Evidence based healthcare (B-KUL-E09Y9A)
Doelstellingen
Op het einde van de cursus hebben de studenten een kritische attitude op basis van wetenschappelijke argumenten ontwikkeld en moeten ze in staat zijn om:
- De rationale voor een evidence-based benadering in de gezondheidszorg te begrijpen en te verwoorden en dit in diverse domeinen en sectoren.
- Te tonen dat u vertrouwd bent met de belangrijkste bronnen voor evidence-based health care en toepassingen als beslissingsondersteunende instrumenten als guidelines, health technology assessment e.d.
- Een onderzoeksvraag op de juiste manier te stellen en volgens een evidence-based methode de relevante evidence vanuit het standpunt van zowel patiënt, ziekte als organisatie op een efficiënte wijze te zoeken en dit gebruik makende van medische, gezondheidseconomische en nog andere databases en het WWW. Voor specifieke materies als geneesmiddelen en implantaten, kan u ook de relevante overheidsdatabases zoals onder meer FDA en EMA en nationale databanken gebruiken.
- De meest geëigende soorten studies in functie van de onderzoeksvraag te kunnen onderscheiden (onder meer over diagnostische technieken, behandelingen, screening, zware medische technologieën met telkens de bijhorende gezondheidseconomische analyses).
- Literatuur kritisch te interpreteren, de resultaten kunnen kwantificeren door de juiste parameters te berekenen, en te beoordelen of de conclusies kunnen toegepast worden en wat daarvan de mogelijke implicaties zijn voor de klinische praktijk en voor de organisatie van de gezondheidszorg.
- Voor diverse, bij voorkeur actuele, beleidsvraagstukken de beschikbare evidence op te sporen, samen te vatten en een concreet beleids- of managementadvies te formuleren.
Begintermen
Voorkennis van de diverse types van onderzoeksdesigns gebruikt voor klinische studies in functie van het domein en de bijhorende basisprincipes van biomedische statistiek en bronnen van bias. Voorkennis van minstens de meest courant gebruikte medische databanken en de werkingsmiddelen van de biomedische bibliotheek. Basiskennis gezondheidseconomische evaluaties. Basiskennis medische terminologie (Bachelor-niveau). Grondige kennis Engelse taal en goed vertrouwd met het gebruik van PC en het internet.
Studenten die als basis een masteropleiding in arts, verpleegkunde of vroedkunde, ergotherapie of een ander zorggerelateerde master hebben genoten, beschikken in principe over voldoende basiskennis in evidence-based vaardigheden. Studenten uit andere masters kunnen de begintermen verwerven door het eerste (Engelstalig) of tweede (Nederlandstalig) boek hieronder voorafgaand aan de cursus grondig te lezen en de nodige basiskennis te verwerven door ook de oefeningen in het eerste of tweede boek te maken.
- (Engelstalig) Evidence based medicine. How to practice and teach ebm, Sackett D (± 40 euro)
- (Nederlandstalig) Inleiding in Evidence Based Medicine. M. Offringa, W.J.J. Assendelft, R.J.P.M. Scholten. Bohn Stafleu van Loghum (± 50 euro)
Ook het volgen van andere basisopleidingen in evidence-based practice vaardigheden kunnen de begintermen invullen. Vragen hierover kunnen altijd voorafgaand aan de start van de cursus aan de docent gestuurd worden.
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) (Afstudeerrichting Beleid) 60 sp.
- Master in de logopedische en audiologische wetenschappen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Evidence based healthcare (B-KUL-E09Y9a)



Inhoud
- Inleiding over actuele uitdagingen in het gezondheidszorgbeleid, herhaling soorten onderzoek, klinische studies, economische evaluaties, systematic reviews.
- Geavanceerde EB skills (workshops):
- intelligent zoeken van de evidence (originele studies, pre-appraised) in diverse databanken (cfr. supra)
- kwaliteit van evidence evalueren, kwantificeren en begrijpbaar samenvatten met o.a. GATE en berekenen kengetallen (nadruk op diagnostisch onderzoek en therapeutische interventies) - Evidence-based health care in de praktijk. De volgende domeinen worden minstens behandeld met telkens diverse concrete voorbeelden en oefeningen:
- Health technology assessment (van o.a. geneesmiddelen, implantaten, zware medische technologie, diagnostische testen en screeningsonderzoeken);
- Evidence-based kwaliteitsinstrumenten zoals o.a. praktijkrichtlijnen, klinische paden, decision support systems en hun implementatie;
- Evidence-based gezondheidszorgbeleid met internationale vergelijkingen.
- Evidence-based screening en preventie en hun kosteneffectiviteit
- Facultatief en in functie van de interesse van de studenten, een introductie in:
- Schrijven Systematic Review voor interventies (incl. intro software meta-analyse); voor diagnostische en prognostische studies; voor gezondheidseconomische studies.
- Patient-Based Evidence (IPD, PROM, registers, surveys, link naar kwalitatief onderzoek)
- How to Teach Evidence-Based Health Care
Studiemateriaal
Handboek: Evidence-Based Health Care, JA Muir Gray (facultatief).
Artikels en literatuur worden tijdens het verloop van de cursus op Toledo geplaatst.
Alle lesmateriaal en presentaties komen op Toledo. Multimedia links via Toledo.
Toelichting werkvorm
De lessen vormen een combinatie van interactieve hoorcolleges, diverse workshops voor het efficiënt leren werken met databases en zoekmachines zoals Pubmed, Tripdatabase, SumSearch, CRD/HTA database, EBMPracticeNet, GIN, enz… , oefeningen in groep rond critical appraisal, en guideline-evaluatie en toepassen van bvb. consensusmethodologie in workshop rond EB implementatie. De onderwerpen spelen sterk in op actuele beleidsmatige onderwerpen.
De studenten krijgen voor een aantal van de workshops tijdens het voorafgaand lesmoment een opdracht mee waarbij ze bijvoorbeeld zelf klinische vragen of beleidsvraagstukken aanbrengen of soms een videoles bekijken. Enkele beperkte topics zullen de studenten door middel van zelf zoeken en/of verwerken op voorhand uitvoeren (om een actieve zoekattitude te oefenen). Hierop wordt wel telkens ter confirmatie op terug gekomen in een volgende les.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Evidence based healthcare (B-KUL-E29Y9a)
Toelichting
Het examen bestaat uit drie delen:
- Mondelinge bespreking van op voorhand afgesproken en voorbereide CAT (Critically-Appraised-Topic) (7 van de 20 punten). Indien de student geen CAT heeft voorbereid, krijgt de student voor dit onderdeel van het examen een 0;
- Mondeling toelichting van ter plaatse uitgevoerde zoekoefening met timing (schriftelijke voorbereiding met pc) (7 van de 20 punten);
- Bijkomende open vragen (geen meerkeuze), die peilen naar het inzicht in de gedoceerde materie (voorbereiding met open boek) en waarvan het antwoord mondeling toegelicht wordt door de student (6 van de 20 punten).
Toelichting bij herkansen
Bij herkansen wordt dezelfde examenvorm gehanteerd. Indien de student reeds een CAT voorbereidde, kan de student ervoor kiezen om (1) de CAT niet aan te passen en deze opnieuw mondeling te verdedigen, of (2) de CAT te herwerken en opnieuw in te dienen en te verdedigen, of (3) een nieuwe CAT voor te bereiden en deze te verdedigen.