Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D0H17A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:
- Kan de student de huidige stand van Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen uitleggen en beoordelen vanuit het standpunt van de beleidsmatige omgang met deze technologie
- Kan de student de eigentijdse principes i.v.m. de opbouw van programmatuur, objecten, componenten en internettechnologie toepassen op concrete bedrijfsproblemen
- Beschikt de student over de nodige basisvaardigheden voor de toepassing van ICT in andere opleidingsonderdelen (Informatica/Wiskunde/Economie)
Voor elk individueel hoofdstuk worden gedetailleerde doelstellingen geformuleerd tijdens de hoorcolleges en gepubliceerd op Toledo.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W14A : Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
HBN74B : Grondslagen van de beleidsinformatica (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0T06A : Grondslagen van de beleidsinformatica (TEW)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 57 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Leuven) 37 sp.
- Master in het informatiemanagement (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het informatiemanagement / Master of Information Management (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart in de master in 2024-2025 of later, en voor studenten gestart in de master en/of het schakel- of voorbereidingsprogramma vóór 2024-2025 indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (B-KUL-D0H59a)
Inhoud
1. Positionering van informatica, informatiesystemen, ICT
Over gegevens, informatie en kennis
2. Gegevensrepresentatie
3. Ongestructureerde gegevens: HTML
4. Gestructureerde gegevens: XML
5. Gestructureerde gegevens: relationele databases
Werking van een computersysteem
6. De binnenkant van een computer: geheugen, CPU, "bussen" enz.
7. Randapparatuur en "pervasive computing"
8. Systeemsoftware
9. Communicatietechnologie en het Internet
Bedrijfsinformatiesystemen en de strategische rol van ICT
10. Het belang van infrastructuur en architectuur
11. Bedrijfsinformatiesystemen en nieuwe samenwerkingsvormen
Studiemateriaal
- Inleiding tot Informatie- en Communicatie Technologie en Systemen (W. Lemahieu)
Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
- De studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
1.5 sp. Basis programmeren: hoorcollege (B-KUL-D0H60a)
Inhoud
Ontwikkeling en programmatie van algoritmen met Python:
- Algoritmen en algoritmisch denken.
- Data, variabelen en bewerkingen.
- Input en output van data.
- Controlestructuren en conditionele programmeertechnieken; Sequenties, Keuzes (if), Lussen (for en while).
- Modulair programmeren met functies, modules en packages.
- Toepassingen, bv. zoeken van informatie, bewijs van het tegendeel.
Studiemateriaal
- Softwareontwerp en programmeren met Python 3 (Ignace van de Woestyne, Jan Vanthienen), uitgeverij Acco, ISBN 978-94-6344-819-2 (sterk aangeraden)
- Slides, oefeningen en bijkomend audiovisueel materiaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
- Studenten verwerven de basisbegrippen van ICT en van programmeren tijdens de hoorcolleges en via het studiemateriaal.
- Voor het programmeergedeelte worden de studenten in kleinere groepen intensief begeleid bij het oplossen van oefeningen in Python.
- Via Toledo worden bijkomende voorbeelden, illustratiemateriaal en oefenmateriaal verstrekt.
1.5 sp. Basis Programmeren: werkcollege (B-KUL-D0N11a)
Inhoud
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica.
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies ter ondersteuning van het programmeergedeelte van D0H17A Grondslagen van de beleidsinformatica. Deze oefeningensessies worden begeleid door de studiebegeleiders.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Grondslagen van de beleidsinformatica (HIR) (B-KUL-D2H17b)
Toelichting
- Examen: het examen is gesloten boek en bestaat uit een ICT-gedeelte en een programmeer-gedeelte. Het ICT-gedeelte omvat maximaal 20 meerkeuzevragen. Het programmeer-gedeelte bestaat uit open, gesloten en meerkeuzevragen die zowel peilen naar theoretische kennis als naar de vaardigheid om programmeeroefeningen op te lossen op een computer.
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docenten, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat wordt volledig bepaald door een examen tijdens de reguliere examenperiode.
Het examen bestaat uit een ICT-gedeelte op 10 punten (voor maximaal 20 meerkeuzevragen) en een programmeer-gedeelte op 10 punten (4 punten voor maximaal 8 meerkeuzevragen en 6 punten voor programmeeroefeningen).
Een onvoldoende op het programmeer-gedeelte kan niet gecompenseerd worden door het ICT-gedeelte, en reduceert het totale eindresultaat voor het opleidingsonderdeel tot een maximum van 9/20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals beschreven in het tabblad 'Toelichting evaluatie'.