Change management en innovatie (B-KUL-E00Z1A)
Doelstellingen
Aan het einde van het opleidingsonderdeel hebben de studenten:
- inzicht in de definitie en types van innovatie
- inzicht in het proces van innovatie-strategie en innovatie-management
- inzicht in de innovatie-trends in de gezondheidszorg
- inzicht in de principes van verander-management en kennen methoden en elementen die een rol spelen bij het doorvoeren van verandering.
en kunnen de studenten:
- een plan voor promotie van innovatie uitwerken
- een verandering binnen de werkplek doorvoeren rekening houdend met de verworven inzichten
Begintermen
De student heeft (uit de Truncus Communis) een basisinzicht in zorgorganisaties en algemene wetenschappelijke principes.
De student heeft een basiskennis Engels en medische terminologie.
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak op te kunnen nemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Change management en innovatie (B-KUL-E00Z1a)



Inhoud
- de uitdagingen in gezondheidszorg, die innovatie vereisen, identificeren
- de definitie van innovatie in gezondheidszorg bepalen
- de verschillende vormen van innovatie, het innovatieproces en innovatie als businessstrategie
- de stakeholders voor innovatie identificeren
- de drivers van innovatie in gezondheidszorg worden onderzocht
- de methodes van change management als belangrijk onderdeel voor de implementatie van innovatie bespreken
- business case voor innovatie / een veranderproject uitwerken en voorstellen aan de groep
Studiemateriaal
Cursusmateriaal via Toledo. Geen specifiek handboek. Een PC is wel aan te raden, evenals presentatiefaciliteiten.
Toelichting werkvorm
Het lessenpakket omvat een combinatie van enkele interactieve hoorcolleges (ev. enkele gastdocenten), naast een aantal oefeningen die de student voorbereidt en presenteert aan de groep.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Change management en innovatie (B-KUL-E20Z1a)
Toelichting
De studenten ontwikkelen een concreet projectvoorstel over een in overleg met de docenten gekozen onderwerp in het domein innovatie of verandermanagement. Dit voorstel wordt nadien ook gepresenteerd. Het voorstel wordt kritisch bediscussieerd waarbij de assertiviteit, overtuigingskracht en kennis worden gepolst.
Het projectvoorstel staat op 14 van de 20 punten. De presentatie en de discussie staan op 6 van de 20 punten. Het (tijdig) indienen van het projectvoorstel is een voorwaarde om de presentatie te mogen geven. Indien het projectvoorstel niet tijdig wordt ingediend, krijgt de student de score NA voor het gehele opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Bij herkansen wordt dezelfde examenvorm gehanteerd. Indien de student reeds een projectvoorstel indiende, moet dit projectvoorstel herwerkt worden.