Lineaire optimalisatie (B-KUL-D0X37A)
Doelstellingen
Op het einde van de cursus is de student in staat om:
• Het domein operationeel onderzoek en lineaire programmering (LP) te situeren.
• Diverse LP problemen te formuleren.
• LP problemen grafisch op te lossen en te interpreteren.
• De simplex methode toe te passen en de wiskundige eigenschappen te begrijpen en toe te passen.
• Startoplossingen te bepalen van een LP.
• Gevoeligheidsanalyse uit te voeren en te begrijpen.
• Dualiteit, het dualiteitstheorema en de toepassingen ervan te begrijpen en te berekenen.
• Data envelopment analysis toe te passen.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat de student de basisprincipes en rekenvaardigheden uit de algebra beheerst.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE07E : Linear Optimisation
D0H45A : Lineaire optimalisatie
HBN26A : Lineaire optimalisatie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Kortrijk) (Doorstroomoptie HIRB) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Kortrijk) (Optie HIR) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Lineaire optimalisatie (B-KUL-D0X37a)
Inhoud
•Het vak behandelt de volgende onderwerpen:
• Inleiding tot operationeel onderzoek en lineaire programmering
• LP formuleringen
• Grafische methode
• Simplex methode
• Bepalen van startoplossingen
• Gevoeligheidsanalyse
• Duale formuleringen en eigenschappen
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
• W. Winston, 4th Edition, Operations Research, beschikbaar via Ekonomika Cursusdienst
• Additioneel materiaal (slides, oefeningen, artikels, …) wordt op Toledo geplaatst
• De cursus volgt niet noodzakelijk de structuur van het boek. Extra materiaal zal toegevoegd worden en besproken in het hoorcollege. Alle materiaal dat behandeld is in de les is examenstof.
Toledo
*Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
Toelichting werkvorm
De focus van de cursus ligt op het toelichten en uitleggen van de inhoud. Van de student wordt er verwacht dat ze de concepten, modellen en toepassingen uit de lessen kritisch benaderen en kunnen toepassen.
Tijdens het semester dienen een aantal taken opgelost te worden in kleine groepjes (2 à 3 studenten). De studenten krijgen feedback.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Lineaire optimalisatie (B-KUL-D2X37a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
*Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen en bestaat uit open vragen. De student kan tijdens het examen gebruik maken van een rekenmachine en het formularium dat bij de examenkopij wordt voorzien.
*De vaardigheidstoets bestaat uit huistaken waarin concepten en berekeningen analoog aan die behandeld in het hoorcollege toegepast moeten kunnen worden.
*De inleveringstermijn en deadline van de taken worden vastgelegd door de docent en via Toledo meegedeeld.
Bepaling eindresultaat
*Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
*Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
•De huistaken worden beoordeeld op 10% van de punten.
•Het afrondend examen wordt beoordeeld op 90% van de punten.
*Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien de student niet deelneemt aan een huistaak, krijgt hij/zij een nul op die huistaak.
*Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor een huistaak niet wordt gerespecteerd, is de score op die huistaak een nul tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Tweede examenkans
*Voor studenten die bij de eerste examenkans zowel de huistaken hebben afgelegd als ook het schriftelijk examen geldt dat de evaluatiekenmerken en/of de bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.Voor deze studenten maken de taken geen deel meer uit van de evaluatie en bestaat de beoordeling alleen uit het examen.
*Voor studenten die bij de eerste examenkans wel de huistaken hebben afgelegd, maar niet hebben deelgenomen aan het schriftelijk examen geldt voor de tweede examenkans dat de taken worden beoordeeld op 10% van de punten en het afrondend examen op 90% van de punten. De bepaling van het eindresultaat komt in dit geval dus overeen met die van de eerste examenkans.