Marketing (B-KUL-D0R66A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- tonen dat hij/zij kennis en inzicht heeft in de basisconcepten van marketing
- op basis van een marketingplan, een marketingstrategie en -tactiek ontwikkelen en dit aan de hand van een grondige interne en externe analyse (voor bestaande producten/markten)
- maatstaven/metrics formuleren, die toelaten de effectiviteit en efficiëntie van de marketinginspanningen te meten
- de planningsprincipes ook toepassen in een internationale context
- naast verticaal denken (binnen bestaande producten/markten) ook lateraal/ondernemend denken met het oog op nieuwe groeibewegingen (nieuwe producten/markten)
- oog hebben voor ondersteunend onderzoek bij marketingplanning met specifieke aandacht voor het maken van mogelijke foute assumpties, het juist inschatten van causale verbanden, enz.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: master in de toegepaste economische wetenschappen / Master of Business Economics (Leuven) 61 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023)(Leuven) 60 sp.
- Master in de beleidseconomie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Master in het management (Programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur / Master of Business Engineering (Leuven) 99 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master handelsingenieur in de beleidsinformatica / Master of Business and Information Systems Engineering (Leuven) 111 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Marketing (B-KUL-D0R66a)
Inhoud
Marketingplanning (bestaande producten/markten)
- Externe analyse (analyse van afnemers, concurrenten, markt en omgeving)
- Interne analyse (competentie-, prestatie- en organisatie-analyse)
- Marketingstrategie (financiële doelstellingen, targeting, positionering)
- Marketingtactiek (product, prijs, distributie, communicatiebeleid)
- Marketingevaluatie (evaluatiemaatstaven/KPI's, marktonderzoek, consistentiecontrole)
- Implementatie (taken/budgettering)
- Internationale marketing
Ondernemende marketing (nieuwe producten/markten)
- Opbouw van waarde: van lead users tot mainstream markt (massa)
- De marketingmiddelen binnen ondernemende marketing (storytelling, partnerships, social media, …)
Ondersteunend onderzoek bij marketingplanning
- Maken van mogelijke foute assumpties (cognitive biases)
- Kiezen, definiëren en operationaliseren van de juiste constructs/variabelen en analyseren van de onderlinge verbanden (causal maps)
Studiemateriaal
VERPLICHT:
a) Handboek M. Logman, Marketingplan, De kunst van het in- en uitzoomen. Stapsgewijs model met checklists, tools en tips, uitgeverij Garant (laatste editie!).
b) wetenschappelijke artikels
Facultatief (vrijblijvend):
Kotler, Logman et al.Principes van marketing (laatste editie)
Toledo
- Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
HOORCOLLEGES EN PAPEROPDRACHT.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Marketing (B-KUL-D2R66a)
Toelichting
EVALUATIEKENMERKEN
De evaluatie bestaat uit:
(a) een permanente evaluatie aan de hand van een groepspaper (met meerdere deelopdrachten)
(b) een schriftelijk, openboek examen bestaande uit meerkeuzevragen met giscorrectie over de ganse leerstof, waarbij "mogelijk" bij sommige antwoorden bij de meerkeuzevragen meer duiding gevraagd wordt (bvb. berekening van hoe u tot de oplossing bent geraakt, invulling van woorden op stippellijnen bij het meerkeuze-antwoord, enz.)
BEPALING EINDRESULTAAT
- Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De paper en het schriftelijk examen worden elk voor 50% gewogen in het eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. De student moet voor beide deelevaluaties (de paper alsook het schriftelijk examen) geslaagd zijn opdat hij/zij slaagt voor het opleidingsonderdeel.
- Een onvoldoende op de paper kan niet gecompenseerd worden door het schriftelijk examen én vice versa, waardoor het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20 wordt gereduceerd.
- Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
- Indien de vastgelegde inleveringstermijn van de groepspaper (met meerdere deelopdrachten) niet wordt gerespecteerd, wordt de beoordeling van het betrokken onderdeel meegeteld als een 0-score, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Toelichting bij herkansen
TWEEDE EXAMENKANS
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Wanneer de student voor één van de onderdelen (de paper of het examen) geslaagd is tijdens de eerste examenkans, kunnen die punten overgedragen worden naar de tweede examenkans. De student dient dit uitdrukkelijk “voor” de tweede examenkans per E-mail aan de docent aan te vragen. Indien hij/zij niet geslaagd is voor de paper of nog deze niet heeft afgelegd tijdens de eerste examenkans, wordt per E-mail afgesproken met de docent wanneer ten laatste de paper voor de tweede examenkans moet ingediend (gemaild) worden. Indien men niet geslaagd is voor het schriftelijk examen dan volgt men gewoon het vast geprogrammeerd examenmoment voor de tweede examenkans.