Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E00Z4A)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten:
- verschillende modellen van zorgorganisatie onderscheiden en hierbij duiding bij geven (historisch, gebruik, sterkte/zwakte).
- de impact van de verschillen in zorgorganisatie evalueren in functie van de 6 elementen van kwaliteit: patiëntveiligheid, efficiëntie, effectiviteit, tijdigheid, patiëntgerichtheid en billijkheid.
Begintermen
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg (Leuven) (Afstudeerrichting Management) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E00Z4a)



Inhoud
Volgende onderwerpen komen aan bod: organisatietypologie van Mintzberg, functionele organisatie, divisionele organisatie, keten-, netwerk- en stroomorganisaties, solution shops, value added processen en facilitated networks (Christensen), clinical process innovations, zorgpaden, zorgprogramma's, zorgcircuits en zorgnetwerken, transmurale zorg, patient empowerment, coordinatie en continuiteit van zorg, multidisciplinaire teamwerking.
Studiemateriaal
Verplicht: cursus, reader, artikels en cases.
Toelichting werkvorm
Er wordt uitgebreid gebruik gemaakt van de case-method waarbij casussen aan de hand van vragen/opdrachten worden (vooraf) gelezen en in het college worden besproken.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Modellen van zorgorganisatie (B-KUL-E20Z4a)
Toelichting
Het examen bestaat uit een groepspresentatie over een casus (4/20 punten), een groepspaper over dezelfde casus (6/20 punten) en de bespreking van de paper tijdens een individueel mondeling examen (10/20 punten).
Deelname aan de presentatie en het tijdig indienen van de paper is een voorwaarde om aan het mondelinge examen te mogen deelnemen. Indien er geen presentatie plaatsvindt of de paper niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansen wordt een andere examenvorm gehanteerd. Het examen bestaat hier uit een paper over een casus (10/20 punten) en de bespreking van de paper tijdens een individueel mondeling examen (10/20 punten).
Indien de student reeds een paper schreef, kan de student ervoor kiezen om (1) de paper niet aan te passen en het originele punt over te dragen, of (2) de paper te herwerken en opnieuw in te dienen, of (3) een nieuwe paper te schrijven.