Engels 1 (B-KUL-HBH20A)

3 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
Hulselmans Maarten (coördinator) |  Hulselmans Maarten |  Roelans Jan |  Pierseaux Ellen (medewerker)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Engels I frist de basisgrammatica op, focust op het schriftelijke, introduceert de basiswoordenschat van het zakelijk Engels en leert studenten omgaan met teksten uit de economische pers.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

  • Kent met betrekking tot de vreemde talen, de courante algemene woordenschat, de specifieke (bedrijfs)economische woordenschat en de grammatica en gebruikt deze accuraat in schriftelijke en mondelinge communicatie.
    • Gebruikt correcte grammaticale structuren in oefeningen en te vertalen zinnen (schriftelijk taalgebruik)
    • Verwerft courante algemene en bedrijfseconomische woordenschat.
  • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en synthetiseert en interpreteert die in het Engels.
    • Leest op kritische wijze wetenschappelijk onderbouwde teksten van (bedrijfs)economische aard en synthetiseert die in het Engels.

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding “Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)”.

De docent(en) wens(t)(en) de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangscompetenties: beheersing van de Engelse taal zoals aangeleerd en ingeoefend in het secundair onderwijs (lower intermediate).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HLH09A : Engels 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBA16A : English 1
Y00921 : Engels 1
HBN14A : Engels I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Engels 1 (B-KUL-HBH20a)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Het opleidingsonderdeel bevat volgende inhoudelijke componenten: grammatica; basiswoordenschat zakelijk Engels; selectie van teksten en cases als opstap tot taalactiviteit; teksten, gelicht uit zowel business courses als uit de (trade) press.

Business Grammar Builder: units 1-16, 19-20, 21-25, 36-40 and appendix 1-3

Business Vocabulary in Use (intermediate): alle units

- Business Grammar Builder - Intermediate to Upper-intermediate, Paul Emmerson, MacMillan, 2nd edition

- Business Vocabulary in Use - Intermediate, Bill Mascull, 3rd edition (with answers)

- Studiemateriaal op Toledo

Het opleidingsonderdeel heeft een vreemde taal tot onderwerp en wordt in het Engels gedoceerd.

We benaderen de colleges in geen geval als "hoorcolleges". Ze zijn vooral werksessies die mikken op het aanscherpen van de Engelse taalvaardigheid. Leerstof is dan ook niet zozeer "stof" maar in eerste instantie "opstap" naar of "uitloop" van taalactiviteit. Enig merkbaar resultaat bij de student hangt samen met haar of zijn inzet, volgens het principe: leren al doende ("leap before you look"). 

De focus ligt in het eerste jaar eerder op "schriftelijke" taalbeheersing. Naast het aspect "technische" beheersing wordt ook sterk gemikt op het aankweken van een juiste communicatieve "houding".

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Engels 1 (B-KUL-H70594)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Er is een schriftelijk examen in de reguliere examenperiode. Het bevat vijf luiken:

a. Grammar.
De student krijgt een reeks oefeningen die de vorm kunnen aannemen van invuloefeningen, vertalingen, … In ieder geval komt enkel de impliciete kennis ("theorie toepassen in oefeningen") aan bod in de evaluatie, en dus geen expliciete kennis ("theorievragen").

b. Business vocabulary.
De woordenschat uit Business Vocabulary in Use wordt ondervraagd met bv. verklaaroefeningen ("explain in English"), invuloefeningen, contextoefeningen, ... Enkel de vetgedrukte woorden zullen aan bod komen.

c. Woordenschat uit geziene teksten en cases.
De vragen kunnen b.v. de vorm aannemen van invuloefeningen, woord- en zinsvertalingen (Nederlands-Engels, Engels-Nederlands) en verklaaroefeningen ("explain in English").

d. Reading comprehension.
De studenten beantwoorden vragen over een ongeziene tekst, die peilen naar woord- en tekstbegrip, tekstinterpretatie en kritische lectuur.

e. Korte schrijfopdracht gerelateerd aan in de les besproken teksten.

De evaluatie van de 2e examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1e examenkans.