Seksuele - en genderdiversiteit: historiek, variatie en/of pathologie (B-KUL-E00M5A)
Enzlin Paul (coördinator) | Enzlin Paul | Roels Rick
POC Familiale en seksuologische wetenschappen
Doelstellingen
- De studenten kunnen de begrippen ‘seksuele oriëntatie’, ‘genderidentiteit, 'genderdysforie’, 'genderincongruentie', ‘parafilie’ en 'parafiele stoornis' definiëren en kunnen de meest gangbare verschijningsvormen van deze drie begrippen – inclusief de ontstaansfactoren, culturele sanctionering en de gezondheidsaspecten ervan – beschrijven.
- De studenten kunnen een aantal gangbare theoretische verklaringsmodellen en/of behandelingstrategieën voor mensen met genderdysforie en/of parafilie(ën) beschrijven en met elkaar in verband brengen.
- De studenten zijn zich bewust van de wetenschappelijke en maatschappelijke vragen en knelpunten over wat ‘seksuele oriëntatie’, ‘genderidentiteit', 'genderincongruentie' en 'genderdysforie’ en“(ab)normale” seksualiteit is en kunnen over deze thema's een wetenschappelijk gefundeerde mening formuleren.
- De studenten zijn zich bewust van de eigen professionele en persoonlijke normatieve opvattingen over gender, genderidentiteit, seksuele oriëntatie en “(ab)normale” seksualiteit en wat hiervan de consequenties voor klinisch - en preventiewerk (kunnen) zijn.
- De studenten kunnen de theoretische modellen op voorbeeldcasussen toepassen.
- De studenten kunnen de waarde van specifieke klinische interventies evalueren vanuit een theoretische achtergrond én de effectiviteit ervan inschatten.
Begintermen
- Van de studenten wordt een algemene en inleidende kennis van de psychologie, sociologie en biologie/fysiologie en recht in relatie tot seksualiteit verondersteld.
- Van de studenten wordt bovendien verwacht dat ze voorafgaand aan de cursus nadenken over de volgende vragen:
- Wat versta jij onder atypische, abnormale, ongewone, gestoorde en ongezonde seksualiteit?
- Welke gevoelens roepen homoseksualiteit, genderdysforie ('zich gevangen voelen in het verkeerde lichaam') en deviante seksualiteit bij je op?
- Welke invloed zouden je eigen opvattingen en gevoeligheden over homoseksualiteit, genderdysforie en seksuele deviantie op jouw (toekomstige) professionele handelen kunnen hebben?
Er moet voldaan zijn aan de toelatingsvoorwaarden van de opleiding om dit vak te kunnen opnemen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Master in de seksuologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de specialistische geneeskunde (Leuven) 180 sp.
- Postgraduaat in de acute geneeskunde (Leuven) 79 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Seksuele - en genderdiversiteit: historiek, variatie en/of pathologie (B-KUL-E00M5a)
4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Familiale en seksuologische wetenschappen
Inhoud
Deel gedoceerd door Paul Enzlin omvat o.a.
- Seksuele oriëntatie met aandacht voor o.a. de definitie en ontwikkeling van een hetero-, homo-, bi- en aseksuele oriëntatie, de (gezondheids)problemen van homo- en biseksuelen en de begrippen minderheidsstress, homofobie en heteronormativiteit.
- Genderincongruentie en genderdysforie met aandacht voor definitie, gangbare theorieën over typische en atypische genderonderwikkeling en de stand van zaken m.b.t. de behandeling van mensen met een (ernstige vorm van) genderdysforie.
Deel gedoceerd door Rick Roels omvat o.a.
- Parafilieën en aanverwante stoornissen (bijv. 'seksuele verslaving' of 'hyperseksualiteit') met aandacht voor:
- Definitie(s) van de termen parafilie en aan parafilie verwante stoornissen als hyperseksualiteit, seksueel compulsief gedrag
- (Ab)normaliteit, met bijzondere aandacht voor het onderscheid tussen statistische en psychopathologische visies op abnormaliteit
- Theoretische modellen (geordend in abnormaliteits- en normaliteitstheorieën)
- Diagnostiek en behandeling
- Effectiviteit van interventies
- Aanvullende specifieke topics:
- BDSM
- Sekssomnia
- De Clérambault en soortgelijke psychiatrische beelden
Studiemateriaal
Het studiemateriaal voor dit OPO omvat:
- PowerPointpresentaties die in de colleges worden gebruikt en die via TOLEDO aan de studenten worden aangeboden.
- Voor beide delen geldt dat er extra wetenschappelijke teksten worden gebruikt die in de vorm van een 'reader' aan de studenten ter beschikking worden gesteld
Toelichting werkvorm
Voor beide docenten geldt dat ze streven naar interactief onderwijs. Dat betekent dat van de studenten wordt verwacht dat zij actief deelnemen aan de colleges: reflecteren over de gegeven inhoud, daarover in dialoog gaan, vragen stellen, kritische reflecties geven en participeren aan discussies zowel in duo's als in groep.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Seksuele - en genderdiversiteit: historiek, variatie en/of pathologie (B-KUL-E20M5a)
Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen
Toelichting
ALGEMEEN
- Het examen voor de twee delen gaat door op één examenmoment. Het schriftelijk examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen met giscorrectie.
- De eindscore per student komt tot stand door het bepalen van het rekenkundig gemiddelde van de punten die op elk deel werden behaald en waarbij beide onderdelen voor de helft van de punten meetellen. Om een voldoende te kunnen behalen op het gehele vak, dient voor elk onderdeel een voldoende te worden behaald. Indien een student niet slaagt op één van beide delen en wanneer het rekenkundig gemiddelde groter dan of gelijk is aan 10/20, wordt het rekenkundig gemiddelde bijgesteld naar een onvoldoende (9/20).
- Bij een herkansing moet een student beide delen opnieuw afleggen. Er worden geen deelvrijstellingen toegekend.
SPECIFIEK
- Voor het deel van Paul Enzlin zijn de examenvragen open vragen, die elk een representatief deel/thema van de leerstof bestrijken, aangevuld met meerkeuzevragen (waarbij giscorrectie wordt toegepast).
- Voor het deel van Rick Roels zijn de examenvragen open vragen, die een representatief deel/thema van de leerstof bestrijken, aangevuld met meerkeuzevragen (waarbij giscorrectie wordt toegepast).
- Het eindresultaat is het gemiddelde van de resultaten op de twee delen.
Toelichting bij herkansen
BIj herkansing gelden dezelfde regels. Studenten moeten beide delen terug afleggen. Er worden geen deelvrijstellingen toegekend