Gezondheidseffecten door fysische agentia (B-KUL-E0N30A)

5 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Braeckman Lutgart (coördinator) |  Bacher Klaus |  Braeckman Lutgart |  Keppler Hannah |  N.
Extern Universiteit Gent
POC Arbeidsgeneeskunde

De student:
- kan beroepsziekten en arbeidsgebonden aandoeningen door fysische agentia vroegtijdig opsporen of diagnosticeren
- kan het aandeel van de diverse fysische etiologische factoren inschatten en voorstellen formuleren voor de individuele en collectieve preventie en kan mee instaan voor de medische en niet- medische behandeling ervan.

De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
E0N22A : Arbeidshygiëne: fysische risico’s

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E08N2A : Gezondheidseffecten door fysische agentia

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Gezondheidseffecten door fysische agentia (B-KUL-E0N30a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semester
Bacher Klaus |  Braeckman Lutgart |  Keppler Hannah |  N.
POC Arbeidsgeneeskunde

- Bespreking van de verschillende oorzakelijke fysische agentia (fysiek belastend werk, lawaai, klimaat, trillingen, straling, luchtdruk)
- Pathologie: RSI en musculoskeletale aandoeningen, (niet)auditieve effecten (o.a. gehoorsverlies, tinnitus), warmteen koudepathologie, effecten van whole body vibration en handarmtrillingen, effecten van ioniserende en nietioniserende straling, hyper- en hypobarisme
- Preventiemaatregelen en wetgeving met betrekking tot fysische agentia
- Casuïstiek

Er worden powerpoints door de docenten op Toledo ter beschikking gesteld + eigen lesnota’s

Interactieve hoorcolleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Gezondheidseffecten door fysische agentia (B-KUL-E2N30a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Eén mondelinge voorstelling voor een jury en medestudenten die op hetzelfde dagdeel examen afleggen van een wetenschappelijk artikel gekozen door de lesgevers, gevolgd door vragen en discussie. Student ontvangt het artikel 2 maand voor het examen (via Toledo) en bereidt de voorstelling voor maar alle punten staan op de mondelinge toelichting en verdediging. Student wordt verwacht aanwezig te zijn op de voorstellingen van de andere studenten die op hetzelfde dagdeel examen afleggen.