Accountancy (HIR) (B-KUL-D0H13A)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 onderwijsleeractiviteiten: D0H13a Accountancy (HIR) en D0N08a Accountancy: werkcollege.
Bij het voltooien van ‘D0H13a Accountancy’ kan de student:
• aantonen dat hij/zij het systeem en de grondbeginselen van dubbel boekhouden overeenkomstig de algemene boekhoudprincipes en de Belgische boekhoudwetgeving beheerst en kan toepassen
• het effect van boekhoudkundige keuzes (bijv. keuze van waarderingsregels) interpreteren en toelichten
• het relatief belang van boekhoudkundige informatie inschatten en controleren of de aangeboden informatie juist, volledig en betrouwbaar is vooraleer ze boekhoudkundig te verwerken
• de aangeboden financiële informatie verwerken zodat deze resulteert in een balans en een resultatenrekening
• na een ordelijke en boekhoudkundige verwerking van de gegevens een controle uitvoeren op de correctheid en de volledigheid van het eindresultaat
Bij het voltooien van ‘D0N08a Accountancy: werkcollege’ kan de student:
• Geïntegreerde oefeningen oplossen.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0E16A : Accountancy
D0T07A : Accountancy (TEW)
D0W16A : Accountancy (TEW)
HBN46B : Accountancy (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. Accountancy (HIR) (B-KUL-D0H13a)




Inhoud
1. Algemeen aanvaarde boekhoudprincipes
2. Basiselementen van het boekhoudrecht bij behandeling van de andere inhoudspunten
3. Boekhoudkundig proces
4. Kritisch zijn bij het relatief belang en gebruik van boekhoudkundige informatie
5. Inhoud van elke rubriek van de jaarrekening
6. Waarderingsregels van elke rubriek van de jaarrekening
7. Boekhoudkundige verwerking van voorbeelden van bedrijfsactiviteiten
8. Basisinzichten en kritisch zijn bij de effecten van boekhoudkundige keuzen op de jaarrekening
9. Opstellen van eenvoudige jaarrekeningen
10. Oefeningen per onderdeel en geïntegreerde oefeningen
11. Deelnemen aan een wetenschappelijke studie in het domein van Accountancy om zo kennis te maken met onderzoek in het domein.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
* Gaeremynck, Van den Abbeele, Willekens, Financieel Boekhouden, Intersentia.
* Zelfstudiepakket in een elektronische leeromgeving DALIMATIC
Toledo
* Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo
Toelichting werkvorm
* Studenten maken zich de basisbegrippen, de grondbeginselen van het dubbel boekhouden en eenvoudige oefeningen eigen die aangereikt worden tijdens de hoorcolleges en in het studiemateriaal.
* Studenten worden intensief begeleid via het monitoraat waar zij wekelijks geïntegreerde oefeningen aangereikt krijgen.
* Studenten worden verwacht de lessen te volgen en systematisch de leerstof in te studeren en oefeningen te maken als voorbereiding van de werkcolleges.
* Studenten kunnen hierbij gebruik maken van het aangeboden studiemateriaal (cf. oefeningenboek) en een elektronisch zelfstudiepakket dat werd ontwikkeld aangepast aan hun kennen en kunnen.
1.5 sp. Accountancy: werkcollege (B-KUL-D0N08a)




Inhoud
Zie inhoud D0H13a Accountancy (HIR).
Studiemateriaal
Zie studiemateriaal D0H13a Accountancy (HIR).
Extra oefeningen aangeboden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Oefeningensessies ter ondersteuning van D0H13a Accountancy (HIR). Deze oefeningensessies worden begeleid door het monitoraat.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Accountancy (HIR) (B-KUL-D2H13a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
* Het schriftelijk examen bestaat uit oefeningen en meerkeuzevragen (met giscorrectie).
* Op het examen mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet-grafische rekenmachine en een onbeschreven minimum algemeen rekeningenstelsel.
* Niet alleen het louter gebruik van de gepaste rekeningen is van belang, maar ook een dieper inzicht tussen bedragen en samenhang van rekeningen en/of bedragen.
* Elementen van voorbeeldexamenvragen worden besproken tijdens de hoor- en werkcolleges.
Bepaling eindresultaat
* Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
* Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast.
Tweede examenkans
*De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.