Mens en organisatie (HIR) (B-KUL-D0H24A)

6 studiepuntenNederlands69 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om
* concepten uit te leggen en toe te lichten over de verschillende manieren waarop de activiteiten en processen in bedrijven georganiseerd kunnen worden.
* te begrijpen en te analyseren hoe  bepaalde organisatievormen een effect hebben op de werking van de organisatie, de afstemming tussen groepen, en het menselijk functioneren.
* te herkennen welke organisatie- en personeelssystemen een bepaalde organisatievorm ondersteunen

* hedendaagse trends binnen het domain van mens en organisatie te onderkennen en kritisch te bevragen.

 

 
 
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T19A : Mens en organisatie (TEW)
D0W29A : Mens en organisatie (TEW)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Mens en organisatie (HIR) (B-KUL-D0H24a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

1. Structuur
1.1.Mechanistische organisatiekeuze
1.2. Organische organisatiekeuze
1.3 Contingentietheorie
 

2. Integratie
2.1. Integratiemechanismen binnen functionele structuur
2.2. Integratie via divisiestructuur
2.3. Integratie via matrix structuur
2.4. Integratie via project structuur

3. Controle
3.1. Traditionele controlestrategieën: persoonlijk en gecentraliseerd, bureaucratisch, elektronische surveillantie, output
3.2. Nieuwe controlestrategieën: cultuur, human resource management

4. Motivatie en belonen
4.1. Motivatietheorieën: inhoud- en procestheorieën
4.2. Beloningssystemen en rechtvaardigheid

5. Leren
5.1. Niveaus van organisatieleren: single loop leren, double loop leren, triple loop leren
5.2. Vereisten voor organisatieleren
5.3. Kennisoverdracht: impliciete versus expliciete kennis

6. Nieuwe netwerkvormen
6.1. Outsourcing
6.2. Virtuele organisaties
6.3.Strategische allianties
6.4. Internationaal organiseren
 

Gebruikt studiemateriaal
Child, J. (2005) Organization. Contemporary principles and practice. Oxford: Blackwell Publishing.
Cursusslides
Aanvullend materiaal ter beschikking via TOLEDO

TOLEDO
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van TOLEDO
 

  
In het vak Mens & Organisatie worden de concepten en theorieën van organisatieleer aangeleerd via de leercyclus van Kolb. Deze leertheorie stelt dat leren in 4 fasen gebeurt: 1) een ervaring, 2) een reflectie op deze ervaring, 3) theoretische begrippen om de reflectie te kaderen en 4) experimentatie met de nieuwe theoretische concepten, waardoor er terug een ervaring ontstaat en de leercyclus opnieuw kan doorlopen worden.
In elke sessie wordt deze leercyclus doorlopen. De ervaringen die worden gecreëerd zijn bijvoorbeeld: een oefening, een gevalstudie, een filmfragment, een gastspreker,… Vervolgens wordt aan de studenten gevraagd om in groep te reflecteren (aan de hand van specifieke vragen) over de ervaring in kwestie. Nadien geeft de docent theorie om vervolgens een nieuwe opdracht te geven aan de studenten waarin de theorie wordt toegepast.

2 sp. Mens en organisatie (HIR)_opdrachten (B-KUL-D0H39a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College23 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Zie onder studiemateriaal D0H24a 'Mens en organisatie (HIR)'

Zie onder toelichting werkvorm D0H24a 'Mens en organisatie (HIR)'

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Mens en organisatie (HIR) (B-KUL-D2H24a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

* Het schriftelijk examen is een gesloten boek-examen en bestaat uit open vragen.
* Naast dit individuele examen, moeten de studenten tijdens het jaar opdrachten in groep (samengesteld door de titularis) uitvoeren. Over deze groepsopdrachten wordt gecommuniceerd tijdens de hoorcolleges en via Toledo.
* De studenten beoordelen elkaars medewerking aan het groepswerk via een verplichte peerevaluatie. Op basis van de resultaten van deze peerevaluatie kan het groepspunt (zowel positief als negatief) aangepast worden.
* De deadlines van de groepsopdrachten en de peerevaluatie worden vastgelegd door de titularis en via Toledo meegedeeld.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald: het onderdeel 'Individueel examen' en 'Groepswerk' wordt respectievelijk voor 60% en voor 40% verrekend in het eindresultaat.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

* De evaluatiekenmerken van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans.
* Wie bij de 1ste examenkans niet slaagde voor dit opleidingsonderdeel, dient steeds het schriftelijk examen te hernemen. Net als bij de 1ste examenkans, is het examen een gesloten boek examen dat bestaat uit open vragen
* Wie bij de 1ste examenkans slaagde voor het groepswerk, behoudt dit punt (met de individuele correctie op basis van de peerevaluatie).
* Wie bij de 1ste examenkans niet slaagde voor het groepswerk, dient een nieuwe individuele paperopdracht te maken. De inhoud en modaliteiten (o.a. deadline) van deze opdracht worden door de titularis via Toledo bekend gemaakt.

* De bepaling van het eindresultaat gebeurt op dezelfde wijze als bij de 1ste examenkans.