Human resources management in de gezondheidszorg (B-KUL-E08G3B)

3 studiepuntenNederlands14 urenTweede semester
Luyten Jeroen (coördinator) |  Luyten Jeroen |  Bollen Katalien (plaatsvervanger)
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- de algemene principes en concepten van het HRM beleid onderscheiden, benoemen en begrijpen.
- het HRM beleid vertalen naar specifieke doelgroepen in de gezondheidszorg (artsen, verpleegkundigen, andere gezondheidswerkers).
 

Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Human resources management in de gezondheidszorg (B-KUL-E01Z0a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College14 urenTweede semester
Luyten Jeroen |  Bollen Katalien (plaatsvervanger)
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

  • Wat is HRM?
  • Welke rollen in HRM onderscheiden we?
  • Hoe gaat HRM in op de context van complexiteit?
  • Wat is de rol van HRM ten aanzien van organisatiecultuur?
  • Wat zijn specifieke HRM-methoden voor…?:
    • Instroom
    • Performance management
    • Leren en ontwikkelen
    • Welzijn en motivatie

  • Per module wordt een wetenschappelijke publicatie aangeboden (te kennen als leerstof)
  • Achtergrondinformatie:
    Sermeus, W. et al. (2019). Management en beleid in de gezondheidszorg. Een wegwijs voor zorgverleners. ACCO Leuven/Den Haag.

    Van Beirendonck, L. et al. (2018). Handboek HRM. ACCO Leuven/Den Haag.

Er wordt gebruik gemaakt van een interactief college waarbij aan de hand van case-studies (ev. uit te nodigen gastcolleges) zowel de algemene als gezondspecifieke aspecten van het HRM wordt aangeleerd.
De training van vaardigheden komt aan bod in specifieke workshops die tevens door derden kunnen worden bijgewoond.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Human resources management in de gezondheidszorg (B-KUL-E28G3b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen


Tijdens het mondeling gesloten boek examen wordt zowel kennis als toepassing van de leerstof getoetst. De student krijgt 30 minuten voorbereidingstijd.

Bij herkansen wordt dezelfde examenvorm gehanteerd.