Interdisciplinair onderzoeksseminarie ERB (B-KUL-D0N69A)

4 studiepuntenNederlands23 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
POC Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde

De leerresultaten worden geëvalueerd voor een interdisciplinair onderzoeksseminarie dat zich situeert in het vakgebied van de opleiding en het gekozen deeldomein (major/specialisatie), indien van toepassing.

  • De student verzamelt en selecteert doelgericht relevante informatie uit de wetenschappelijke literatuur.
  • De student reflecteert kritisch over (bevindingen uit) bestaand onderzoek.
  • De student integreert informatie uit bestaand onderzoek in functie van de vraagstelling.
  • De student geeft de beschreven wetenschappelijke bevindingen op een correcte manier weer.
  • De student refereert adequaat aan gebruikte bronnen, zowel in de tekst als in de referentielijst.
  • De student formuleert duidelijke en afgebakende onderzoeksvragen en duidt de relevantie hiervan.
  • De student tekent een zinvol, haalbaar en verifieerbaar onderzoeksopzet uit met gepaste onderzoeksmethodes en analysetechnieken.
  • De student motiveert de gemaakte methodologische keuzes.
  • De student neemt initiatief, werkt zelfstandig en nauwgezet aan de masterproef.
  • De student gaat op een constructieve manier om met de verkregen feedback.

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Interdisciplinair onderzoeksseminarie: Onderzoeksmethodes (B-KUL-D0N69a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College22 urenBeide semesters
POC Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde

In deze onderwijsleeractiviteit worden de principes en methodes van onderzoek in zowel de (bedrijfs)economie als het recht toegelicht, specifiek toegespitst op het schrijven van een masterproef.
Tevens worden rechtseconomische papers bestudeerd. Daarbij wordt de aandacht gevestigd op de verschillen tussen juridisch-wetenschappelijke en economisch-wetenschappelijke methodes. Ook de doorwerking van deze verschillen in "law and economics" papers wordt onderzocht door een aantal "law and economics" papers grondig te bestuderen. De studenten wonen tevens minstens twee sessies van de Heremans-lectures bij (februari of maart), die in het seminarie achteraf kritisch worden besproken. Er wordt ook een sessie besteed aan de praktische toepassing van "law and economics" door in te gaan op economische impact assessments van nieuw in te voeren wetgeving.

Interactieve colleges met verplichte aanwezigheid.
 

2 sp. Interdisciplinair onderzoeksseminarie: masterproef (B-KUL-D0N99a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef1 urenBeide semesters
POC Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde

In deze onderwijsleeractiviteit worden de principes en methodes van onderzoek in zowel de (bedrijfs)economie als het recht toegepast bij het formuleren van onderzoeksvragen, het uitwerken van een onderzoeksopzet en een literatuurstudie, uitmondend in een intermediaire versie van de thesis.

De masterproef heeft tot doel de studenten een wetenschappelijk onderzoek te laten uitvoeren en hierover te rapporteren (zowel schriftelijk als mondeling). De student werkt zelfstandig (individueel of in groep), maar onder begeleiding van een promotor.

Algemeen geldt met betrekking tot het onderwerp van de masterproef:

  • Het onderwerp sluit aan bij het vakgebied van de opleiding en het gekozen deeldomein (specialisatie/major), indien van toepassing
  • De onderzoeksopdracht dient aan te sluiten bij het onderzoek of de specialisatieterreinen van de promotor (die de aanpak en de totstandkoming van het werk begeleidt).
  • De student heeft bij de uitwerking van zijn onderzoek mogelijkheid om samen te werken met het werkveld (maar dit is niet voor elk topic of bij elke promotor gegarandeerd).

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.

Verplicht studiemateriaal

Het verplicht studiemateriaal hangt af van het gekozen onderwerp voor de masterproef en is te bespreken met de promotor.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Het facultatief studiemateriaal hangt af van het gekozen onderwerp voor de masterproef en is te bespreken met de promotor. Studenten dienen gebruik te maken van relevante wetenschappelijke artikels en literatuur die ze zelf opzoeken via bv. elektronische databanken (o.a. LIMO of Google Scholar).

De opzet en de planning van deze onderwijsleeractiviteit wordt uitgelegd in het openingscollege en in de syllabus. Verdere communicatie verloopt via TOLEDO. Studenten werken aan de intermediaire versie van de thesis onder begeleiding van hun promotoren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Interdisciplinair onderzoeksseminarie ERB (B-KUL-D2N69a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Evaluatiekenmerken

OLA Interdisciplinair onderzoeksseminarie: onderzoeksmethodes

De evaluatie van dit onderdeel is gebaseerd op de aanwezigheid en medewerking tijdens contactmomenten

OLA Interdisciplinair onderzoeksseminarie: masterproef

  • De evaluatie voor dit onderdeel is gebaseerd op de literatuurstudie (beoordeeld door de promotoren).
  • De deadlines voor het indienen van de onderzoeksvoorstellen en literatuurstudie worden bekend gemaakt via Toledo.
  • De intermediaire thesis wordt beoordeeld door de promotoren van de grote en kleine paper (geslaagd/niet geslaagd).

 

Bepaling eindresultaat

  • Er wordt voor deze evaluatie gewerkt met een geslaagd/niet geslaagd beoordeling.
  • Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld in het examenreglement en via Toledo.
  • Indien de student niet deelneemt aan de contactmomenten, krijgt de student ‘NA’ (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
  • Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor de literatuurstudie niet wordt gerespecteerd, wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel ‘NA’ (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
  • De student moet slagen op beide afzonderlijke onderdelen (‘Interdisciplinair onderzoekseminarie: onderzoeksmethodes’ en ‘Interdisciplinair onderzoeksseminarie: masterproef’) om het interdisciplinair onderzoeksseminarie succesvol af te ronden.

De bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.

Een student die niet geslaagd was voor het onderdeel ‘Interdisciplinair onderzoeksseminarie: onderzoeksmethodes’ licht tijdens de derde examenperiode in een mondeling examen enkele rechtseconomische papers toe. Een student die niet geslaagd was voor het onderdeel ‘Interdisciplinair onderzoeksseminarie: masterproef’ dient de literatuurstudie te herwerken. Indien een student tijdens de eerste examenkans geslaagd was op één van beide onderdelen, wordt het resultaat van dit onderdeel overgezet naar de derde examenperiode. Ook bij de tweede examenkans moet de student slagen op de afzonderlijke onderdelen om voor het interdisciplinair onderzoeksseminarie te kunnen slagen. Het resultaat wordt uitgedrukt met een geslaagd/niet geslaagd beoordeling.