Methoden van risico-analyse, -evaluatie en -beheersing (B-KUL-E0N28A)
Doelstellingen
De student:
- kan de kennis van de opleidingsonderdelen ‘Arbeidshygiëne: chemische risico’s’ en ‘Arbeidsgeneeskunde: fysische risico’s’ toepassen
- bezit praktische vaardigheden om de blootstelling aan schadelijke risico's (chemische, biologische, fysische of ergonomische) te identificeren en evalueren via schattingsmodellen en meetstrategieën
- kan beheersingsmaatregelen op basis van bovenstaande voorstellen.
Begintermen
De student moet in het bezit zijn van een diploma arts
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(E0N23A) EN SOEPEL(E0N22A) EN GELIJKTIJDIG(E0N33A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E0N23A : Arbeidshygiëne: chemische risico’s
E0N22A : Arbeidshygiëne: fysische risico’s
E0N33A : Ergonomie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E08N9A : Methoden van risico-analyse, -evaluatie en -beheersing
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Methoden van risico-analyse, -evaluatie (B-KUL-E0N28a)
Inhoud
De student oefent de methoden van risico-analyse, -evaluatie en -beheersing voor chemische, fysische, biologische en ergonomische risico’s in door het uitvoeren van een onderzoek in een reële bedrijfssituatie onder de begeleiding van de lesgevers.
Studiemateriaal
Er worden op Toledo slides van de inleidende les ter beschikking gesteld. Dit is geen leerstof, maar facultatief materiaal.
Toelichting werkvorm
- Inleidend interactief college.
- Vervolgens zoeken de studenten (per twee of alleen) een casus om uit te werken.
- Tijdens de ‘terugkomdag’ stellen ze hun casus voor en krijgen ze tips om het werk succesvol af te ronden. Deze tussentijdse feedback telt niet mee voor het eindresultaat.
- Op het examen presenteren de studenten hun risico-analyse,- evaluatie en de voorstellen van beheersingsmaatregelen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Methoden van risico-analyse, -evaluatie en -beheersing (B-KUL-E2N28a)
Toelichting
De studenten maken een verslag van een casus volgens de opgegeven regels en presenteren hun risico-inventarisatie, - evaluatie en de voorstellen van beheersingsmaatregelen. De studenten worden geëvalueerd op hun geschreven werk, de presentatie en de antwoorden op de vragen van de professionele jury. De studenten krijgen één eindpunt (niet drie verschillende punten), maar in de scoringsformulieren wordt kwalitatief feedback gegeven over de paper / presentatie / antwoorden op de vragen.
Toelichting bij herkansen
In geval van een herkansing moeten de studenten hun schriftelijk werk herwerken en moeten ze dit opnieuw presenteren en opnieuw vragen beantwoorden van de professionele jury.