Lawaaibeheersing bij machines, voertuigen en vliegtuigen (B-KUL-H04R1A)
Doelstellingen
De student verwerft de nodige technische en theoretische bagage om geluidarme machines en voertuigen te ontwerpen en om bij bestaande machines en voertuigen afdoende geluidsreducerende maatregelen te voorzien. De student is in staat om met geluidsexperten te overleggen en om geluidsreducerende maatregelen op hun technische kwaliteit te beoordelen.
De student heeft inzicht in de principes en de mogelijkheden van numerieke technieken (FEM en BEM) voor het modelleren van het vibro-akoestisch gedrag van mechanische constructies. Hij heeft ervaring met het gebruik van state of the art commerciële software, en kan de bekomen resultaten kritisch beoordelen.
Begintermen
De studenten beheersen zijn vertrouwd met het dynamisch gedrag van (mechanische) systemen en met de principes van de eindige-elementenmethode. De kennis, opgedaan in de opleidingsonderdelen 'Beweging en trillingen' en 'Numerieke modellering in de mechanica', volstaat hierbij.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H0T56A : Noise Abatement in Machines, Vehicles and Aircraft
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Optie: luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Optie: voertuigtechnieken) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor industrieel ingenieurs of master industriële wetenschappen - aanverwante richting) (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor industrieel ingenieurs of master industriële wetenschappen - aanverwante richting) (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Optie: luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor industrieel ingenieurs of master industriële wetenschappen - aanverwante richting) (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Optie: voertuigtechnieken) 120 sp.
- Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4.54 sp. Lawaaibeheersing bij machines, voertuigen en vliegtuigen: opdrachten (B-KUL-H04R1a)
Inhoud
Dit OLA (hoorcollege) is voornamelijk gericht op het verkrijgen van fysisch onderbouwd inzicht in de bronnen van lawaai. Op basis hiervan worden mogelijke geluidsreducerende maatregelen bestudeerd, waarbij zowel lawaaibeheersing aan de bron, langsheen het transmissiepad, als ter hoogte van de ontvanger beschouwd worden.
De nadruk ligt voornamelijk op vibro-akoestische systemen, waarbij de wisselwerking tussen structuurtrillingen en geluidsgolven een belangrijke rol speelt. Specifieke aandacht gaat hierbij naar toepassingen in de machine- en apparatenbouw en in de transportsector (voertuigen, vliegtuigen). Tevens komen de geldende normen en regelgeving ter sprake.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Basisbegrippen technische akoestiek
- Principes van geluidopwekking: (luchtgeluidopwekking, vloeistofgeluidopwekking, constructiegeluidopwekking
- Principes van geluidsoverdracht
- Basisprincipes van lawaaibeheersing: aan de bron, op het transmissiepad, bij de ontvanger
- Subjectieve geluidswaarneming en geluidskwaliteit
- Meting en analyse van geluid - normen en rgelegeving
- Numerieke modellering in de technische akoestiekbasisprincipes: eindige-elementen- en randelementenmethode
- Lawaaibeheersing in de transportsector: Bronnen van inwendig en uitwendig voertuig en vliegtuiglawaai, specifieke controlemaatregelen, normen en regelgeving
Studiemateriaal
Slides en aanvullend cursusmateriaal (papers, …) op Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges, aangevuld met practica, waarin aan de hand van een aantal gevallenstudies de problematiek van lawaaibeheersing in het algemeen, en van onderdrukking van machinelawaai en voertuig- en vliegtuiglawaai in het bijzonder, verder toegelicht en geïllustreerd wordt. Tevens worden met behulp van state-of-the-art numerieke simulatietechnieken een aantal lawaaireductieprincipes geïllustreerd om de student vertrouwd te maken met het gebruik van dergelijke simulatietechnieken bij geluidarm ontwerp.
Verwerken theorie en toepassen van numerieke simulatietechnieken op een gevallenstudie.
1.46 sp. Lawaaibeheersing bij machines, voertuigen en vliegtuigen: practica (B-KUL-H04R2a)
Inhoud
Practica waarin de student vertrouwd gemaakt wordt met het gebruik van numerieke simulatietechnieken voor vibro-akoestische problemen. Hierbij wordt een state of the art commerieel softwarepakket gebruikt (Simcenter 3D).
Toelichting werkvorm
Practicasessies waarin de student vertrouwd gemaakt wordt met het gebruik van een commercieel softwarepakket (Sysnoise) en de interpretatie van de resultaten, Hierbij wordt een state of the art commerieel softwarepakket gebruikt (Sysnoise). Dit pakket wordt vervolgens toegepast voor het modelleren en simuleren van een concrete case study die desgevallend door de student kan aangebracht worden. Over deze case study rapporteert de student met een verslag dat op het examen besproken wordt.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Lawaaibeheersing bij machines, voertuigen en vliegtuigen (B-KUL-H24R1a)
Toelichting
Het examen bestaat uit twee delen die elk de helft van de finale score bepalen: een open boek examen en de bespreking van het verslag over de case study met numerieke simulatie software (Simcenter 3D). Deelname aan beide delen van het examen is verplicht. Deelname aan slechts een van beide delen of het niet tijdig indienen van het verslag resulteert in een score NA (niet afgelegd) voor het volledige vak. Indien een student niet slaagt voor het vak, zullen beide delen van het examen hernomen moeten worden tenzij de vakcoördinator hier anders over beslist op basis van de deelscores bij de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Indien een student niet slaagt voor het vak, zullen beide delen van het examen hernomen moeten worden tenzij de vakcoördinator hier anders over beslist op basis van de deelscores bij de eerste examenkans.