Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G9X54A)

3 studiepuntenNederlands62 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Geografie en toerisme

Dit OPO heeft als doel het integreren van deelaspecten van ruimtelijke structuren, processen en problemen in een synthetiserend geheel, ook rekening houdend met de vooraf bestaande kennis en het aflijnen van mogelijke toekomstige maatschappelijke en ruimtelijke evoluties in het bestudeerde gebied.

Studenten moeten de kennis en vaardigheden opgedaan tijdens de opleiding leren toepassen op sociale en economische geografische onderwerpen in een concrete terreinsituatie, met name:

- het leren onderkennen van dominante sociale en economische processen in verschillende stedelijke en rurale landschapstypes,
- het uitvoeren en verwerken van zelfstandige terreinobservatie,
- het integreren van deelaspecten van de terreinproblematiek in een synthetiserend geheel, ook rekening houdend met de vooraf bestaande kennis en het gebruik van die kennis om mogelijke maatschappelijke en ruimtelijke evoluties af te lijnen.

Basiskennis van sociale en economische geografie

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. Buitenlandse excursie sociale en economische geografie: seminarie (B-KUL-G0J57a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenTweede semester
POC Geografie en toerisme

De buitenlandse excursie laat de studenten kennis maken met een aantal sites in een Europees land (Frankrijk, Nederland, Ierland, UK....) waarvan de thematiek kan relateerd worden aan de inhoud van opleidingsonderdelen over sociale en economische geografie. Binnen dit raamwerk zijn de behandelde thema's divers (stedelijk, landelijk, lokalisatie van bedrijven, arbeidsmarkt, transport, beleid en planning, huisvesting, cultuur, sociale differentiatie, verval/opwaardering van buurten, industriegebieden..., regionale ontwikkeling) en wordt het ruimtelijke proces, ruimtelijke problemen en beleid vanuit de lokale of regionale context geanalyseerd en verklaard. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met lokale experten vanuit een academisch milieu of van uit de praktijk.
De studenten dragen bij tot de inhoud door een excursiethema of -punt voor te bereiden, door terreinwerk o.v.v. interviews/enquêtes rond bepaalde thema's, door in discussie te gaan met lokale experten en deze nieuwe informatie te rapporteren via presentaties en verslaggeving.

Op basis van de voorbereiding, de terreinwaarnemingen en opnames en eventuele bijkomende literatuurstudie synthetiseren de studenten in een rapport de opgedane kennis. Dit rapport wordt onder de vorm van een  excursiegids opgesteld dat o.a. als voorbeeldmateriaal kan gebruikt worden bij volgende buitenlandse excursies.

Het rapport is gebaseerd op:
-artikels en literatuur
-hand-outs van de begeleiders en lokale experts
-nota's, individueel en in team genomen
-gegevens van interviews en / of enquêtes ter plaatse

De excursie houdt volgende activiteiten in:
-voorbereiding: schrijven van een paper over een bepaald onderwerp
-presentatie in een voorbereidend seminarie of op het terrein
-verslaggeven van bepaalde excursiedagen (in team) 
-verslaggeving rond vooraf bepaalde en gekozen transversale thema's
-kort terreinwerk (interviews met lokalen)
-actieve medewerking bij rondleidingen of presentaties door lokale experten

2 sp. Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G0M85a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Excursie56 urenTweede semester
POC Geografie en toerisme

De buitenlandse excursie laat de studenten kennis maken met een aantal sites in een Europees land (Frankrijk, Nederland, Ierland, UK....) waarvan de thematiek kan relateerd worden aan de inhoud van opleidingsonderdelen over sociale en economische geografie. Binnen dit raamwerk zijn de behandelde thema's divers (stedelijk, landelijk, lokalisatie van bedrijven, arbeidsmarkt, transport, beleid en planning, huisvesting, cultuur, sociale differentiatie, verval/opwaardering van buurten, industriegebieden..., regionale ontwikkeling) en wordt het ruimtelijke proces, probleem, beleid vanuit de lokale of regionale context geanalyseerd en verklaard. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met lokale experten vanuit een academisch milieu of van uit de praktijk. De studenten dragen bij tot de inhoud door een excursiethema of -punt voor te bereiden, door terreinwerk o.v.v. interviews/enquêtes rond bepaalde thema's, door in discussie te gaan met lokale experten en deze nieuwe informatie te rapporteren via presentaties en verslaggeving.

Het rapport is gebaseerd op
-artikels en literatuur
-hand-outs van de begeleiders en lokale experts
-nota's, individueel en in team genomen
-gegevens van interviews en / of enquêtes ter plaatse

Voor het schrijven van het rapport doen de studenten het volgende:
- Bereiden enkele algemene thema's (bv. op het beleid, economie etc op nationaal niveau) en / of analyseren van een website (paper en presentatie),
- Observeren, bespreken de structuur van en de processen op een site met toezichthouders en lokale deskundigen,
- Doen wat interviews / prospecties op een specifiek thema (gekozen uit een lijst),
- Aantekeningen maken (in team) en een overzicht geven van de verzamelde informatie
- Worden aangemoedigd om inhoud-significante foto's te maken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Buitenlandse excursie sociale en economische geografie (B-KUL-G2X54a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


De evaluatie bestaat uit een opeenvolging van leeractiviteiten die telkens uitmonden in een partiële evaluatie: 1) de studenten bereiden (de problematiek rond of structuur van) een excursiepunt voor via een paper (part. evaluatie) en de presentatie ervan in een voorbereidingsseminarie of op terrein (partiële) evaluatie, 2) de studenten gaan op het terrein in discussie met de begeleiders, met elkaar of met lokale experten (partiële evaluatie van de medewerking), 3) de studenten zijn verantwoordelijk voor verslaggeving van een aantal dagen en sturen dit onder uitgeschreven vorm door voor het finale rapport (partiële evaluatie), 4) de studenten tonen op een (gesloten boek) examen dat zij het verband tussen de cursus en de context op het terrein beheersen (partiële evaluatie). Bijkomende elementen (bv. nemen van didactische foto's) wordt gestimuleerd en aangemoedigd via een kleine prijs voor de beste foto die opgenomen wordt in het rapport.