Werkhervatting, re-integratie en gezondheidspromotie (B-KUL-E0N20A)
Doelstellingen
De student:
- kent de basisconcepten van individuele werkhervatting (Return to Work) en Disability Management (DM, beleidsmatig kader)
- kent het wettelijk kader mbt individuele werkhervatting en DM, en kan het toepassen
- weet welke rol men heeft in het ontwikkelen en monitoren van een collectief werkhervattingsbeleid (DM, organisatieniveau), en kan deze rol toepassen in een multidisciplinair kader;
- weet welke rol men heeft in het ontwikkelen en monitoren van een individueel gerichte aanpak, en kan deze rol toepassen in een multidisciplinair kader;
- kan in die rol een balans hanteren tussen de noden en de belastbaarheid van het individu en die van de organisatie
- heeft de vaardigheden om hun rol op te nemen in een RTW- en in een DM-beleid, en dit in een multidisciplinair kader
- kent het belang het belang van gezondheidspromotie in verband met re-integratie,
Begintermen
De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Werkhervatting, re-integratie en gezondheidspromotie (B-KUL-E0N20a)
Inhoud
- Oorzaken en data langdurige arbeidsongeschiktheid; verklarende factoren langdurig arbeidsverzuim, principes van Return to Work en Disability Management
- Rol van de arbeidsarts bij het individuele traject van een werknemer na langdurige arbeidsongeschiktheid (inclusief oefenen vaardigheden)
- Arbeidsgerichte revalidatie (AGR) in revalidatiecentrum UZ Gent; implementatie ICF binnen domein van AGR
- Bijzondere TewerkstellingsOndersteunende Maatregel (BTOM), aanbod Gespecialiseerde Opleidings- en Begeleidingsdienst (GOB) en Gespecialiseerde Trajectbegeleiding (GTB)
- Ontwikkelen en monitoren van een collectief werkhervattingsbeleid (rolbepaling, multidisciplinair samenwerken, effectiviteit beleid, thema’s preventiebeleid) (inclusief oefenen vaardigheden)
- Gezondheidspromotie: gedragsverklaringsmodellen, gezondheidsprogramma’s, kanalen gezondheidspromotie
Studiemateriaal
Er worden PowerPointpresentaties gedeeld door de docenten op Toledo. + eigen lesnota’s
Toelichting werkvorm
Interactieve lessen met gebruik van beeldmateriaal
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Werkhervatting, re-integratie en gezondheidspromotie (B-KUL-E2N20a)
Toelichting
Uitwerken van een casus, die vooraf ingediend wordt, en mondelinge presentatie hiervan. De studenten worden zowel op het beschrijven van de casuïstiek (70%) alsook op de toelichting ervan tijdens een mondelinge presentatie (30%) beoordeeld.
Studenten beschrijven casussen waarin ze hun rol als arbeidsarts toepassen. Hierin komt zowel de individueel gerichte aanpak aan bod (het een op een gesprek met de betrokken werknemer, de opvolgen van een concreet re-integratietraject) als het maken/uitvoeren van een Disability Management beleid. In beide invalshoeken ligt de nadruk op de specifieke rol van de arbeidsarts, naast die van andere actoren (cf. multidisciplinair kader).