopende rekeningen

5.     Aandacht voor de Belgische boekhoudwetgeving en GAAP

 

Verplicht studiemateriaal:

- Van Liedekerke, C. en Walraevens, G. (2021). Algemeen Boekhouden. Van In.

- Studiemateriaal ter beschikking gesteld via Toledo

In de hoorcolleges worden theorie en oefeningen behandeld en worden de studenten aangezet om de leerstof actief te verwerken, in interactie met de docent.

Naast de voorziene hoorcolleges wordt er ook 6 x 2u extra ingebouwd zodat studenten gestimuleerd worden tot geleidelijke inoefening, onder begeleiding van de docent.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Accounting A (B-KUL-H75141)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen, onder de vorm gesloten boek. Dit examen omvat een 3-tal oefeningen en een 2-tal meerkeuzevragen (toetsing theorie). Bij de meerkeuzevragen is geen giscorrectie van toepassing.

Voor het oplossen van de oefeningen is een grondige kennis van de boekhoudwetgeving en van de link met de jaarrekening noodzakelijk. Het algemeen rekeningenstelsel en een eenvoudig rekentoestel worden ter beschikking gesteld van de studenten. Het gebruik van een eigen rekentoestel is niet toegelaten.

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en in de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.