Rechtseconomie (B-KUL-D0O21A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student inzicht in de economische analyse van rechtregels, wetgeving, ...
Bedoeling is dat de student zich een oordeel kan vormen over de efficientie van rechtregels. Daarbij wordt expliciet rekening gehouden met strategisch gedrag van de onderhorigen evenals asymmetrische informatie langs de zijde van de regelgever.
Er wordt vertrokken van de klassieke prijstheoretische onderbouw die aan de grondslag lag van de Chicago School in "Law and Economics", met ondermeer aandacht voor het Coase theorema. Vrij snel wordt de moderne, speltheoretisch onderbouwde aanpak geïntroduceerd. Hier gaat de aandacht naar het mogelijk strategisch gedrag van de rechtssubjecten, evenals de asymmetrie in informatie die de wetgever/regelgever tegenkomt. Het centraal begrip van "Mechanism Design Theory " die stelt hoe de maatschappij slechts maakbaar is in de mate dat de regelgever beschikt over de nodige instrumenten om de burgers te motiveren ("Incentive compatibility") en aan boord te houden ("voluntary participation") is daardoor een cruciaal onderdeel.
In laatste instantie wordt ingegaan op de nog recentere ontwikkelingen die vanuit de "Behavioral Law and Economics" komen. Gedragingen die niet stroken met de klassieke prijstheorie en daardoor wel eens als "irrationeel gedrag" worden aangemerkt worden kort beschreven en de implicaties ervan voor het domein van Law and economics geschetst.
Vanuit de klassieke prijstheorie, de speltheorie en mechanism design, en tenslotte de "behavioral" ontwikkelingen wordt de student dus een referentiekader aangereikt om een oordeel te vormen over veschillende domeinen van de wetgeving, zoals het aansprakelijkheidsrecht, het mededingingsrecht, contracten enz. Het is de bedoeling daarbij eerder de grote principes van de wetgeving te analyseren eerder dan concrete regels te analyseren, alhoewel deze laatste als casus worden gebruikt.
Begintermen
Volgtijdelijkheid
De student heeft volgende opleidingsonderdelen (of equivalenten):
Een inleidend college Economie
Een inleidend college Micro-economie
Een inleiding wiskunde voor Economen
met succes beëindigd.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Rechtseconomie (B-KUL-D0O21a)
Inhoud
Er wordt ingegaan op de elementaire speltheoretische en micro-economische fundering van de rechtseconomie. De bekomen inzichten worden toegepast op regelgeving inzake:
-productaansprakelijkheid
-veiligheid
-financiëel toezicht
-bescherming van intellectuele eigendom
Bovenstaande opsomming is niet exhaustief en topics wijzigen elk jaar.
Studiemateriaal
Er worden enkele hoofdstukken uit de basisteksten van de Rechtseconomie bestudeerd, met name:
D. Baird,R. Gertner en R. Picker, 1994,Game Theory and the Law, Harvard Univ. Press., Cambridge, Massachusetts
en
R. Cooter en T. Ulen, Law and Economics, 2004,Addison Wesley, Boston.
en/of
E. Rasmussen,Games and Information, 2007, 4e, Blackwell
De basisinzichten worden aangevuld met literatuur die wordt doorgegeven via TOLEDO.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Rechtseconomie (B-KUL-D2O21a)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Evaluatie derde examenperiode
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode, overeenkomstig het semester waarin het opleidingsonderdeel staat geprogrammeerd, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken van de derde examenperiode zijn gelijk aan deze van de eerste of tweede examenperiode.