Epidemiologie en biostatistiek 2 m.i.v. kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-E09N9A)

4 studiepuntenNederlands24 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Extern Universiteit Antwerpen
POC Arbeidsgeneeskunde

Eindtermen:

De student kent de objectieven, de sterktes en de zwaktes van de epidemiologie toegepast in de bedrijfsgezondheidskunude (arbeidsepidemiologie) en kan de arbeidsepidemiologie onderscheiden van andere toepassingen van epidemiologie.
De student kan een beperkte epidemiologische studie opzetten, analyseren en rapporteren.
De student kent de mogelijkheden en beperkingen van de kwalitatieve onderzoeksmethoden en kan een beperkt kwalitatief onderzoek opzetten, analyseren en rapporteren

 

De student moet in het bezit zijn van een diploma arts.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(E09N8A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E09N8A : Epidemiologie en biostatistiek 1

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Epidemiologie en biostatistiek 2 m.i.v. kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-E09N9a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenBeide semesters
POC Arbeidsgeneeskunde

Klinische epidemiologie

  • Basisterminologie en de basisprincipes van de klinische epidemiologie accuraat weergeven.
  • types van klinisch epidemiologisch onderzoek (etiologisch, diagnostisch, prognostisch, interventie) kunnen voorstellen.
  • Verschillende soorten studieopzetten voor klinisch epidemiologisch onderzoek: theoretisch ontwerp, causaal vs. beschrijvend, elementen van de occurrence relatie
  • Verschillende types van design van dataverzameling voor klinisch epidemiologisch onderzoek: case-control, cross-sectioneel, cohort, gerandomiseerde trial, systematische review, meta-analyse, ....
  • Wetenschappelijke publicaties van klinisch epidemiologisch onderzoek kritisch beoordelen en de studieopzet (juist) en de opzet van de data-analyse identificeren.
  • Een klinische onderzoeksvraag formuleren met verwijzing naar domein, uitkomst en determinanten.
  • Een klinisch epidemiologische studie opzetten.
  • Resultaten van data-analyse van klinisch epidemiologisch onderzoek interpreteren.
  • Rapportage richtlijnen voor klinisch epidemiologisch onderzoek (CONSORT, PRISMA, ...) en aanbevelingen voor wetenschappelijk schrijven toepassen.

Biostatistiek

  • Beschrijvende statistiek
    • Basisconcepten: steekproef en populatie, soorten data, methoden van onderzoek, significantie vs. relevantie 
    • Samenvatten en voorstellen van gegevens
    • Kanstheorie: kansen en kans-experimenten
    • Stochastische veranderlijken en hun verdeling
  • Inferentiële statistiek
    • Populatiegrootheiden en steekproef: punt- en intervalschattingen
    • Toetsen van hypothesen
    • Statistische testen
  • Regressie-analyses
    • Lineaire regressie
    • Veralgemeende lineaire regressie
    • Survival analyse: Cox regressie
  • Geavanceerde topics
    • Herhaalde metingen
    • Longitudinale data-analyse
    • Missing data

 

Kwalitatief onderzoek

Basisconcepten

Eigenheid, verschillen en gelijkenissen met kwantitatief onderzoek

Onderzoeksvragen die te beantwoorden zijn met kwalitatief onderzoek

Types onderzoek (observatiestudies, casestudies, diepte-interviews, focusgroepen, consensusmethodes)

Foutenbronnen, meetinstrumenten, beperkingen

Specifieke topics

Gegevensverzameling

Analysemethoden en coderingsproces

Bewaking validiteit en betrouwbaarheid

Rapportering

Beoordeling van papers met een kwalitatieve benadering van arbeidsgerelateerde gezondheidsproblemen

Beoordeling van wetenschappelijke papers zowel met kwantitatieve als met kwalitatieve benadering m.b.t. bedrijfsgezondheidszorg Controverses bij het implementeren van onderzoeksresultaten in de praktijk (bv. politieke druk, ethische aspecten, ...)

 

 

Readers

Handouts

E-learning

Interactieve colleges

E-learning

Zelfstudie-opdrachten

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Epidemiologie en biostatistiek 2 m.i.v. kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-E29N9a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Procesevaluatie, Take-home


evaluatie via e-learning en mondelinge bespreking van de zelfstudieopdracht van biostatistiek met een weging van::

  • 25% : opdracht Statistiek
  • 25% : opdracht kwalitatief onderzoek
  • 25% : opdracht  klinische epidemiologie (via e-learning)
  • 25% : Mondeling evaluatie Statistiek