Geschiedenis van de wiskunde (B-KUL-G0P59B)
POC Wiskunde
Doelstellingen
- De studenten vertrouwd maken met de geschiedenis van de wiskunde en de hedendaagse historische literatuur.
- De historische ontwikkeling van de wiskunde begrijpen vanuit zowel interne als externe omstandigheden.
- De verschillende vormen van het wiskundige denken, die zich historisch hebben voorgedaan, kunnen herkennen en duiden.
Begintermen
De cursus onderstelt een basiskennis wiskunde, hoewel geen technische vaardigheden worden vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Geschiedenis van de wiskunde (B-KUL-G0P59a)
Inhoud
De cursus overloopt de chronologische ontwikkeling van de wiskunde, maar met speciale aandacht voor historiografische discussies en terugkerende thema's. Zo wordt de vraag naar transformatie en revolutie binnen het wiskundig denken aan de orde gesteld, alsook de veranderende positie van de wiskunde in de tijds- en plaatsgebonden culturele context. Ook komen institutionele factoren (onderwijs, professionalisering, gemeenschapsvorming) aan bod. Voor elke periode wordt een algemene karakterisering gegeven die de oriëntatie van het wiskundig denken in die periode verheldert.
- Wiskunde in de Oudheid (de opvattingen van Pythagoras en Plato, de kenmerken van de Griekse wiskunde, belangrijke wiskundigen: Eudoxus, Euclides, Archimedes, Apollonius, Pappus)
- Wiskunde in de Europese Middeleeuwen (Boethius, Leonardo Fibonacci, introductie van Arabische wetenschap, universiteiten)
- De Renaissance van de wiskunde (ontwikkeling van algebra, trigonometrie, invloed van humanisme en de herontdekking van de Griekse wiskunde, wiskundige elementen in kunst en techniek)
- De ontwikkeling van de infinitesimaalrekening (Descartes, Fermat, Newton, Leibniz)
- Het oplossen van wiskundige problemen in de achttiende eeuw (Bernoulli’s, d’Alembert, Euler)
- Verdieping in de negentiende eeuw: het streven naar strengheid en het zoeken naar onderliggende structuren in algebra en meetkunde (Gauss, Cauchy, Abel, Galois, Riemann, Plücker, Klein, Weierstrass,…)
- De ontwikkeling van de statistiek (Pascal, Huygens, Bernoulli, De Moivre, Bayes, Laplace, Quetelet, Poisson, Galton, Pearson)
- De grondslagen van de wiskunde. Arithmetisering (Cantor, Dedekind) en axiomatisering (Frege, Peano, Russell).
- Recente ontwikkelingen: topics uit de wiskunde van de 20ste eeuw.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt via Toledo beschikbaar gesteld en bestaat uit
- slides die tijdens de lessen besproken worden;
- teksten uit handboeken en artikels;
- oefeningen
- ...
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de wiskunde (B-KUL-G2P59b)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen