Seminarie methoden voor economische analyse (B-KUL-D0W64A)

6 studiepuntenNederlands39 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

De studenten aanleren hoe ze zelfstandig een onderzoek in de economische wetenschappen moeten voeren.  Zo maken we duidelijk de koppeling tussen onderwijs en onderzoek.  Bovendien laat het ons toe om de kwantitatieve en economische vakken te integreren.
 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
* een economisch-wetenschappelijke onderzoeksvraag herkennen en formuleren
* kwantitatieve informatie verzamelen en verwerken aangaande deze onderzoeksvraag
* de onderzoeksresultaten op een wetenschappelijke manier rapporteren


De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten)
- met succes afgerond: D0W10 Wiskunde voor bedrijfseconomen
- afgerond: D0W17 Bedrijfseconomie en D0W12 Inleiding tot de economie
  
Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op http://www.econ.kuleuven.be/ond/bachelordiplomaruimte

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Seminarie methoden voor economische analyse (B-KUL-D0W64a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum39 urenBeide semesters
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

In dit opleidingsonderdeel wordt aangetoond hoe studenten zelfstandig een onderzoek in de economische wetenschappen moeten voeren.  De kwantitatieve en economische vakken worden geïntegreerd, met aandacht voor een duidelijke koppeling tussen onderwijs en onderzoek.
 

Alle facetten van een economisch onderzoek worden doorlopen:

  • Literatuuronderzoek doen en een onderzoeksvraag formuleren  (studenten laten kennis maken met het aanwezige materiaal in de fysische en digitale bibliotheek en hen begeleiden om de juiste bronnen te vinden);
  • Opzoeken en efficiënt opslaan van kwantitatieve gegevens;
  • De gegevens verwerken en  het onderzoek uitvoeren (onder begeleiding van doctoraatstudenten die de studenten eventueel ook inleiden in de nodige softwarepakketten).; 
  • De resultaten rapporteren en voorstellen aan de medestudenten (de studenten het gebruik van Scientific Workplace (SWP) aanleren en ze helpen om een gestructureerde presentatie op te stellen).

Gebruikt studiemateriaal:
Cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld vie Toledo
 
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal:
* Bagby S., Creating Documents with Scientific Workplace & Scientific word, Version 5, MacKichan Software Inc.
* Becker W.E., M. Watts en S.R. Becker, Teaching economics: more alternatives to chalk and talk, Edward Elgar Publishing Inc.
* Crauwels M. en L. West, Wetenschap communiceren. Tips voor het schrijven over en het presenteren van wetenschappelijk onderzoek, Acco.
* Thompson W.,  A guide for the Young Economist, MIT Press.
* Varian H., What have I learned about writing economics, Journal of economic methodology.- Inleidende artikels in de verschillende onderzoeksdomeinen van de doctoraatstudenten.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.

  • Inleidende hoorcolleges met betrekking tot het raadplegen van de aanwezige bronnen en het voeren van een onderzoek.
  • Seminaries waarin de studenten hun onderzoek en hun gebruikte methodes voorstellen.
  • Werkcolleges waarin de nodige vaardigheden worden uitgelegd.  Voorbeelden van vaardigheden zijn:  gericht de (digitale) bibliotheek doorzoeken, een rapport schrijven in SWP, een presentatie opstellen.
  • Individuele begeleiding gedurende het onderzoeksproces.
  • Schrijven van een rapport.- Presentatie van de resultaten aan de medestudenten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Seminarie methoden voor economische analyse (B-KUL-D2W64a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk


Evaluatiekenmerken

Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), op basis van permanente evaluatie (zonder examen tijdens de examenperiode). Hierbij wordt rekening gehouden met schriftelijke onderzoekspaper, de presentatie van de paper en medewerking tijdens contactmomenten.

Bepaling examenresultaat

Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20, volgens onderstaande weging:

De punten worden gegeven op basis van 3 elementen:
- paper (50%)
- presentatie paper (25%)
- medewerking tijdens contactmomenten (25%)

Evaluatie opdracht/paper
Deadline:
De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de titularis en via Toledo meegedeeld.
 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Evaluatie:
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. 

Tijdens de derde examenperiode (herexamens) maakt de opdracht/paper opnieuw deel uit van de eindbeoordeling:
De (groeps)opdracht/paper kan opnieuw ingediend worden voor de derde examenperiode. Eventueel kan de student vooraf verbeteringen aanbrengen. Het toegekende cijfer in de derde examenperiode wordt op een zelfde wijze verrekend als in de eerste zittijd.