Communicatie voor interne geneeskunde, 2 (B-KUL-E06O4A)





Doelstellingen
II.5 Correct en op een humane, empathische wijze communiceren met patiënt en zijn of haar omgeving
II.6 Doeltreffend communiceren met en rapporteren aan andere specialisten en niet medische gezondheidswerkers
II.7 Op adequate wijze feedback kunnen geven en kunnen omgaan met het krijgen van feedback
III.4 Overleggen met collegae en andere professionals en bekend zijn met de mogelijkheden van andere zorgdisciplines en deskundigheden van anderen in de patiëntenzorg
III.5 Bevorderen van de deskundigheid van studenten, ASO’s, patiënten en andere betrokkenen van de gezondheidszorg
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren
VI.25 Het kunnen participeren binnen de ziekenhuiscommissie waar de ASO de eigen visie presenteert en verdedigt
Begintermen
De studenten verwierven tijdens de (het) eerste jaren (jaar) van het assistentschap een aantal competenties m.b.t. de theorie en praktijk van de gekozen (moeder)discipline. De studenten zijn vertrouwd met de denk- en werkwijze van een specifieke afdeling in een ziekenhuis.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de specialistische geneeskunde (programma voor studenten gestart vóór 2019-2020) (Leuven) (Afstudeerrichting Inwendige geneeskunde) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatie voor interne geneeskunde, 2 (B-KUL-E06O4a)



Inhoud
Leren communiceren in een multidisciplinaire omgeving over:
- communicatie in de praktijk (gesprekken, brief, vergaderingen, casusbespreking, ASO als opleider, …);
- acute interventies.
Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit.
Toelichting werkvorm
De ASO communiceert de klinische informatie (mondeling en schriftelijk) naar patiënt/familie/collega's.
De ASO overlegt met zijn collega's.
De ASO leidt medisch personeel op.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Communicatie voor interne geneeskunde, 2 (B-KUL-E26O4a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Dit OPO wordt in het laatste opleidingsjaar afgesloten, maar start bij de aanvang van de hogere opleiding.
Dit OPO omvat de tijd die de ASO tijdens zijn stage besteed aan communicatie. Aan de hand van een beoordelingsformulier rond communicatie (KCB – korte communicatiebegeleiding), de functionerings- en de evaluatiegesprekken krijgt de ASO een beoordeling van zijn communicatievaardigheden op de werkvloer. De gespreksverslagen en de KCB (min. één KCB per opleidingsjaar) worden gearchiveerd in het portfolio. Er is een pass/fail beoordeling.