Softwareontwerp en programmeren 2 (B-KUL-D0H55A)
Doelstellingen
Na dit onderdeel is de student in staat:
DEEL 2
(algemeen)
- Om te gaan met verschillende Python en Java modules in grotere programma's en notebooks
(objectgeoriënteerd)
- Het belang te begrijpen van inkapseling en overerving
- Te werken met objecten, methoden en overerving
- De business logica van een programma te beschrijven in objectklassen
(dataverwerking)
- Data in te laden en te verwerken
- Verschillende types data te visualiseren
- Basissanalyses uit te voeren op deze data
- Netwerken te visualiseren en te analyseren
- Data van het web te verzamelen
- Basis tekstverwerking toe te passen
Begintermen
Deel 1 (Software ontwerp en Programmeren 1)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Software-ontwerp en programmeren (deel 2) (B-KUL-D0I67a)
Inhoud
1. OBJECTGEORIENTEERD PROGRAMMEREN
- Objecten en methoden
- Inheritance/overerving: Enkelvoudige en meervoudige overerving, Virtuele methoden
- Objectklassen en bibliotheken
2. Data verwerking
- Inlezen en verwerken van data
- Voorstellen en analyseren van data
- Datavisualisatie met verschillende visualisatiepakketten
3. GEVORDERDE TOEPASSINGEN
- Netwerkanalyse
- Textverwerking en -analyse
- Verzamelen van webdata
Studiemateriaal
Aangeraden studiemateriaal:
Het handboek van Softwareontwerp en Programmeren geeft een nuttige basisachtergrond: Softwareontwerp en Programmeren in Python 3, Ignace Van de Woestyne & Jan Vanthienen, ISBN 9789463448192, ACCO Uitgeverij, 2018
https://www.acco.be/nl-be/items/9789463448192/Softwareontwerp-en-Programmeren-in-Phython-3
Verplicht studiemateriaal:
Studiemateriaal (vooral Jupyter notebooks die een apart topic behandelen) wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Omvat zowel de hoofdnotebooks als de oefeningen.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
College met demonstraties, voorbeelden en oefeningen.
Verplichte oefeningen (met verbetering).
Tussentijdse toetsen
De sessies en het cursusmateriaal zijn een belangrijke bron van informatie. Programmeren kan echter enkel geleerd worden door het te doen. Daarom zijn er taken te maken op computer en in te dienen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Softwareontwerp en programmeren 2 (B-KUL-D2H55a)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
* Het resultaat wordt uitgedrukt met een geheel getal op 20
* Er is een semestertaak die in groep moet gemaakt worden op hoogstens 40% van de punten
* Tijdens het semester zijn er verplichte taken. De oefeningen moeten ingediend worden zoals aangeduid op Toledo, deze oefeningen worden beoordeeld op maximaal 20% van de punten
* Indien een groot deel van de oefeningen niet werd ingediend, tenzij om een zwaarwichtige reden, worden 5 punten afgetrokken van de eindbeoordeling
Examenkenmerken
* Het examen bestaat telkens uit een oefening op computer
* Op het examen mag gebruik gemaakt worden van materiaal dat zal aangegeven worden via Toledo
Toelichting bij herkansen
De beoordeling in de derde examenperiode verschilt van deze in de eerste/tweede examenperiode:
* In de derde examenperiode worden de oefeningen of deelexamens niet opnieuw in rekening gebracht. Het examen telt voor de volle 20 punten mee.