Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E00Z4A)

6 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- verschillende modellen van zorgorganisatie onderscheiden en hierbij duiding bij geven (historisch, gebruik, sterkte/zwakte).
- de impact van de verschillen in zorgorganisatie evalueren in functie van de 6 elementen van kwaliteit: patiëntveiligheid,  efficiëntie, effectiviteit, tijdigheid, patiëntgerichtheid en billijkheid.

Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E00Z4a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Management en beleid van de gezondheidszorg

Volgende onderwerpen komen aan bod: organisatietypologie van Mintzberg, functionele organisatie, divisionele organisatie, keten-, netwerk- en stroomorganisaties, solution shops, value added processen en facilitated networks (Christensen), clinical process innovations, zorgpaden, zorgprogramma's, zorgcircuits en zorgnetwerken, transmurale zorg, patient empowerment, coordinatie en continuiteit van zorg, multidisciplinaire teamwerking.

Verplicht: cursus, reader, artikels en cases.

Er wordt uitgebreid gebruik gemaakt van de case-method waarbij casussen aan de hand van vragen/opdrachten worden (vooraf) gelezen en in het college worden besproken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E20Z4a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen


Het examen bestaat uit een groepspresentatie over een casus (4/20 punten), een groepspaper over dezelfde casus (6/20 punten) en de bespreking van de paper tijdens een individueel mondeling examen (10/20 punten).

Deelname aan de presentatie en het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om aan het mondelinge examen te mogen deelnemen. Indien er geen presentatie plaatsvindt of de paper niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.

Bij herkansen wordt een andere examenvorm gehanteerd. Het examen bestaat hier uit een paper over een casus (10/20 punten) en de bespreking van de paper tijdens een individueel mondeling examen (10/20 punten).

Indien de student reeds een paper schreef, kan de student ervoor kiezen om (1) de paper niet aan te passen en het originele punt over te dragen, of (2) de paper te herwerken en opnieuw in te dienen, of (3) een nieuwe paper te schrijven.