Frans 1 (B-KUL-HBH26A)

3 studiepuntenFrans26 urenEerste semester
Loonbeek Luc (coördinator) |  Loonbeek Luc |  Baetens Maxim (medewerker) |  Hengels Jennifer (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Frans is onontbeerlijk in de Belgische bedrijfswereld. De lessen Frans 1 beogen daarom een praktisch gerichte kennis van het Frans. De studenten diepen nog enkele belangrijke grammaticale structuren uit en verruimen hun basiswoordenschat.

De studenten kunnen de gebruikelijke grammaticale structuren van het geschreven en gesproken Frans in oefeningen en te vertalen zinnen vlot en correct gebruiken.
De studenten kunnen een conversatie voeren over een onderwerp van algemene aard en zijn hierbij in staat hun eigen mening coherent te formuleren.
De studenten beheersen de basiswoordenschat die nodig is om te functioneren in alledaagse, gangbare situaties.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

De docent(en) wens(t)(en) de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties: Frans op secundair niveau.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA24A : French 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y00920 : Frans 1
HLH13A : Frans 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBN17A : Frans I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA30C : French 1
HBA31C : French 1 (advanced)
HBH93E : Inleidend Frans 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Frans 1 (B-KUL-HBH26a)

3 studiepuntenFransWerkvorm: College26 urenEerste semester
Loonbeek Luc |  Baetens Maxim (medewerker) |  Hengels Jennifer (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

De leerinhoud omvat drie componenten:

  • Je herhaalt een aantal belangrijke grammaticale structuren.
  • Je herhaalt en verruimt je woordenschat.
  • Teksten en communicatieve oefeningen over de behandelde onderwerpen (studies, studentenleven, maatschappelijke en socio-economische thema’s) bieden een opstap tot taalactiviteit.

 https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=2244

De onderwijstaal tijdens de colleges is Frans. Alle communicatie (mails, berichten...) betreffende de colleges verloopt eveneens in het Frans.

Colleges: aan de hand van de syllabus Le français de l’étudiant point com

  • Woordenschat, teksten, communicatieve oefeningen: de studenten bereiden korte opdrachten voor en nemen actief deel aan de colleges.
  • Grammatica met oefeningen: de studenten bereiden een deel van de oefeningen thuis voor. De docent/e beantwoordt in het college eventuele vragen.
    Aansluitend behandelt zij/hij interactief met de studenten de overblijvende oefeningen.

 

Zelfstudie: basiswoordenschat en werkwoordvervoegingen (kleine syllabus)

  • De studenten studeren/herhalen volledig zelfstandig de basiswoordenschat en de werkwoordvervoegingen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Frans 1 (B-KUL-H70596)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit drie onderdelen:

1) Permanente evaluatie (5/20) aan de hand van vooraf aangekondigde activiteiten. Informatie over de permanente evaluatie wordt op Toledo gepubliceerd.

2) In de loop van het semester wordt ook een test over basiswoordenschat en werkwoordvervoegingen georganiseerd. Die verplichte test beïnvloedt het eindresultaat positief of negatief.

3) Het schriftelijke examen (15/20) tijdens de examenperiode peilt vooral naar de kennis van grammaticale structuren en woordenschat. Tekstbegrip komt ook aan bod. Een modelexamen wordt op Toledo gepubliceerd. Bij meerkeuzevragen wordt geen giscorrectie toegepast.

 

De evaluatie tijdens de tweede examenkans gebeurt op dezelfde wijze als tijdens de eerste examenkans voor wat betreft de onderdelen "schriftelijk examen" en "test over basiswoordenschat en werkwoordvervoegingen". Er is geen herkansing voor het onderdeel "permanente evaluatie".