Financiering van de gezondheidszorg (B-KUL-E01M5B)

6 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:

  • De belangrijkste actoren en economische drijfveren in diverse zorgbekostigingssystemen identificeren
  • De globale kenmerken van en evoluties in financieringssystemen in de Belgische gezondheidszorg uitleggen en het Belgisch model situeren in een internationale context
  • De impact van hervormingen in de financiering op vlak van kwaliteit, efficiëntie en toegankelijkheid inschatten
  • De organisatie en financiering van de gezondheidszorg in België beschrijven en situeren ten aanzien van andere westerse landen en voorstellen ter optimalisering van de zorgorganisatie en –financiering helpen ontwikkelen, kritisch analyseren en implementeren

De student kent de basisbegrippen uit de micro-economie.
Zie bv. Handboek KU Leuven Decoster A. (Red.), 2013, Economie, een inleiding, Leuven Universitaire Pers.
Vooral de inleiding (hoofdstuk 1-4) en het deel micro-economie (vooral hoofdstuk 5-9 en 12-13) zijn noodzakelijk om deze cursus te kunnen volgen.

 

Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Financiering van de gezondheidszorg (B-KUL-E01M5a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenEerste semester
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

1. Inzicht in systemen van gezondheidszorg:  Beveridge (national health service), Bismarck (sociale verzekeringen) en andere modellen (bv. marktwerking, gereguleerde concurrentie), internationale trends, marktwerking, …
2. Inzicht in financiële stromen in de gezondheidszorg: inkomsten (belastingen, sociale zekerheid, …), uitgaven, bevoegdheden (federaal, gemeenschappen), besluitvorming, uitvoering (rol RIZIV, ziekenfondsen, FOD, …) controle, …, evolutie budget; vergelijking België met andere OESO-landen
3. Internationale vergelijking van financieringsmechanismen (typologie van financieringssystemen, verschillen in gebruik van pathologiesystemen)
4. Financiering van ziekenhuizen: financiering BFM, dagziekenhuis, investeringen (VIPA), medische producten, conventies, …
5. Financiering van medische verstrekkingen (nomenclatuur, forfaitaire honoraria, referentiebedragen, …)
6. Financiering van geneesmiddelen en hulpmiddelen
7. Financiering van ouderenzorg: woonzorgcentra, thuiszorg, paramedische zorg, …
8. Financiering van geestelijke gezondheidszorg: ziekenhuizen, PVT, BW, art. 107
9. Financiering van andere zorg- en welzijnsvoorzieningen: thuiszorg, mensen met een beperking, wijkgezondheidscentra, …
10. Recente trends in de financiering van de zorg: pay for performance (P4P), pay for quality (P4Q), accountable care, geïntegreerde financiering

Het cursusmateriaal bestaat uit:
- Powerpointpresentaties van de docent (deze worden voor de aanvang van elk hoorcollege ter beschikking gesteld)
- Documentatiemateriaal (papers, rapporten, hoofdstukken uit boeken, …)
Hierbij wordt steeds een onderscheid gemaakt tussen ‘verplichte literatuur’ en ‘aanvullende documentatie’. Een overzicht is te vinden op Toledo.

Tijdens de colleges wordt aan de studenten op een gestructureerde manier domeinspecifieke informatie m.b.t. financieringssystemen in de gezondheidszorg aangeboden. De studenten dienen voor de les het aangeduide achtergrondmateriaal door te nemen, ter voorbereiding van de bespreking. Tijdens de hoorcolleges geeft de docent een uiteenzetting over de belangrijkste thema’s en grote lijnen. Een beperkt aantal thema’s worden door gastdocenten behandeld. Naargelang de vragen en de achtergrondkennis van de studenten worden sommige onderwerpen in meer detail uitgediept.
Van de studenten wordt,  naast de klassieke vraag- en antwoordinteracties, actieve participatie verwacht onder twee bijkomende vormen: ze komen voorbereid naar de lessen (i.e. achtergrondmateriaal op voorhand doorgenomen) en ze geven een presentatie over een vooraf vastgelegd thema, dat tot het lesmateriaal behoort.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Financiering van de gezondheidszorg (B-KUL-E21M5b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Tijdens het examen mogen alleen afgedrukte versies van de presentaties en artikels (die verschenen op Toledo) gebruikt worden.

De eindbeoordeling bevat het resultaat op het schriftelijke examen – open boek (op 14 punten van de 20) en de evaluatie van de presentatie (op 6 punten van de 20). Het schriftelijke examen bevat essayvragen en waar/vals vragen (zonder giscorrectie: 1 punt indien juist antwoord met juiste motivering, indien deels juist > 0 punten, in alle andere gevallen 0 punten).

Om te kunnen deelnemen aan het schriftelijke examen zijn studenten verplicht om een presentatie tijdens de les te geven. Zo niet, wordt dit opleidingsonderdeel beschouwd als niet afgelegd (NA) en zal de toegang tot het schriftelijke examen geweigerd worden. Enkel bij een gewettigde afwezigheid (ziekte, overmacht, …) wordt er in samenspraak met de docent een alternatieve opdracht voorzien. 

De quotering van de presentatie blijft behouden voor de tweede examenkans. Studenten die geen presentatie geven tijdens het academiejaar kunnen enkel deelnemen aan de herkansing van het schriftelijke examen, mits het maken van een alternatieve opdracht, die gequoteerd wordt op 6 punten. Studenten die een onvoldoende score behalen op de presentatie tijdens het academiejaar, hebben eveneens de mogelijkheid om een alternatieve opdracht te maken.