Kwaliteit en patiëntveiligheid (B-KUL-E00Z6A)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- De dimensies van kwaliteit definiëren en operationaliseren
- De huidige trends in kwaliteit en patiëntveiligheid internationaal situeren
- Methoden voor het verbeteren van kwaliteit en patiëntveiligheid begrijpen en toepassen
- De types kwaliteitsindicatoren beschrijven
- Nieuwe methoden en tools kritisch becommentariëren
- Relaties leggen tussen huidige trends in het gezondheidszorgbeleid en uitdagingen voor kwaliteit en patiëntveiligheid
Begintermen
- Basisprincipes van management en beleid in de gezondheidszorg
- Basisprincipes van projectmanagement
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de ziekenhuishygiëne (Leuven e.a.) 60 sp.
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) 60 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) 180 sp.
- Postgraduaat in de acute geneeskunde (Leuven) 79 sp.
- Master in de klinische biologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Kwaliteit en patiëntveiligheid (B-KUL-E00Z6a)



Inhoud
Van zorgverstrekkers, zorgorganisaties en ook beleidsmakers wordt toenemend verwacht dat zij zich aan de patiënt en maatschappij verantwoorden over het eigenlijke resultaat van de al dan niet geleverde zorg. Krijgt de patiënt steeds de actueel best mogelijke zorg in de juiste omstandigheden? Welke zijn daarbij de risico’s en lopen er zaken fout? Waarom is patiëntveiligheid een prioriteit binnen het kwaliteitsbeleid en is kwaliteit meer dan enkel veiligheid?
Om te antwoorden op deze vragen wordt vertrokken van de diverse theoretische definities en modellen over kwaliteit van zorg en wordt hun evolutie doorheen de tijd geschetst. Analyse-technieken voor kwaliteit en het ontwikkelen van kwaliteitsindicatoren worden geoefend. Ook het meten van de patiëntverwachtingen, - tevredenheid en gedeelde besluitvorming komen aan bod, evenals de bestuurlijke aspecten en impact van kwaliteit op bedrijfsresultaten. Specifieke aandacht gaat naar de huidige accrediteringsmodellen en naar hun impact op het kwaliteitsbeleid op organisatieniveau en regionaal niveau. Er wordt sterk ingespeeld op de huidige evoluties inzake kwaliteitsbeleid in Vlaanderen, België en internationaal met vele praktische voorbeelden.
Studiemateriaal
De colleges worden onderbouwd met cursusmateriaal bestaande uit handouts van de besproken presentaties en wordt aangevuld met de achterliggende wetenschappelijke literatuur. Updates van projecten, studies en internationale discussies worden gedeeld via sociale media. Studenten worden gemotiveerd om deze sociale media te volgen maar worden hier niet toe verplicht.
Toelichting werkvorm
Tijdens interactieve hoorcolleges wordt theorie aangereikt. De theorie wordt geïllustreerd en besproken aan de hand van concrete casussen van de docent en de studenten. Om de confidentialiteit en openheid te verhogen, worden deze colleges niet opgenomen op video. Naast de colleges krijgen de studenten een groepsopdracht. In groepen van 3 tot max. 4 studenten, met een verschillende vooropleiding, bespreken zij een casus waarbij een adverse event in een zorgorganisatie wordt geanalyseerd tegen de achtergrond van de leerstof die tijdens de colleges is behandeld. Elke groep dient gezamenlijk één video in.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Kwaliteit en patiëntveiligheid (B-KUL-E20Z6a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: het maken van een paper of video over een patiëntveiligheidsincident en een mondeling examen.
De paper/video staat op 8 van de 20 punten. Het tijdig indienen van de paper/video is een voorwaarde om aan het mondeling examen te mogen deelnemen. Indien de paper/video niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.
In het mondelinge examen wordt gepeild naar kennis en inzicht in de leerstof en of de student deze leerstof kan toepassen op de casus uit de groepsopdracht. Het mondelinge examen staat op 12 van de 20 punten.
De paper/video wordt in groep gemaakt. De student houdt Toledo in de gaten om tijdig bij een groep aan te sluiten. Het mondelinge examen verloopt steeds individueel.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansen wordt dezelfde examenvorm gehanteerd.
Indien de student reeds een paper/video indiende, kan de student ervoor kiezen om (1) de paper/video niet aan te passen en het originele punt over te dragen, of (2) een nieuwe paper/video over een nieuwe casus in te dienen.
De nieuwe paper/video én het mondelinge examen worden tijdens de herkansing individueel gemaakt. Indien de paper/video niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.