Praktische oefeningen in evidence-based medicine, deel 2 (pediatrie) (B-KUL-E01S1A)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Mekahli Djalila (coördinator) |  Mekahli Djalila
POC Arts-specialist in opleiding

II.2  Diepgaande kennis verwerven in het specialisme
II.4  Probleemoplossend vermogen ontwikkelen en toepassen in de praktijk
II.9  De aangeboden wetenschappelijke kennis interpreteren analyseren en rapporteren
III.1 Zich baseren op wetenschappelijke kennis verkregen met behulp van klinisch wetenschappelijk onderzoek
III.8 Effectief medische en wetenschappelijke informatie communiceren

De studenten verwierven tijdens de (het) eerste jaren (jaar) van het assistenschap een aantal competenties m.b.t. de theorie en praktijk van de gekozen (moeder)discipline. De studenten zijn vertrouwd met de denk- en werkwijze van een specifieke afdeling in een ziekenhuis.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(E06R8A) OF SOEPEL(E02X0A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E06R8A : Praktische oefeningen in evidence-based medicine, deel 1 (pediatrie) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
E02X0A : Praktische oefeningen in evidence-based medicine, deel 1 (pediatrie) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktische oefeningen in evidence-based medicine, deel 2 (pediatrie) (B-KUL-E01S1a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: PracticumBeide semesters
POC Arts-specialist in opleiding

Studie van klinisch georiënteerde en op wetenschappelijke evidentie gebaseerde zorg van ziektebeelden die aan bod komen in de stages en betrekking hebben op de eindtermen zoals gedefinieerd binnen de discipline. Deze komen ook aan bod tijdens de klinische stage. Tevens dient de ASO te functioneren met toenemende zelfstandigheid en complexiteit gestoeld op wetenschappelijke basis.

Elk jaar maakt de verantwoordelijke ev. in samenspraak met de ASO een selectie van relevante artikels in het vakgebied.

Kritisch evalueren van relevante artikels in de pediatrie.
In discussie treden met de andere leden van de journal club.
De ASO moet min. 50% van de theoretische kransen bijwonen. Bovendien moet de student zelf min. één krans geven per jaar. De beoordeling hiervan gebeurt aan de hand van het sjabjloon 'Beoordeling wetenschappelijke presentatie'.
Mogelijke leeractiviteiten:
- Journal club
- Stafvergadering
- Literatuurbespreking (neanatologie)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Praktische oefeningen in evidence-based medicine, deel 2 (pediatrie) (B-KUL-E21S1a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Dit OPO wordt in het laatste opleidingsjaar afgesloten, maar start bij de aanvang van de hogere opleiding.

De ASO woont min. 50% van de kransen bij en geeft zelf ten minste één krans. De beoordeling van de krans gebeurt aan de hand van het beoordelingssjabloon in het portfolio. Presentatie, beoordeling en aanwezigheidattesten (indien deze niet worden bijgehouden door het dienstsecretariaat) worden gedocumenteerd in het portfolio.
Voldoende aanwezigheid en een als voldoende beoordeelde presentatie resulteren in een pass voor dit OPO.
Er is een pass/fail evaluatie.