Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D0H17A)

6 studiepuntenNederlands70 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Verbeke Wouter (coördinator) |  Lemahieu Wilfried |  Van Landuyt Dimitri |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)  | MinderMeer
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie
  • Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen
  • Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie)

Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel. 


 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W14A : Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
HBN74B : Grondslagen van de beleidsinformatica (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0T06A : Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (B-KUL-D0H59a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT

Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases

Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet

Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen

 

 

  • Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)

 Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

Hoorcollege

  • De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.

1.5 sp. Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0H60a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:

  • Algoritmen en algoritmisch denken.
  • Data, variabelen en bewerkingen.
  • Input en output van data.
  • Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
  • Modulair programmeren met functies, modules en packages.
  • Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.

  • Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
  • Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

 

  • Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
  • Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
  • Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.

 

1.5 sp. Basis Programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N11a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum18 urenEerste semester
Lemahieu Wilfried |  Verbeke Wouter |  Baeke Hanne (medewerker) |  Vanhaecht Lies (medewerker)
OC Economische wetenschappen FEB Campus Leuven

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Zie studiemateriaal D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica.

Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D2H17b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Praktijkexamen
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer


Evaluatiekenmerken

  • Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte.  Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.

Bepaling eindresultaat

  • Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

  • Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.

  • Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).

  • Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.

  • Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.