Nederlandse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL7A)

Doelstellingen
In dit vak tilt de student zijn/haar moedertaal Nederlands op tot een standaardtalig niveau. De student leert basisheuristieken om zelfstandig problemen te detecteren en op te lossen op woord-, zins- en tekstniveau. Hij/zij wordt zich bewust van eventuele tekortkomingen op het gebied van mondelinge en schriftelijk expressievaardigheden en leert die te verbeteren.
Begintermen
Het niveau van een moedertaalspreker Nederlands hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de exacte en biomedische wetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 34 sp.
- Schakelprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 54 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 18 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bedrijfscommunicatie (voor bachelors in de humane, niet-empirische gedragswetenschappen) (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 26 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL7a)
Inhoud
In dit vak tilt de student zijn/haar moedertaal Nederlands op tot een standaardtalig niveau. Deze OLA focust op het geschreven taalgebruik, en behandelt de lexicale en grammaticale taalbeheersing op een receptieve en productieve manier.
Concreet wordt de student aangeleerd:
- goed woordgebruik te hanteren. Hij/zij wordt geconfronteerd met lexicale probleemgevallen die hij/zij moet herkennen en corrigeren. De student wordt eveneens aangemoedigd zijn/haar gevoeligheid voor de norm aan te scherpen en die norm ook op een heuristische manier te bereiken.
- veelgemaakte lexicale en grammaticale fouten te vermijden. Hij/zij leert de nodige terminologie aan, herkent de fouten en kan die verbeteren.
- veelgemaakte tekstuele fouten te vermijden. Hij/zij leert de nodige terminologie aan, herkent de fouten en kan die verbeteren in correctieopdrachten.
- de eisen van specifieke genres te leren, herkennen en toe te passen.
- correct te schrijven. Tijdens het college zal de student een aantal schrijfopdrachten krijgen, waarin zijn/haar theoretisch inzicht in de standaardtalige norm en de genrespecifieke eisen op een productieve manier zal worden nagegaan.
Studiemateriaal
- Syllabus
- Bundel taalzuivering
- Online oefeningen (via Toledo)
Toelichting werkvorm
Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij live onderwijs en online leren worden gecombineerd. De precieze uitwerking ervan hangt af van verschillende factoren. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.
1 sp. Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F0BL8a)
Inhoud
In dit vak tilt de student de beheersing van het Nederlands op tot een standaardtalig niveau. Deze OLA focust op het gesproken taalgebruik, en behandelt de taalbeheersing op een productieve manier. Concreet wordt de student aangeleerd:
- een effectieve presentatie te houden.
- een neutrale uitspraak van de standaardtaal in te oefenen.
- een literaire tekst expressief en met standaarduitspraak te brengen.
Studiemateriaal
- Slides en handouts
- Leeromgeving: http://ilt.kuleuven.be/lerenpresenteren
- Leeromgeving: http://ilt.kuleuven.be/uitspraaktrainer
- Leermodules Toledo
Toelichting werkvorm
Klassikaal en blended onderwijs. Inoefenen tijdens de lessen en via blended leren van spreek- en presentatievaardigheden. Verdere toelichting via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Nederlandse taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s (B-KUL-F2BL7a)
Toelichting
Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: permanente evaluatie tijdens het semester (schrijfopdrachten en een vaardigheidstoets) (15 punten)
Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: mondelinge test voor de examenperiode (5 punten)
Toelichting bij herkansen
Type examen: Partiële of permanente evaluatie met examen in de examenperiode
- Nederlandse taalbeheersing: schriftelijke taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: individuele schrijfopdracht en een schriftelijk examen in augustus/september – 15 punten
- Nederlandse taalbeheersing: mondelinge taalbeheersing voor schakel- en voorbereidingsprogramma’s: mondeling examen in augustus/september – 5 punten
In de derde examenperiode is het mogelijk om het cijfer van een van beide OLA's van de eerste examenkans over te dragen op voorwaarde dat de student geslaagd was voor die OLA in een eerdere examenperiode in hetzelfde academiejaar. Wie dus bijvoorbeeld 9/20 behaalde voor de OLA 'schriftelijk' en 10/20 behaalde voor de OLA ‘mondeling', mag het behaalde cijfer voor de OLA ‘mondeling’ overdragen naar de tweede examenkans, maar moet de OLA 'schriftelijk' opnieuw afleggen. Wie een OLA waarvoor hij/zij niet geslaagd was bij de eerste examenkans, niet opnieuw aflegt, zal voor die OLA 0/20 krijgen.