Bio-ethiek (B-KUL-E01E7A)
Doelstellingen
- Inzicht verwerven omtrent de ontwikkeling van de bio-ethiek als antwoord op de medische revolutie.
- Inzicht verwerven in specifieke bio-ethische themata zoals bijvoorbeeld IVF, prenatale diagnostiek, genetische screening, zwangerschapsafbreking en ouderschap.
- Het aanreiken van een referentiekader waardoor studenten in staat zijn om via zelfstudie inzicht te verwerven in bio-ethische themata.
Begintermen
De minimale voorkennis betreft een inleiding in de fundamentele ethiek.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de wijsbegeerte: ethiek (verkort programma van 62 sp.) (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024) (Leuven) 62 sp.
- Master in de wijsbegeerte (Leuven) 60 sp.
- Research Master of Philosophy (Abridged Programme) (Leuven) 60 sp.
- Research Master of Philosophy (Leuven) 120 sp.
- Microcredential filosofische propedeuse (Leuven) 50 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Courses for Exchange Students Institute of Philosophy (Leuven)
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Bio-ethiek (B-KUL-E08L5a)



Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de bio-ethiek als antwoord op de medische revolutie. Vervolgens worden enkele specifieke bio-ethische themata behandeld.
1. Een inleiding in de bio-ethiek: Hoe is de bio-ethiek ontstaan? Onderzoeksmethoden? Wetenschappelijke omkadering?
2. Beoordeling van de evoluties in:
- 2.1. de voortplantingstechnologie: In Vitro Fertilisatie, Medisch Begeleide Bevruchting met gameten en embyro’s van derden; pre-implantatie genetische diagnose; geslachtskeuze.
- 2.2. de menselijke erfelijkheid: prenatale diagnose, genetische screening.
- 2.3. zwangerschapsplanning: preventie van ongewenste zwangerschap, zwangerschapsafbreking, anticonceptie, sterilisatie.
- 2.4. wetenschappelijk onderzoek met menselijke embryo’s.
- 2.5. embryonaal stamcelonderzoek en –therapie.
- 2.6. medische beslissingen aan het levenseinde.
- 2.7. het omgaan met grensoverschrijdend gedrag, uitwisseling van vertrouwelijke informatie.
3. Beoordeling van capita selecta uit de actualiteit van het biomedisch onderzoek.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal voor de OPO omvat:
- achtergrondliteratuur
- presentaties (beschikbaar via TOLEDO)
- beeldmateriaal
- weblectures (onder voorbehoud)
Toelichting werkvorm
De lessen worden onder de vorm van hoorcolleges gedoceerd, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van activerende leeractiviteiten zoals het bediscussiëren van casusbesprekingen en heet gebruik van discussiefora.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Bio-ethiek: verdiepend (B-KUL-W0WE0a)



Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de bio-ethiek als antwoord op de medische revolutie. Vervolgens worden enkele specifieke bio-ethische themata behandeld zoals bijvoorbeeld IVF, prenatale diagnostiek, genetische screening, zwangerschapsafbreking en ouderschap.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bio-ethiek (B-KUL-E21E7a)
Toelichting
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (open boek).
Twee delen:
- theoretische/toepassingsvraag;
- het uitwerken, m.n. het uitschrijven en motiveren, van een opgegeven ethische stelling.