Bachelorproef: onderzoek (B-KUL-G0O47B)






Doelstellingen
Gedurende dit sluitstuk van de bacheloropleiding chemie werken de studenten een interdisciplinair project uit dat aansluit bij de actuele onderzoeksthema's van de afdelingen en de mogelijkheid biedt om diverse onderzoekstechnieken te combineren.
De studenten kunnen een aaneensluitende reeks van gevorderde experimenten opstarten en uitvoeren, en de bekomen gegevens verwerken en interpreteren. Ze kunnen hierbij noodzakelijke informatie uit de literatuur zelfstandig opzoeken en kunnen vooraf een risicoanalyse opstellen met oog voor potentieel duurzamere alternatieven. De studenten kunnen het elektronisch labnotebook op een correcte manier gebruiken. De student kan in teamverband werken en het uitgevoerd project in het Nederlands mondeling en schriftelijk rapporteren op een wetenschappelijk integere manier.
De student kunnen tevens kritisch reflecteren over de mogelijke positieve en negatieve gevolgen van potentiële toepassingen van het gevoerde onderzoek in het licht van ecologische, economische en sociale aspecten van duurzaamheid. De studenten kunnen hierbij in beperkte mate systeemdenken toepassen en zien de noodzaak in van een multidisciplinaire aanpak en teamwerk.
Begintermen
De bachelorproef steunt op de opgedane praktische ervaring en theoretische kennis in de andere practica en cursussen van de bachelor chemie.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 80 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
X0D56A : Eindproject
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Bachelorproef (B-KUL-G0O47a)



Inhoud
5 à 6 interdisciplinaire projecten worden aangeboden, waaruit de studenten 1 project kiezen. De studenten worden ingedeeld in groepen van 4 à 5 personen. De projecten omvatten combinaties van synthese (anorganische verbindingen, organische verbindingen, polymeren), spectroscopische meettechnieken (UV, zichtbaar licht, IR, NMR) en de karakterisatie van structuur, eigenschappen en reactiviteit door middel van fysische, analytische en theoretische technieken.
Voor elk project dient een deel relevante informatie opgezocht te worden in databanken en/of literatuur. De studenten stellen zelf een werkplan op dat wordt goedgekeurd door een begeleider. Verder dienen de studenten gebruik te maken van het elektronisch labnotebook (ELN) voor het experimenteel werk.
De student dient een certificaat informatievaardigheden in te dienen via toledo om voor dit vak te kunnen slagen. Indien de student nog geen certificaat informatievaardigheden heeft behaald, kan dit gebeuren via de facultaire Toledo-community “Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen”.
Studiemateriaal
Materiaal dat ter beschikking gesteld wordt op Toledo, aangevuld met eigen opzoekingswerk.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bachelorproef: onderzoek (B-KUL-G2O47b)
Toelichting
Dit OPO komt niet in aanmerking voor tolerantiekrediet
De studenten stellen op voorhand een werkplan op. Tijdens het project zal er permanent geëvalueerd worden op medewerking tijdens de contactmomenten. De studenten zullen ook een portfolio bij houden dat na het project ingediend wordt. Uiteindelijk verdedigen de studenten hun project voor een jury door middel van een korte presentatie gevolgd door een vragenronde. Al deze onderdelen worden meegenomen in de eindbeoordeling. Studenten die zich onvoldoende voorbereid voor een practicumsessie aandienen, kan de toegang tot het practicum worden ontzegd.
Een noodzakelijke voorwaarde om te slagen voor dit vak is het opladen van een certificaat informatievaardigheden zoals behaald kan worden via de facultaire Toledo-community “Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen”. Het behalen en opladen van het certificaat informatievaardigheden wordt via ‘pass/fail’ beoordeeld. Een student die een ‘fail’ krijgt voor het certificaat, krijgt een ‘fail’ voor het volledige opleidingsonderdeel, die wordt omgezet in een niet-tolereerbaar cijfer. Concreet betekent dit dat wie het certificaat niet behaalt en oplaadt, niet kan slagen voor het opleidingsonderdeel en het opleidingsonderdeel ook niet kan tolereren.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.