Financieel management in de gezondheidszorg (B-KUL-E01M6B)

Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- Een verantwoording geven voor het financieel doel van een zorginstelling;
- Een boordtabel opstellen;
- De inhoud en waardering van een jaarrekening (balans en resultatenrekening) van een ziekenhuis of woon- en zorgcentrum uitleggen; ze kunnen kritisch staan tegenover boekhoudcijfers
- Het wettelijk systeem van kostencalculatie toelichten en kritisch analyseren;
- De rol van de bedrijfsrevisor toelichten;
- Een financiële analyse van een zorginstelling begrijpen, zelf uitvoeren en toelichten;
- Een medische investering financieel beoordelen;
- De verschillende bedrijfseconomische methoden van kostencalculatie toelichten en begrijpen wanneer welke methode aangewezen is;
- De voor en nadelen van verschillende financiële regelingen met artsen afwegen;
- Een toepassing van ABC in een woon en zorgcentrum bespreken;
- Een inzicht geven in een budgetcyclus met nadruk op het exploitatiebudget;
- De aspecten van interne controle en elementen van interne audit toelichten.
Begintermen
De student heeft inzicht in het boekhoudjargon en de principes van boekhouden en kan een jaarrekening van een gewone onderneming lezen.
Dit betekent enerzijds dat de student weet wat boekhouden is en hoe een balans en resultatenrekening tot stand komen. Dit is kennis van het boekhoudproces (bijvoorbeeld werking van een journaal en een rekening, wat is het verschil tussen kosten en uitgaven, wat is een getrouw beeld, activa enz…). Alhoewel van de student niet verwacht wordt dat hij het boekhoudproces kan toepassen op oefeningen , is het kunnen oplossen van een eenvoudige oefening aan te bevelen .
Deze inhoud wordt meestal beschreven als eerste hoofdstuk/deel van een typisch inleidend handboek boekhouden of accountancy.
Anderzijds wordt met lezen van een balans/resultatenrekening bedoeld: weten wat de inhoud van elke rubriek is (bijvoorbeeld , wat betekenen ‘immateriële vaste activa’), én verstaan hoe de waardering ervan gebeurt (bijvoorbeeld wat zijn afschrijvingen, voorzieningen, herwaarderingen enz en welke invloed hebben ze op de balans en resultatenrekening?). Via deze kennis is de student in staat elke rubriek van de balans/resultatenrekening te begrijpen naar inhoud en waarde .
In de verdere hoofdstukken van de meeste basishandboeken boekhouden/accountancy komt deze materie aan bod. De verwachte voorkennis is ‘weten en verstaan’ en niet ‘kunnen toepassen met oefeningen’.
Als voorbeeld van mogelijk basishandboek wordt verwezen naar A. Gaeremynck en G Van Herck, Handboek algemeen boekhouden , Acco
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) (Afstudeerrichting Management) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Financieel management in de gezondheidszorg (B-KUL-E01M6a)



Inhoud
1. Doelstellingen van zorgorganisaties en boordtabellen (illustratie voor ziekenhuizen)
2. Boekhouding, wettelijke kostencalculatie, revisoraat en analyse van de jaarrekening van zorgvoorzieningen (VZW-boekhouding)
a. Ziekenhuizen
b. Andere zorg- en welzijnsvoorzieningen
3. Economische beoordeling van investeringen
4. Bedrijfseconomische kostencalculatie: overzicht methoden met voorbeelden
a. Toepassing: kostenverrekening ten laste van de honoraria in ziekenhuizen
b. Toepassing: activity based costing in een woonzorgcentrum
5. Budget- en begrotingscyclus
a. Toepassing: exploitatiebudget van een ziekenhuis
b. Toepassing : liquiditeitsbudget van een woonzorgcentrum
6. Interne controle en interne audit
Studiemateriaal
- De cursus bevat de kopies van de slides aangevuld met artikels of documenten mbt de actualiteit
- Handboek: K Kesteloot en G Van Herck, Financieel beleid voor ziekenhuizen, Acco, laatste editie.
Het vermelde studiemateriaal is verplicht.
Toelichting werkvorm
De colleges zijn deels toelichting deels interactief. Van de studenten wordt verwacht dat ze ook een opdracht uitwerken in groep (zie verder). Elk jaar wordt getracht een CFO uit een zorginstelling een bijdrage te laten leveren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Financieel management in de gezondheidszorg (B-KUL-E21M6b)
Toelichting
Het examen bestaat uit een paper en een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
De paper wordt in groep gemaakt en staat op 10 van de 20 punten.
Tijdens het mondelinge examen wordt de student bevraagd over de leerstof en over de paper die de student moest maken en staat op 10 van de 20 punten.
Het (tijdig) indienen van de paper is een voorwaarde om aan het examen te mogen deelnemen. Indien de paper niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.
Toelichting bij de inhoud en de vorm van de paper wordt gegeven tijdens de colleges en via Toledo.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansen wordt dezelfde examenvorm gehanteerd. Indien de student reeds een paper schreef, kan de student ervoor kiezen om (1) de paper niet aan te passen en het originele punt over te dragen, of (2) de paper te herwerken en opnieuw in te dienen, of (3) een nieuwe paper te schrijven.