Organisatie en taken van de arbeidsgeneeskunde (B-KUL-E0N15A)

7 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Extern Universiteit Gent
POC Arbeidsgeneeskunde

De student:
- kan de organisatie en doelstellingen van de arbeidsgeneeskunde aangeven en de diverse wettelijk voorgeschreven taken optimaal uitvoeren.
- kan een welzijnsbeleid opzetten en implementeren en hiervoor samenwerken met interne en externe bedrijfsactoren.
- heeft in het team van preventieadviseurs een specifieke inbreng in het detecteren van risico’s en optimaliseren van werkomstandigheden en kan de werknemers en werkgevers ondersteunen met adviezen.

De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E08N6A : Organisatie en taken van de arbeidsgeneeskunde

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Organisatie en taken van de arbeidsgeneeskunde (B-KUL-E0N15a)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenEerste semester
POC Arbeidsgeneeskunde

- Belang, historische en internationale situering van arbeidsgeneeskunde
- Algemeen wettelijk kader in België (welzijnswet, codex, ARAB, antidiscriminatiewet, …) en internationale wetgeving
- Organisatie, doelstellingen en afbakening van de arbeidsgeneeskunde en bedrijfsgezondheidszorg
- Taken van de arbeidsarts: risico-analyse, gezondheidstoezicht, organisatie eerste hulp, gezondheidsbevordering, ziekteverzuimbeleid m.i.v. re-integratie op het werk, rijgeschiktheid, dataverwerking en -beheer
- Bijzondere werknemerscategorieën
- Ethiek en deontologie in de bedrijfsgezondheidszorg
- Gezondheidsbevordering
- Organisatie eerste hulp
- Samenwerking binnen het bedrijf o.a. Comité Preventie en Bescherming op het Werk, syndicale organisaties, interne dienst, personeelsdienst, …
- Samenwerking en relaties met andere takken van de gezondheidszorg: curatieve sector, verzekeringsgeneeskunde, …
- Relaties met instanties buiten het bedrijf: federale en lokale overheden/ organisaties o.a. Fedris, Toezicht Welzijn op het Werk
- Functioneren binnen de eigen dienst: kwaliteitszorg
- EBOM (Evidence Based Occupational Medicine)

De docent stelt een cursus ter beschikking op Toledo + eigen lesnota’s.

Bijkomende werkvorm:

- Blended onderwijs
- Hoorcolleges
- Theoretisch practicum

Toelichting werkvorm:

- Interactieve hoorcolleges

- Zelfstudie voor:

a) wetgeving: oefening aan de hand van vragen waarin de student de wetgeving leert opzoeken ivm “welzijn op het werk” via een individuele voorbereiding (voorzien 3 uur zelfstudie in het lessenrooster), en enkele weken later gevolgd door een klassikale bespreking (3 uur voorzien in het lessenrooster); geen verplicht practicum; geen score of evaluatie
b) occupational evidence-based medicine (EBOM): via zelfstudie doorlopen van een e-learning module en maken van een opdracht (beantwoorden van een arbeidsgeneeskundige praktijkvraag op een “evidence-based” wijze)

- Exploratiesessies

a) exploratie formulieren: overzicht en bespreking van de meest gebruikte formulieren en attesten binnen de arbeidsgeneeskunde, actief opzoeken en invullen
b) exploratie en bezoek CARA: overzicht en bespreking van de minimumnormen voor rijgeschiktheid.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Organisatie en taken van de arbeidsgeneeskunde (B-KUL-E2N15a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling


Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding. De schriftelijke voorbereiding wordt niet gequoteerd.

Om deel te mogen nemen aan het mondeling examen, moet de student:
- de opdracht ‘occupational evidence based medicine (EBOM)’ indienen: dit houdt het beantwoorden van een arbeidsgeneeskundige praktijkvraag op een ‘evidence-based’ wijze
- deelnemen aan het bezoek aan CARA bij wettige afwezigheid dient er een vervangtaak gemaakt te worden

Indien men niet aan deze voorwaarden voldoet, kan men niet deelnemen aan het mondelinge examen en krijgt men een NA.