Onderzoeksmethodologie (B-KUL-D0T98A)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de kenmerken van verschillende soorten wetenschappelijk onderzoek toelichten en kritisch vergelijken
-een bedrijfseconomische probleemstelling en/of onderzoeksvraag afbakenen en een onderzoekbare hypothese opstellen
- de belangrijkste componenten van een bedrijfseconomisch onderzoeksproces weergeven
-via verschillende technieken primaire en secundaire data verzamelen, synthetiseren en evalueren, met gebruik van ICT-toepassingen en vaardigheden voor databeheer en -rapportering
- bestaande kwantitatieve en kwalitatieve analyses analyseren,begrijpen, interpreteren en imiteren
- bestaand onderzoek kritisch benaderen op vlak van validiteit, betrouwbaarheid en generaliseerbaarheid van de bijhorende onderzoeksresultaten
- een wetenschappelijk discours voeren in schriftelijke en mondelinge communicatie en rapportering over wetenschappelijk onderzoek
- aantonen hoe een algemeen onderzoeksethiek gerespecteerd wordt (plagiaatdetectie, bronvermelding, …)
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel beheerst de student een basis statistiek, zoals aangebracht in een opleidingsonderdeel 'Bedrijfsstatistiek'.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderzoeksmethodologie (B-KUL-D0T98a)



Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt een eerst een overzicht gegeven worden van algemene onderzoeksconcepten en typische onderzoeksmethoden. Je maakt daarna specifiek kennis met alle deelaspecten van wetenschappelijk onderzoek in een (bedrijfs)economische omgeving en ontwikkelt een toolbox voor wetenschappelijk onderzoek in de verschillende functionele domeinen van een bedrijf. Je doorloopt daarbij het onderzoeksproces van onderzoeksprobleem tot en met het rapporteren van de onderzoeksbevindingen.
Kenmerken en componenten van economisch en bedrijfswetenschappelijk onderzoek
o Kenmerken van (bedrijfs/economisch) onderzoek
o Typische componenten van een onderzoeksproces en hun samenhang
o Onderzoekfilosofieën en - benaderingen
Formuleren van een onderzoeksonderwerp
o Kenmerken van een goed onderzoeksonderwerp
o Ontwikkelen en verfijnen van onderzoekideeën
o Belang van theorie
o Formuleren van onderzoeksvragen en hypothesen
Relevante literatuur opzoeken, doornemen en samenvatten
o Opzoeken van literatuur
o Kritisch evalueren van literatuur
o Samenbrengen en samenvatten van literatuur
o Correct refereren
Onderzoeksmethode
o Exploratief/beschrijvend/causaal onderzoek
o Longitudinaal vs. cross-sectioneel onderzoek
Datatechnieken
o Secundaire bronnen
o Vragenlijsten
o Experimenten
o Interviews, observaties, participatieve technieken
o Simulaties
Data-analyse
o Kwantitatieve analyses
o Kwalitatieve analyses
Uitschrijven en communiceren van onderzoeksresultaten
o Structuur wetenschappelijk rapport
o Wetenschappelijke schrijfstijl
o Validiteit, betrouwbaarheid en generaliseerbaarheid van onderzoeksresultaten
o Aanbevelingen voor verder onderzoek en voor praktijk
Onderzoeksethiek
Studiemateriaal
Handboek
*Toledo wordt gebruikt bij deze leeractiviteit voor het aanbieden van studiemateriaal en onderzoeksartikelen ter illustratie van de geïntroduceerde concepten en toepassingen van onderzoek in de verschillende functionele domeinen van een bedrijf.
Toelichting werkvorm
Van de studenten worden volgende leeractiviteiten verwacht:
o Studenten wonen de hoorcolleges bij.
o Studenten maken zich de basisbegrippen eigen die aangereikt worden tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
o Studenten passen de aangereikte leerstof toe op specifieke casussen of oefeningen; ter voorbereiding van de colleges moeten de studenten deze casussen of oefeningen voorbereiden.
o Studenten analyseren kritisch wetenschappelijke papers, die tijdens de colleges worden bediscussieerd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderzoeksmethodologie (B-KUL-D2T98a)
Toelichting
EVALUATIEKENMERKEN
Het examen is een schriftelijk, gesloten boek-examen en bestaat helemaal uit meerkeuzevragen met giscorrectie. De student kan een bonuspunt verdienen door een half uur mee te werken aan onderzoek. Dit is vrijblijvend.
BEPALING EINDRESULTAAT
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
- Het eindresultaat is de som van het examencijfer en het bonuspunt. Merk op dat een eindresultaat van 20/20 behaald kan worden zonder bonuspunt, enkel gebaseerd op het examen. Als de som van het examencijfer en het bonuspunt hoger is dan 20, dan is het eindresultaat 20.
TWEEDE EXAMENKANS
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Het bonuspunt kan worden overgedragen naar de derde examenperiode, maar niet naar het volgende academiejaar.